Afacerea inselatoare a masinilor second hand dupa eliminarea taxei auto. Ce trebuie sa faci ca sa nu fii pacalit de samsari
Piata auto a explodat la inceput de an, dupa ce taxa de mediu a fost eliminata de autoritati. Astfel, procentul masinilor aduse din strainatate a crescut cu 200 la suta.
Odata cu asta, si oportunitatile samsarilor, care urmaresc doar profituri uriase si imediate. Aceastia au metode noi de inselaciune, iar pe cele vechi si le-au imbunatatit. Cat de usor puteti sa le cadeti in plasa sau cat de simplu se fac ilegalitatile in domeniul tranzactiilor auto second-hand aflati dintr-un nou episod al Campaniei "Inspectorul Pro".
Ateliere ilegale de reparat masini. In hale improvizate, autoturismele distruse in accidente sunt repuse pe roti. Si mai apoi in circulatie. Cu riscuri imense pentru cei care le cumpara. Dar si pentru aceia care, fara vina, se pot afla in locul nepotrivit.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Patronul filmat de noi cu camera ascunsa recunoaste ca face totul ilegal. A transformat o veche spalatorie intr-un service, pentru care nu a putut prezenta niciun document.
Inspectorii Registrului Auto Roman sustin ca se confrunta cu un fenomen. Vorbesc despre o dublare a numarului de hale neautorizate. Desi au pornit la drum cu cea mai ampla actiune de verificare a lor, mai au mult pana cand le vor descoperi si le vor inchide pe toate.
De ce merge atat de bine afacerea in atelierele ilegale ? Pentru ca romanii cumpara mai mult ca niciodata masini vechi.
De la inceputul anului si pana in prezent, inmatricularile de autoturisme second-hand au explodat. Anularea taxei auto, dar si lipsa de bani a oamenilor, au facut ca orice epava frumos reconditionata sa devina mai atractiva decat o masina noua, care te inglodeaza in datorii.
Anual, samsarii de autoturisme introduc, cu usurinta, in tara noastra sute de masini lovite in strainatate. Si stiti de ce? Pentru ca legea e prea blanda. Oricine poate intra in Romania cu un autoturism facut praf, daca declara ca il aduce pentru piese. Singurul act cerut e o factura cu mentiunea: vehicul inutilizabil in trafic.
Victor Balas, presedinte ASAR (Asociatia Specialistilor Auto din Romania): "Sunt masini epave, efectiv, care sunt vandute de firmele de asigurari sau de proprietari la sume derizorii. Sunt reparate in asa-numite garaje neautorizate…"
Mihai Dogarescu, sef departament Supraveghere Piata RAR: "Un vehicul implicat intr-un accident cu avarii majore, reparat intr-un service cu competente tehnice scazute, fara a fi verificat din punct de vedere al conditiilor de admitere in circulatie, reprezinta un pericol."
Pe samsari nu-i intereseaza cate vieti pun astfel in pericol.
Si le este atat de usor sa procure o carte de service, cu toate reviziile la zi, incat cu greu v-ati putea da seama ca aveti de-a face cu un fals.
Nici pe falsificatorii de documente nu-i prinde nimeni, pentru ca nimeni nu-i vede. Totul se face prin curieri. Pretul actului creste daca e trimis gata stampilat.
Cine apeleaza la astfel de indivizi trebuie sa stie ca devine partas la o ilegalitate. Si totusi pe cine intereseaza acest lucru? Din moment ce in legislatia noastra bate vantul? Singurii care au gasit o solutie, in ceasul al 12-lea, sunt cei de la Registrul Auto Roman.
Mihai Dogarescu, sef departament Supraveghere Piata RAR: "In sensul efectuarii inspectiei tehnice de securitate a tuturor vehiculelor implicate in accident... Bineinteles, acele vehicule care au sistemele de securitate afactate."
Romania ar putea avea in sfarsit o baza de date cu toate autoturismele implicate in accidente grave, pe teritoriul tarii. Din pacate, vehiculele aduse din afara vor ramane, ca si pana acum, nemonitorizate.
Chiar daca nu va rezolva decat pe jumatate problema, masura tot e buna. Poate asa nu ne va mai vinde nimeni masini masluite, insotite de acte falsificate.
Mihai Cune, specialist Inspector Auto: "Sunt frecvent masini de 2-3 ani vechime care ajung la 400 - 500.000 de kilometri. Le cumpara la un pret mic, ele arata foarte bine, ca nu sunt foarte vechi, uzura e interna si atunci se poate face un profit frumos."
Ca sa nu fiti inselati si sa deveniti proprietarii unui autoturism lovit, puteti apela la firmele de consiliere. Specialistii acestora pot mirosi de la o posta un autovehicul cu probleme.
Astfel de teste pot fi facute si atunci cand aveti suspiciuni asupra kilometrajului. Mai exact, cand banuiti ca o masina a rulat mai mult decat arata ceasul de pe bord.
Desi pare incredibil, in momentul de fata, RAR-ul nu poate retrage din circulatie masinile distruse sau care au kilometrajul modificat. Cata vreme acestea au un ITP-ul valabil, adica o viza de la Inspectia Tehnica Periodica. Si, iata, inca un capitol de unde lipsesc pagini bune din legislatie.
Abia din acest an, Registrul Auto Roman va introduce o avertizare pe certificatul ITP, care il va atentiona pe proprietar daca aparatele de pe bord au fost modificate.
Claudiu Mija, sef departament RAR: "Avem nevoie de o modificare legislativa ca sa tinem fraudele in frau … De luna viitoare vom introduce o mentiune in certificatul ITP care arata daca a fost dat kilometrajul inapoi."
Inselatorii sunt la tot pasul, indiferent de unde va cumparati masina. Asa ca fiti cu bagare de seama mai ales la anunturile care promoveaza autovehicule incredibil de ieftine.
In goana dupa un Audi, George a fost la un pas sa piarda 14.000 de euro. Samsarii ii cereau toti banii in avans pentru o masina inexistenta.
George Popescu: "Masina se spunea ca este in Germania. N-au vrut sa-mi dea detalii despre parcul auto. Practic, se vindea in functie de vizualizarea de pe poze. Si atat!"
In concluzie, fiti cu ochii in patru. Cu atat mai mult cu cat doar 40 la suta dintre masinile second hand scoase la vanzare in Romania sunt bune de cumparat. Restul, de 60 la suta, sunt cu probleme.
Sursa: Pro TV
Etichete: masini, inspectorul pro, masini second hand, samsari,
Dată publicare:
22-05-2017 18:58