Document USL: Basescu a incalcat repetat separatia puterilor in stat si independenta justitiei

Traian Basescu cotroceni

Presedintele Traian Basescu a incalcat in mod repetat principiul separatiei puterilor in stat si independenta justitiei, instigand totodata la nerespectarea legii, sustine USL in documentul de suspendare a sefului statului.

USL precizeaza ca presedintele a demonstrat prin actiunile sale concrete desfasurate pe parcursul celor trei ani de exercitare a mandatului ca "are o viziune arbitrara, total contrara principiului separatiei si echilibrului puterilor in stat".

"Contrar rolului de mediator intre puterile statului conferit de Constitutie, Traian Basescu a provocat crize in raporturile dintre presedintie si principalele autoritati publice, incalcandu-le si nesocotindu-le competentele, denigrandu-le activitatea si stirbindu-le credibilitatea. Modul direct in care a cerut Guvernului sa legifereze practic fara Parlament, submineaza democratia, prin nesocotirea rolului legislativului, forul democratic de dezbatere constituit prin vointa poporului, prin incurajarea procedurii de angajarea raspunderii de catre Guvern, procedura care trebuie sa fie exceptie si nu regula", se arata in document.

Potrivit USL, atacurile fara precedent la adresa Justitiei, prin care i-a periclitat independenta, instigand totodata la nerespectarea legii, se inscriu nu doar intr-o zona de neconstitutionalitate, ci intra in sfera penalului.

"Argumentul aberant al presedintelui atunci cand vorbeste de neaplicarea unei hotarari judecatoresti in lipsa indicarii sursei de finantare pune in discutie caracterul obligatoriu al unei hotarari judecatoresti, negand totodata rolul de putere in stat a justitiei, asa cum este prevazut de art. 21 si art.16 din Constitutie. In conceptia sa – Justitia a facut mai mult rau Romaniei decat politicienii sau romanii care cersesc prin Roma sau Paris.

Citește și
Un român s-a însurat cu o prințesă din Africa și a devenit Sultan. Soția lui a venit în România pentru a-l susține în cariera politică

Asistam asadar la un atac fara precedent la adresa Justitiei si la adresa magistratilor, din motive electorale inguste, pentru a ascunde incapacitatea Guvernului pe care l-a numit in functie la acea data (Guvernul Boc) de a rezolva problemele concrete ale tarii, cum ar fi aderarea Romaniei la spatiul Schengen", se arata in actul USL.

Semnatarii sustin ca atacurile presedintelui au vizat si Senatul Romaniei.

"Incalcand flagrant acelasi principiu al separatiei si echilibrului puterilor in stat, presedintele Traian Basescu a declarat, la TVR, la momentul respectiv, ca reforma sanatatii, legea asistentei sociale si legislatia legata de justitie trebuie adoptate prin asumarea raspunderii de catre Guvern, afirmand ca Senatul s-a «compromis de la presedinte pana la ultimul senator» amanand discutiile pe aceste subiecte", se arata in document.

USL citeaza o declaratie facuta de presedinte la TVR: "Am discutat cu premierul Boc sa le lasam prin Parlament, desi erau obligatii asumate de statul roman acum nu mai am ce sa fac decat sa concluzionez ca nu ne putem pune nadejde in dorinta Parlamentului de a moderniza, de a continua procesele de reforma. Si atunci reforma sanatatii, legislatia legata de justitie, de asistenta sociala trebuie asumata de Guvern prin asumarea raspunderii. (...) Senatul in ansamblul lui, cu tot cu presedinte s-a compromis. Sa refuzi sa adopti legea cu privire la crearea mecanismului de promovare si selectare a judecatorilor pentru Inalta Curte este descalificant pentru Senat. Nu se punea problema decat a gasirii unui sistem care sa scoata cumetriile in procesul de promovare la Inalta Curte, ori Senatul s-a descalificat".

USL sustine ca declaratiile lui Basescu referitoare la situatia din Senat sunt cu atat mai grave cu cat el nu numai ca a dat instructiuni Legislativului cu privire la actele ce trebuie adoptate, dar chiar si cu privire la forma in care acestea trebuiau sa arate, atitudine incompatibila cu Constitutia si cu principiile democratice. Potrivit USL, incercarea sa de a determina Senatul sa adopte aceste acte normative in forma dorita de el reprezinta o tentativa grava de golire de continut a puterii legislative, asa cum este ea prevazuta in Constitutie.

In documentul USL se arata ca interventiile abuzive asupra justitiei, incercarile de intimidare a magistratilor, promovarea unei initiative legislative de natura sa instituie controlul politic asupra carierei magistratilor, declaratiile repetate prin care Presedintele arata ca este la curent cu acte facute de procurori in cadrul dosarelor de urmarire penala, asediul politic asupra Consiliului Superior al Magistraturii, arata cu toatele declinul statului de drept in Romania.

Semnatarii mai arata ca de la inceputul celui de al doilea mandat al sau, presedintele Traian Basescu a manifestat "o ingerinta continua in activitatea si autoritatea judecatoreasca, de natura sa aduca atingere in mod direct independentei justitiei si principiului separatiei puterilor in stat".

"Incalcarea atributiilor Consiliului Superior al Magistraturii reprezinta, de asemenea, o obisnuinta pentru Traian Basescu. Conform Constitutiei, Consiliul Superior al Magistraturii este garantul independentei justitiei. Substituirea rolului CSM reprezinta o abatere grava de la norma constitutionala, dar Traian Basescu a mers deseori pe acest drum: «Nu putem sa nu dam toata atentia raportului MCV si desi nu acceptam adaugarea de conditii, nu putem sa nu recunoastem deficientele pe care justitia romaneasca inca le are. Ma refer la procedurile lungi de judecata, la procedurile de tergiversare a dosarelor la Inalta Curte, (dosare tinute 2-3 ani si amanate si abia dupa doi ani retrimise la procurori pentru a fi reanalizate)».", se arata in actul USL.

