Conflictul din Marea Roșie afectează transporturile de mâncare asiatică. „Nu avem produsul, nu putem înlocui”
Your browser doesn't support HTML5 video.
Marii transportatori deviază rutele navelor care aduc marfă din Asia, de teamă că echipajele ar putea fi atacate. Așa se face că multe produse alimentare - necesare în restaurantele cu specific asiatic - ajung cu întârziere în România.
Un studiu realizat de cea mai mare platformă care livrează mâncare arată că țara noastră are cel mai ridicat consum de preparate asiatice din sud-estul Europei.
Într-o zi obișnuită, într-un restaurant chinezesc se comandă cel puțin 300 de porții de tăiței cu piept de pui și cu legume. Jumătate din ingredientele necesare pentru o porție de noodles vin din Asia. Și aici mă refer la tăiței, urechile de lemn, mugurii de bambus, la condimente, dar și la sosurile de soia și de stridii. Toate aceste ingrediente vin din Asia. Dacă până acum transportul însemna cel mult două luni, de când a început conflictul în Orientul Mijlociu, timpii aproape s-au dublat. Companiile maritime și-au schimbat rutele, iar navele ocolesc Africa, pe la Capul Bunei Speranțe că să ajungă în Europa.
Fără aceste ingrediente, în restaurantele cu specific asiatic nu se poate prepara niciun fel de mâncare, spun bucătarii. Gustul nu ar fi autentic. George Manea, manager restaurant chinezesc: „Nu avem produsul, nu putem înlocui, practic nu îl înlocuim, punem un stoc epuizat după care bineînțeles când ne vine materia primă o să îl folosim, nu înlocuim”.
Reporter: Produsele chinezești se pot înlocui cu unele românești?
George Manea, manager restaurant chinezesc: „Din păcate nu”. Andrei Dușu, proprietarul unui restaurant: „Nu prea ai cum altfel. Inclusiv orezul, spre exemplu mulți cumpără branduri asiatice, dar orez italian, e total diferit, când vezi la orez „făcut în Italia” nu e același lucru”. Magazinele online care vând ingrediente asiatice au rămas deja fără supe instant, tăiței de grâu sau condimente. Și nu se știe când vor primi din nou marfă.
Andra Rotariu, manager magazine online: „Sunt întârzieri de până la 3-4 saptămâni din cauza schimbării rutei maritime prin ocolirea Africii a vaselor de transport, evitarea zonei Mării Roșii din cauza atacurilor din Yemen”. Adrian Mihălcioiu, reprezentant ITF România: „Deja marii transportatori au făcut devierile necesare pentru transportul mărfii către SUA și Europa. Din Asia se aduce în general absolut tot. Chiar și mâncare, electronice, componente, tot ce înseamnă absolut tot ce avem în jurul nostru are o componență din Aia, vorbim de China, de Indonezia, Malaesia, India, absolut tot”. Într-un magazin cu specific coreean din Constanța cele mai căutate sunt supele instant, peștele, tăiețeii din carfof dulce și mai ales celebra clătită Hotteok, un fel de gogoașă umplută cu miere, scorțișoară, alune de pădure și zahăr brun.
Paula Agape, reprezentant magazin specific asiatic: „Vânzările sunt foarte bune sunt peste așteptări”. Pentru că nu mai poate aduce marfa din Asia, patronul s-a orientat spre stocurile din depozitele europene, dar nici de acolo nu poate cumpăra prea multă marfă.