Cand vom avea autostrada peste Carpati, metrou pana la aeroport si zboruri TAROM pana in SUA. Dupa 20 de ani: Dan Costescu
Dan Costescu, ministrul Transporturilor, a fost invitatul lui Cristian Leonte in emisiunea “Dupa 20 de ani”.
Sinteza declaratiilor facute de Dan Costescu:
Despre autostrazi
Alegeri 2024
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
22:40
Ce a răspuns Nicolae Ciucă la întrebarea dacă a scris versurile manelei ce i-a fost dedicată de Dani Mocanu
22:10
„Cine poate să-l oprească pe Simion”. CTP: „În acest tur 1, fiecare candidat va fi pe barba lui, mai puțin dna Lasconi”
19:35
Peste un milion de tineri vor vota pentru prima dată la alegerile prezidențiale. „Este arma noastră”
- In legatura cu kilometrii inchisi, era un pas care trebuia facut pentru siguranta oamenilor.
- Avem planurile de lucru pentru acest an, proiectele de infrastructura se fac pe termen lung, 4-5 ani.
- La nivel de autostrada, sectoarele in executie sunt impartite in 2 categorii: santiere in derulare, dar cu blocaje si cele noi, care din diverse motive nu au fost incepute.
- In executie, segmentul Lugoj - Timisoara a fost dat in folosinta. Urmeaza sa se finalizeze si lucrarile auxiliare. Lugoj-Deva, cu 3 tronsoane. Pe tronsonul 2 avem o situatie speciala cu tunelurile. De la Timisoara se va putea merge pana la Deva pana la sfarsitul anului, dar cu un segment lipsa, ca de obicei in Romania, unde trebuie sa facem reproiectare pentru a respecta regulile europene.
- Pe Sebes - Turda sunt 4 mari santiere, cele mai avansate sunt cele din nord, se pot da in folosinta 12, respectiv 16km. Celelalte doua tronsoane sunt in faza incipienta.
- Gilau-Nadaselu are probleme tehnice mai complicate decat media, sunt foarte multe alunecari de teren, sunt intre 10 si 12 zone cu alunecari de teren. Cautam impreuna cu ministrul Mediului solutii pentru ca acolo e si o padure. Sunt si probleme cu constructorul, dar suntem in negociere, incercam sa optimizam costurile pentru stat.
- La Orastie-Sibiu au fost ignorate semnalele din analizele de specialitate, executia a fost defectuoasa, nu s-au respectat procedurile, este un caz clar de indisciplina contractuala ce va fi urmarita si juridic de CNADNR. Garantia de buna executie depusa de constructor, in total de 90 de milioane de lei, poate fi folosita pentru plata lucrarilor de reparatie. E suficient momentan, dar exista suspiciunea ca si alte zone au fost executate la fel de prost. Reparatiile cuprind 500 de metri, dar am cerut si o expertiza pe toti cei 22km, ca sa stim unde trebuie sa intervenim.
- In august se vor face planurile de refacere, in decembrie vom avea rezultatele finale ale expertizei, pana la mijlocul anului viitor, se vor termina si lucrarile auxiliare. Deschiderea circulatiei se face in luna septembrie. Lasam rezerva ca ar putea sa apara si alte lucrari.
- Pitesti - Sibiu a fost trecut proiect prioritar, este veriga lipsa si cea mai dorita. Am avut un studiu de fezabilitate incorect facut. Compania a decis sa refaca acest studiu, am cerut si ca termenul de 2023 sa fie devansat. Termenul la acest moment este 2021 pentru toate cele 5 tronsoane. Pitesti - Curtea de Arges va fi gata mai devreme cu un an.
- Cele mai mari probleme erau obtinerea avizelor: scoaterea din circuitul agricol, scoaterea din circuitul forestier, etc. Scoaterea din circuitul agricol dura 6 luni in care solicitantul nu putea sa faca nimic altceva. Am propus sa se acorde direct acest aviz, urmand ca procedurile sa continue in paralel cu constructia.
- Comarnic-Brasov - lansam licitatile pentru tronsoanele de capat, pentru cele de mijloc vom merge pe cursul normal. Orice kilometru in plus de autostrada e bine venit. Banii pentru sectoarele de capat vin de la bugetul de stat. Parteneriatul public-privat nu e un sistem gresit, dar nici in Europa nu s-au mai intalnit multe asemenea parteneriate.
- Inelul de ocolire al Bucurestiului - se lucreaza pe jumatatea nordica, intre DN7 si DN2 e finalizata, intre DN7 si A1 sunt in desfasurare lucrari. In partea estica, intre DN2 si A2 e in procedura de licitare, s-a anulat procedura trecuta si vom incepe cu alta firma. In sud, se va incepe si procedura pentru a ajunge la 4 benzi. Ne aflam in faza de licitare, cu siguranta nu vom avea nimic pana anul viitor cand vor incepe lucrarile.
- Plata prin SMS pentru podul de la Fetesti e o metoda noua, au fost si multi care n-au vrut sau n-au putut sa plateasca asa. Speram sa nu mai avem aceste blocaje.
Despre infrastructura necesara pentru Euro 2020
- O capitala cum este Bucurestiul merita si o legatura feroviara si una de metrou intre oras si aeroport. Trebuie sa dezvoltam durabil si sustenabil, nu e o prioritate acest Campionat European. Intr-o varianta optimista va exista metrou pana atunci. Avem un prim credit de la japonezi, nefolosit de 5 ani, pentru care platim penalitati. A mai ramas doar 72% din valoarea initiala din cauza cursului yen-dolar. Incepem acum acest proiect incat sa nu mai poata fi oprit in niciun fel. In decembrie, vrem sa fie lansate procedurile de achizitie.
- O linie feroviara, ca o naveta, intre Bucuresti si Aeroport. Trebuie sa cumparam trenuri atractive care sa se preteze acestui gen de transport, care sa ajunga in 20 de minute intre aeroport si Bucuresti. Ar putea fi gata in 2020, poate in 2019. Discutia e ca in gara de metrou sa rezervam si o linie pentru calea ferata.
Despre trenurile care au inghetat:
- In Statele Unite, in conditii mult mai putin grave ca la noi, s-a oprit complet circulatia. Sunt si cazuri de indisciplina ale personalului care lasa usile deschise.
- In ultimii 20 de ani, nu s-au investit bani in calea ferata. Din 400km care trebuiau facuti in fiecare an, s-au investit doar in 5-10km, iar vitezele sunt reduse pentru siguranta calatorilor. Am marit bugetul de investitii si de reparatii. Media de varsta a unei garnituri e de 35 de ani, nu s-a mai investit nimic. Pana in 2020 vrem reinnoirea completa a flotei, astfel incat CFR sa fie competitiva cand vor intra companiile straine.
Despre TAROM
- Flota e una dintre marile probleme. Sunt 23 de avioane, cu cel putin 4 tipuri diferite.
- Trebuie sa definim o strategie de zbor si un model de business. Nu poti sa iei avioane fara sa stii ce zbori. Pe zborurile nationale, operatorii low-cost fac o concurenta acerba. Pe zborurile medii, in Europa, sunt foarte putine slot-uri disponibile. Pe zborurile inter-continentale, e singura optiune ramasa. De indata ce se stabileste un mod de operare nou, TAROM ar putea sa revina pe aceste rute pe care a mai fost in trecut.