O echipă de cercetători ar fi găsit soluția în lupta cu poluarea. Materialul care se poate autodistruge la sfârşitul vieții

Poluare cu plastic

O echipă internaţională de oameni de ştiinţă a reuşit să conceapă un material biodegradabil compus din bacterii cu capacitatea de a se descompune la sfârşitul duratei sale de viaţă utilă.

Invenția aduce o rază de speranţă în faţa uneia dintre cele mai grave probleme de mediu, poluarea cu plastic, transmite EFE.

„Plasticul viu", aşa cum îl definesc cercetătorii într-un studiu publicat marţi în jurnalul Nature Communications, este un material moale din poliuretan termoplastic ce poate fi utilizat la producţia de încălţăminte, covoraşe, perne sau spumă cu memorie.

Materialul este compus din spori bacterieni ai unei tulpini de Bacillus subtilis, o bacterie comună din sol care, atunci când este expusă la nutrienţii prezenţi în compost, germinează şi descompune acest material plastic, la sfârşitul ciclului său de viaţă.

„Aceasta este o proprietate inerentă a acestor bacterii", a explicat unul dintre autorii studiului, Jon Pokorski, profesor de nanoinginerie la Universitatea din California, San Diego, Statele Unite.

(P) Alegerea baloanelor pentru cel mai frumos decor de sarbatoare
INVESTIGAȚIE. Ce au în comun Cristian Popescu Piedone și Nicușor Dan: primăriile pe care le conduc au semnat contracte de milioane de euro cu firme ai căror patroni au conexiuni cu oameni din serviciile secrete

Oamenii de ştiinţă au folosit spori bacterieni datorită rezistenţei lor la condiţii dure de mediu.

Spre deosebire de sporii fungici, care au o funcţie reproductivă, sporii bacterieni posedă un scut proteic protector ce le permite bacteriilor să supravieţuiască în stare vegetativă.

Bacterii „mâncătoare de plastic”

Pentru a fabrica noul plastic biodegradabil, cercetătorii au introdus spori de Bacillus subtilis şi granule de poliuretan termoplastic într-o maşină de presare, în care cele două componente au fost amestecate şi topite la 135 de grade Celsius.

Cercetătorii au evaluat ulterior biodegradabilitatea materialului rezultat, plasându-l pe resturi de compost biologic activ şi steril, la 37 grade Celsius, cu o umiditate relativă de 44-55%.

Apa şi alţi nutrienţi din compost au declanşat germinarea sporilor în plastic, care a fost biodegradat în proporţie de 90% în termen de cinci luni.

„Este puţin probabil ca majoritatea acestor materiale plastice să ajungă în instalaţii de compostare bogate în microbi. Aşadar, această capacitate de a se autodegrada într-un mediu fără microbi suplimentari face ca tehnologia noastră să fie şi mai viabilă", a declarat Pokorski, citat într-un comunicat.

Cercetătorii admit că nu au studiat încă rămăşiţele materialului degradat, dar cred că sporii bacterieni persistenţi din acesta ar fi inofensivi, deoarece Bacillus subtilis este o tulpină folosită în probiotice şi, în general, este considerată inofensivă pentru oameni şi animale şi chiar benefică pentru sănătatea plantelor.

În acest studiu, sporii bacterieni au fost modificaţi pentru a rezista la temperaturile ridicate necesare pentru producerea polimerului.

„Evoluăm celulele din nou şi din nou, până când ajungem la o tulpină optimizată pentru a tolera căldura", a explicat un alt autor al studiului, Adam Feist, cercetător la aceeaşi universitate.

Deşi studiul actual se concentrează pe producţia unei cantităţi reduse din noul material plastic, la scară de laborator, pentru a analiza viabilitatea acestuia cercetătorii lucrează în prezent la optimizarea procesului de producere la scară industrială a plasticului care se autodistruge la sfârşitul duratei sale de viaţă utilă.

NEWS ALERT A semnat! Cine va fi antrenor la Steaua în sezonul următor
Decizie a Parlamentului European. Numeroase ambalaje de plastic vor dispărea și vor apărea noi reguli de fabricare

Putem să spunem adio ambalajelor inutile și pungilor subțiri. Mai mult decât atât, cei din industria ospitalității trebuie să ne dea ocazia să luăm acasă, în propriul recipient, ce nu terminăm de mâncat la restaurant.

(P) Alegerea baloanelor pentru cel mai frumos decor de sarbatoare

Pentru o petrecere, nimic mai bun decât un decor plin de baloane! Umflat cu aer sau heliu, din latex, aluminiu sau plastic, și în multe culori, se ridică multe întrebări în jurul acestui obiect decorativ.

Sistemul de Garanție Returnare are tot mai mulţi utilizatori. Pe internet au început să apară însă și dezinformări

Sistemul de Garanție Returnare are tot mai mulţi utilizatori. În cele 4 luni de la lansare s-au strâns în jur de 100 de milioane de ambalaje de plastic, aluminiu şi metal.

Adevărul despre celulită și legătura cu microplasticele.Cum ajung să se acumuleze în corp

Deschidem o sticlă cu apă. Rotind dopul, eliberăm fragmente minuscule de plastic, numite micro-plastice, pe care inevitabil le bem.

(P) Cum funcționează Sistemul de Garanție-Returnare: Carrefour prezintă pașii simpli pentru clienți

Anual, milioane de ambalaje din plastic, sticlă și aluminiu pot fi salvate și repuse în folosință datorită Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), cel mai amplu proiect naţional de economie circulară gestionat de RetuRO.

Momente de groază pentru 229 de pasageri, la bordul Singapore Airlines. Cum a fost posibil ca un om să moară în turbulențe

229 de oameni au trăit momente de groază în avionul cu care zburau către Singapore când acesta a fost lovit de turbulențe severe.

”Va fi un război în societate, între patroni şi salariaţi”. Avertismentul dur al președintelui Consiliului Fiscal

Eforturile pentru reducerea deficitului bugetar vor duce la ”un război distribuţional în societate, cine să contribuie, cu cât? Între patroni şi salariaţi”, a declarat marți Daniel Dăianu, președintele Consiliului Fiscal.

Xonia vrea să dea în judecată Poliția Română, după ce testele au arătat că nu consumase cocaină, așa cum indica drugtestul

Cântăreața Xonia, oprită de polițiști în trafic anul trecut, nu era drogată, așa cum arăta testul inițial. Aceasta este concluzia legiștilor, care au contrazis astfel drugtestul agenților de la Rutieră, care indicase un posibil consum de cocaină.