Exportul cerealelor din Ucraina prin Polonia și România se desfășoară cu greutate, din cauza sistemului feroviar diferit

×
Codul embed a fost copiat

Exportul cerealelor, și nu numai, din Ucraina prin Polonia și România se desfășoară cu mare greutate. Principala cauză o reprezintă sistemul feroviar diferit, dar și subdimensionat pentru un volum atât de mare de produse.

Citește aici LIVE UPDATE | Războiul din Ucraina, ultimele informații. Ziua 45

Pe timp de pace, mărfurile din țara vecină plecau în lumea largă în special cu vaporul. Acum, peste o mie de vagoane sunt blocate numai la granița cu Polonia.

Mărfurile din Ucraina intră în țara noastră pe calea ferată prin patru puncte vamale: Halmeu, Vadu Siret-Dicșani, Cristești-Ungheni și Galați-Giurgiulești. Din cauza diferenței de ecartament, adică a distanței dintre șine, care la ucraineni este mai mare cu nouă centimetri, trenurile care vin de acolo pline ochi nu își pot continua traseul prin țara noastră.

În acest moment sunt două modalități prin care sunt preluate mărfurile la graniță. Pe de o parte, cerealele sau alte produse sunt transferate din vagoanele vecinilor în vagoanele românești cu ajutorul unor instalații speciale. Această metodă este folosită în toate cele patru puncte vamale. Mai există și varianta transpunerii, adică marfa rămâne în vagoanele ucrainene cărora li se schimbă bughiurile astfel încât roțile trenurilor să se potrivească pe șinele noastre. Pentru această variantă însă e nevoie de bughiuri speciale. Potrivit Ministerului Tansporturilor, CFR are în jur de 800 de astfel de piese care ajung pentru 400 de vagoane.

Citește și
Viktor Orban
Kievul acuză Ungaria că "îl ajută pe Putin" în războiul împotriva Ucrainei
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

Ambele proceduri încetinesc însă transportul care ajunge la destinație mult mai greu. Numai în Polonia, 1.100 de vagoane sunt blocate în vamă, iar acestea sunt doar o parte dintre cele peste 24 de mii încărcate cu mărfuri destinate exporutului, precum uleiuri vegetale, minereu de fier, metale, produse chimice şi cărbune, care așteaptă să plece din Ucraina.

Și firmele ucrainene care intermediază exportul de cereale se plâng de calitatea slabă a căii ferate de la noi.

Avem, însă, un punct vamal cu Republica Moldova, unde ecartamentul căii ferate este la fel ca în Ucraina ceea ce ar permite trenurilor să ajungă cu marfa direct în portul din Galați, fără alte opriri. Doar că șinele sunt stricate de ani buni.

Viktor Karii, trader de cereale din Odesa:Partea acesta de cale ferată care intră din Ucraina în România e stricată cam 80%. Am venit cu o propunere, să aducem linia de cale ferată din Ucraina mai repede și chiar să luăm parte la finanțare, traiderii din Ucraina sunt gata să finanțeze acești patru km numai să avem linia cât mai repede.

Cei din Ministerul Transporturilor spun că șinele vor fi reparate cât mai repede, fără să mai fie atribuie lucrările. Reparațiile vor fi făcute de angajații CFR.

Ionel Scrioșteanu:Suntem în curs să facem aceste intervenții în așa fel încât să capacităm la maxim transportul feroviar mai ales.”

Pe de altă parte, transportul greoi este cauzat și de cantitatea mare de cereale pe care ucrainenii o au pregătită pentru export, peste 34 de milioane de tone.

Andrey Dykun, președintele Consiliului agricol ucrainean: Este un volum imens de marfă, iar porturile din țările voastre nu sunt pregătite pentru asta. De exemplu, în Polonia sunt două porturi, am trimis câteva trenuri și acum stau în coloană. La graniță trenurile noastre nu mai pot trece pentru că porturile poloneze sunt supraîncărcate.

În aceste condiții, potrivit ucrainenilor, într-o lună pot să exporte pe căile ferate din România, Republica Moldova ori Polonia doar o mică parte din producție. Înainte de război, exportau într-o lună, spre țările cu deficit de cereale, peste cinci milioane de tone.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
Război în Ucraina, ziua 43. Peskov recunoaşte că Rusia a suferit pierderi ”semnificative”
Război în Ucraina, ziua 43. Peskov recunoaşte că Rusia a suferit pierderi ”semnificative”

Apar tot mai multe informații că noi unități ale armatei ruse au început să apară pe frontul de est, înaintea unei mari ofensive în Donbas

Kievul acuză Ungaria că
Kievul acuză Ungaria că "îl ajută pe Putin" în războiul împotriva Ucrainei

Kievul a acuzat joi Ungaria că "îl ajută pe Putin" în războiul împotriva Ucrainei, la o zi după ce premierul ungar Viktor Orban s-a declarat dispus să plătească în ruble pentru gazul rusesc, spre deosebire de celelalte ţări din UE, relatează AFP.

O întâlnire a miniştrilor de Externe ai statelor membre NATO are loc joi. UE trebuie să decidă noile sancțiuni pentru Rusia
O întâlnire a miniştrilor de Externe ai statelor membre NATO are loc joi. UE trebuie să decidă noile sancțiuni pentru Rusia

Joi început, la Bruxelles, o reuniune de urgenţă a G7, la care participă şi secretarul general al NATO, dar şi ministrul de Externe al Ucrainei.

UE stochează medicamente şi echipament în vederea unor urgenţe nucleare, bacteriologice şi chimice
UE stochează medicamente şi echipament în vederea unor urgenţe nucleare, bacteriologice şi chimice

UE stochează medicamente şi echipament în vederea unor urgenţe nucleare, bacteriologice şi chimice în legătură cu războiul rus din Ucraina.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.