Autoritățile din Ucraina vor să scoată zeci de milioane de tone de cereale prin România și Republica Moldova
Your browser doesn't support HTML5 video.
Autoritățile de la București caută soluții, dar nu au luat încă o decizie. În tot acest timp, prețurile cerealelor bat noi recorduri. La fel și prețurile alimentelor, ultima scumpire fiind înregistrată la pâine. O franzele simplă costă acum doi lei.
Andrey Dykun este președintele Consiliului Agricol din Ucraina și spune că 34 de milioane de tone de cereale gata de export sunt blocate pe teritoriul țării sale din cauza războiului. Cu porturile închise, vecinii caută soluții ca să-și vândă totuși marfa.
Andrey Dykun, președintele Consiliului Agricol Ucrainean: „România este vecinul nostru, partenerul nostru și ne poate ajuta cu asta. Poate am putea găsi nișe soluții logistice ca să scoatem cerealele din Ucraina în România și apoi spre alte state europene. Avem nevoie de bani, de arme ca să luptăm. Și ca să cumpărăm arme avem nevoie de bani, așa că trebuie să ne vindem cerealele.”
Pentru a aduce cerealele din Ucraina prin Republica Moldova, sunt luate în calcul trei soluții de transport: pe calea ferată, cu barja ori terestru. Doar că fiecare dintre aceste variante vine cu probleme.
În ceea ce privește trenurile, Ucraina și Republica Moldova au căi ferate cu ecartament larg, diferite de cele din Europa. Vedem că în aceste două țări dimensiunea osiilor trenurilor este de 1.520 mm, față de 1.435 mm în țara noastră.
Singurele intrări în România pe astfel de ecartamente sunt în Nord, apoi în zona Moldovei fie pe la Iași Ungheni Port sau Galați-Giurgulesti, Zorileni-Fălciu și Iași-Ungheni Prut.
Gabriel Razi, analist piața agricolă: „S-ar putea construi la granița dintre România și Ucraina un fel de terminale, dacă vrei așa, de export improvizate în teritoriu. Pentru a transfera marfa din trenurile ucrainene în trenurile românești, acolo la fața locului. Însă operațiunea e una departe de a fi ideală, ca să zic așa. E destul de complicat de făcut chestia asta. Și soluția barjelor este una pe hârtie în momentul acesta, însă portul Constanța este foarte, foarte aglomerat.”
Barjele încărcate la Reni aproape de portul moldovenesc Giurgiulești ar urma să coboare pe Dunăre, până spre canalul Dunăre - Marea Neagră, și să ajungă apoi în portul Constanța. Este și cea mai ieftină dintre variante.
Mai există și varianta transportului terestru cea mai costisitoare din cauza combustibilului, dar și a capacității.
Cu exporturile blocate nu este, așadar, de mirare că prețurile cerealelor continuă să crească.
Ultima creștere record a înregistrat-o rapița, care a trecut de 700 de euro tona. Cauzele sunt pe de-o parte un îngheț în Canada, una dintre cele mai mari țări producătoare, și apoi cererea în urcare, după ce s-au scumpit florea soarelui și combustibii, rapița fiind o alternativă pentru ambele. Ionuț Olteanu, reprezentatul Asociației Forța Fermierilor: „Trăim într-o lume globalizată. Ce se întâmplă în Ucraina, ce se întâmplă în State, ce se întâmplă peste tot în lume, toate acestea fac prețul. Startul a fost dat de către criza energetică, care a declanșat scumpirea de îngrășăminte și scumpiri în lanț. Îngrășămintele care reprezintă în jur de 30, 35% din costuri au contribuit decisiv.”
Anul trecut, România a fost lider la producția de rapiță, cu o recoltă medie de peste trei mii de kilograme la hectar.