„Secretul” lui Călin Georgescu. Cum a reușit să răstoarne toate calculele și să câștige primul tur al alegerilor
Your browser doesn't support HTML5 video.
Galerie foto
Numai în ultimele două luni, Călin Georgescu a reușit să adune mai multe vizionări decât oricare alt candidat. Pe TikTok, au fost peste 145 de milioane de oameni, cu mesaje țintite către românii din țară și din diaspora. Specialiștii consideră că această creștere nu poate fi organică, ci ar fi rezultatul unei organizări exemplare.
Călin Georgescu a apărut pe milioane de telefoane în ultimele săptămâni. Mesajul său s-a propagat ca o avalanșă pe mii de conturi, în special de pe TikTok.
Rezultatul care a răsturnat toate calculele electorale și a lovit la temelia partidelor stat ne arată importanța rețelelor de socializare. Un mediu deocamdată nefolosit de cei mai mulți dintre politicieni, în care jumătate din populația României are deja cont.
Călin Georgescu este candidatul care a știut să exploateze cel mai bine algoritmii social media, în special TikTok – atât prin postări directe, cât și prin mii de susținători care au devenit peste noapte influenceri politici.
Candidatul Călin Georgescu a avut o armată de susținători, inclusiv pe Telegram, unde aceștia primeau clipuri scurte, secvențe din interviuri cu scris pus deja mare pe ecran ca să atragă atenția – și gata de urcat pe TikTok, Instagram sau Facebook. Mai mult, la jumătatea lunii noiembrie, pe TikTok a apărut o serie de clipuri cu același hashtag, #echilibrușiverticalitate – nu făceau referire la un candidat, ci doar aveau același mesaj. Acești influenceri au fost plătiți printr-o platformă care face legătura între branduri și cei care le pot promova.
Clipurile sub acest hashtag au strâns 2,5 milioane de vizualizări. Iar influencerii ar fi primit aproximativ 400 de lei dacă aveau cel puțin 20.000 de urmăritori.
Silviu Faiăr: „A fost o campanie coordonată, de pe o platformă unde influencerii să vorbească despre candidatul lor preferat. Cele mai multe trimiteri, mai mult sau mai puțin subtile, către Călin Georgescu. Marea majoritate nu a fost marcată ca publicitate, deși a fost plătită.”
Marian Andrei: „Nu spune un nume de candidat”
Mădălina Voinea, analist Expert Forum: „Absolut niciun candidat și este un lucru foarte inteligent, pentru a nu putea să trasezi evident pe cine încearcă să descrie.”
Specialiștii de la Expert Forum au analizat ascensiunea câștigătorului și subiectele atinse prin miile de postări.
Mădălina Voinea, analist Expert Forum: „Narațiuni despre soarta României, neutralitate, pace, lucruri pe care le regăsim în campania lui Călin Georgescu. Faptul că s-a cățărat pe aceste narațiuni foarte eficient pentru a strânge o viralitate imensă, 145 de milioane de vizionări în 2 luni. Practic, vizibilitatea lui pe această platformă nu exista. Deci este o explicație care nu poate fi 100% organică”.
În România, TikTok are 8.1 milioane de utilizatori, iar aproape 6 milioane dintre ei au drept de vot. În medie, petrec pe platformă câteva zeci de minute în fiecare zi. Sunt selectivi și de aceea este important ca atenția lor să fie captată în primele secunde – cu muzică, scris mare pe ecran și animații. Atenția câștigă algoritmul.
Dragoș Stanca, Ethical Media Alliance: „Ceea ce vorbim mai mult de doi ani de zile în Ethical Media Alliance, fragmentarea excesivă a consumului de media prin algoritmizare și microtargetare, adică orice bucățică de conținut, orice lucru pe care îl spunem, poate fi scos din context și amplificat la infinit via social media.”
În ultimele luni s-a tot vorbit de fermele de boți, dar fără să fie numit public vreun beneficiar. Rețelele de socializare răspund greu solicitărilor și pentru că nu au angajați direct în România.
Știrile ProTV au solicitat și celor de la TikTok un punct de vedere, în legătură cu publicitatea nemarcată și i-am întrebat dacă au închis conturi false în ultimele luni. Până la această oră, nu am primit un punct de vedere.