"Drumul mortilor" din Siberia, dezgropat dupa 60 de ani de o femeie care a supravietuit Gulagului

gulag 4

"Arhipelagul Gulag" al lui Stalin inca ascunde urme ale unor atrocitati necunoscute omenirii pana astazi. Una dintre povestile zecilor de mii de oameni inchisi in gulagul siberian a fost dezgropata cu ajutorul unei femei

Lyudmila Lipatova, o femeie ajunsa la 70 ani, i-a condus pe jurnalistii de la BBC catre unul dintre locurile in care mii de rusi condamnati la munca pana la extenuare si moarte trebuiau sa construiasca o cale ferata.

"Calea ferata moarta a lui Stalin care nu duce nicaieri", este descrierea acestui drum al oaselor oferita de catre britanicii de la BBC.

Femeia, inarmata cu o lopata si amintiri dureroase inca reuseste sa gaseasca locul in care mii de prieteni si cunoscuti au murit construind un drum catre nicaieri.

Citește și
schindler
A aflat din "Lista lui Schindler" ca tatal ei a ucis zeci de mii de evrei intr-un lagar nazist
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei
gulag 2
"Aici e locul. Acum, sa sapam", ii indeamna Lyudmila Lipatova pe cei de la BBC, infigand apoi lopata in pamant. Dupa scurt timp, o bucata de metal este atinsa de fierul lopetii. Locul era corect, iar amintirile femeii incep sa curga cu o exactitate tulburatoare.

Pe fier este inscriptionat numele "Zavod Imeni Stalina", o fabrica numita asa dupa Stalin. Locatia apartine unui avanpost vechi din 1595 si este cel mai vechi loc din teritoriul Rusiei lipit aproape de Cercul Arctic. Cunoscut pana acum pentru descoperirea puiului de mamut Lyuba, locul apartine si istoriei Gulagului.

Sina de tren apartinea unui proiect mamut gandit de Stalin, "Calea ferata TransSiberiana", un plan de a cuceri nordul inghetat al pamantului printr-un drum feroviar de 1609km.

Lyudmila povesteste ca "inamicii poporului" munceau la aceasta cale ferata, inamici proveniti din lumea celor care nu impartaseau convingerile sociale si politice ale sistemului lui Stalin.

gulag
In acea zona, condamnatii din Gulagurile 501 si 503 munceau pana aproape de epuizare pentru a duce la bun sfarsit planul grandios al conducatorului suprem.

"Credeti ca acum e frig, dar acum e primavara", isi permite Lyudmila sa glumeasca. "Pe timpul iernii, temperaturile coboara pana la -50 de grade. Imaginati-va cum munciti in acele conditii. Iar vara este o caldura teribila si mai sunt si tantarii."

"Dezbracau prizonierii si ii legau ca tantarii sa-i manance... asta era instrumentul lor de tortura" sau cel putin unul dintre instrumentele de tortura. Multi au suferit astfel de torturi, iar Lyudmila isi aminteste cum un tanar poet a fost supus unui astfel de tratament, insa a refuzat sa spuna numele celor care evadasera din Gulag.

"O fata de 16 ani stiu ca luase 10 ani de Gulag pentru crime politice. Dar ce treaba avea ea la varsta aceea cu politica?", spune Lyudmila pentru BBC, care isi aminteste ca la acest proiect au muncit 300.000 de prizonieri, o treime dintre ei murind pe santier.

In 1953, Stalin a murit, in timp ce calea ferata era gata pe o distanta de 600 de km. Cunoscuta sub numele de "Drumul Mortilor", calea ferata nu a mai fost finalizata niciodata. In perioada Razboiului Rece, liderul sovietic Nikita Khrushchev a pasat responsabilitatea acestui proiect Ministerului de Interne si celui de Transporturi, care nu a dispus de fonduri si resurse umane pentru a-l mai completa vreodata.

gulag 3
Lyudmila povesteste: "Normal ca era gresit sa construiesti aceasta cale ferata cu sclavi, dar odata ce ai inceput si la cate victime au fost, cred ca e tot o crima ca nu a ma fost finalizat. Merg mereu in excursii si le povestesc oamenilor despre tot ce s-a intamplat. La vremea aceea, multi credeau ca implinesc o nevoie necesara, iar totul a fost distrus. Iti rupe inima."

Astazi, Rusia isi indreapta din nou atentia asupra acestui drum, scrie BBC. Datorita dezvoltarii energetice catre Nord, exista planuri ca "Drumul Mortilor" sa redevina viu si sa fie finalizat. De data aceasta, fara pierderi de vieti omenesti.

Sursa: BBC.co.uk

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
Marturii din lagarul Coreei:
Marturii din lagarul Coreei: "Cand am inceput sa sap, am vazut 4 randuri de cadavre si oase umane"

Shin Dong-Hyuk s-a nascut in lagarul de munca construit de comunistii din Coreea de Nord. El nu a simtit nicio remuscare dupa ce i-a raportat pe mama si fratele sau, care incercau sa evadeze.

A aflat din
A aflat din "Lista lui Schindler" ca tatal ei a ucis zeci de mii de evrei intr-un lagar nazist

Himmler, Goering, Goeth, Hoess - acestea sunt nume care inca starnesc amintiri ingrozitoare ale perioadei naziste in Europa. Astazi, urmasii lor traiesc cu o povara greu de descris.

Lagarul nazist de la Dachau - inchisoarea unde si mortii erau scosi la apelul de dimineata. VIDEO
Lagarul nazist de la Dachau - inchisoarea unde si mortii erau scosi la apelul de dimineata. VIDEO

Primul lagar de concentrare construit de nazisti a fost ridicat in 1933 in orasul Dachau. In cei 12 ani de functionare, aici au fost inchisi peste 200.000 de oameni. O incursiune in trecut, dupa 67 de ani de la capitularea Germaniei naziste.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.