Semnatarii preizeaza ca presedintele a incercat adeseori sa interfereze cu activitatea CSM sau sa puna presiune pe aceasta institutie.

Ei precizeaza ca Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania (UNJR) a reactionat printr-un comunicat de presa, de natura sa atraga atentia asupra efectelor negative pe care aceste derapaje repetate ale presedintelui le pot avea asupra functionarii statului de drept.

USL sustine ca extrem de grave si cu rol vadit de intimidare apar a fi declaratiile lui Basescu din 3 noiembrie 2011 referitoare la judecatori: "Stiti ca exista obiceiul celor care pierd licitatii sa se duca in instanta si, de pe locul sase, doamna sau domnul judecator il scoate castigator. Vreau sa stiti reactiile Comisiei Europene in ultima vreme: Nu puneti in aplicare aceste hotarari! Noi nu va mai finantam proiectele in care justitia a stabilit cine este castigatoru. Ieri s-a primit o scrisoare legata de o licitatie pe un tronson de autostrada: Daca asa v-a spus justitia, finantati cu bani de la buget, dar nu cu bani europeni. Este a doua astfel de reactie a Comisiei Europene in timp foarte scurt. Deci, si justitia trebuie sa inteleaga ca nu se poate substitui la nesfarsit Executivului".

USL citeaza si o alta declaratie a lui Basescu, in acelasi context: "Atentie si cu pusul directorilor generali, inspectorilor-sefi de politie. Asteptam ca in curand magistratii sa spuna si pe cine punem la SRI si poate, maine-poimaine, veti stabili prin hotarari judecatoresti cine este presedintele Romaniei. Atentie la echilibrul puterilor in stat!. Oameni buni, nu puteti fi de toate, si legislativ, si executiv, si justitie".

O alta declaratie a presedintelui vizata de USL este: "Daca acum am aplica hotararile judecatoresti de plata salarii, Romania ar intra intr-un urias derapaj macroeconomic. Are justitia responsabilitate pentru asta? Este o intrebare retorica.

Cuvantul de ordine cred ca este, pe de-o parte, echilibrul, pe de alta parte, credibilitatea. Legile, fie ca sunt asumate de Executiv sau sunt trecute prin Parlament, dupa ce au primit si girul Curtii Constitutionale, sunt legi si pentru judecatori si trebuie sa le aplice. Daca am pune in aplicare hotararile judecatoresti, Romania ar fi acum intr-o situatie extrem de dificila. La Ministerul de Finante, ultimele cifre erau 9 miliarde de lei – obligatii de plata din hotararile judecatoresti. Sigur vor mai veni, pentru ca veselia-i mare. Alte procese intarzie cate zece ani, unde stiu eu ce interese sunt, iar astea merg snur. De unde scoate Guvernul 9 miliarde de lei ca sa-si arate respectul pentru hotararile justitiei?! Cine afecteaza bugetul de stat indica sursa. Corect ar fi ca magistratii, cand dau hotarari".

USL sustine ca declaratiile acesteau au fost "extrem de grave", iar citeva fragmente din raspunsul magistratilor pot fi relevante: "Intr-un stat politienesc, in care se cladesc tot mai multe parghii prin care justitia sa fie controlata, ingenunchiata, in care legile se fac de pe azi pe maine si se modifica chiar inainte de a intra in vigoare, in care serviciile secrete isi maresc bugetul, iar pentru justitie nu se gaseste nici macar maruntis, in care reformele exista doar in vorbe si prestatii televizate, un presedinte, intr-un ton dictatorial, isi poate permite sa cheme la ordine judecatorii, sa-i infrunte ostil, amenintator, sa-i blameze si sa-i terfeleasca in piata publica din postura parintelui natiunii caruia i se recunoaste dreptul de a-si stigmatiza, la stalpul infamiei, oamenii legii. Aceasta este Romania. Statul de drept, preceptele democratiei, independenta justitiei sunt persiflate in mod autoritar".

Ce nu aminteste presedintele este ca statul, la randul lui, este supus legilor, normelor constitutionale, sustine USL.

"Ca statul, prin reprezentantii lui, nu poate incalca legea fara sa fie sanctionat, ca hotararile judecatoresti sunt pronuntate in baza legilor pe care se afla si semnatura presedintelui, ca nerespectarea actului de justitie si instigarea la nerespectarea actului de justitie atrag repercusiuni tot prin lege stabilite si ele se pot repercuta inclusiv asupra celor care le-au zamislit. Statul este unicul debitor care isi permite, prin vadit abuz de putere, sa stabileasca el, deasupra legii fundamentale, conditiile in care sa-si satisfaca creditorii, care nu sunt altii decat cetatenii tarii. Judecatorii Romaniei nu accepta nici tonul, nici mesajul dictatorial al presedintelui tarii, a carui numire, printre altele, trece prin filtrul Curtii Constitutionale", se arata in documentul USL.

Articol recomandat de sport.ro
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Citește și...
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii

În vreme ce la nivel european se vorbește tot mai des despre mari dificultăți pentru economie, iar recesiunea este o realitate pentru Franța și Germania, candidații la Cotroceni promit venituri mai mari, cel puțin pentru o parte din populație, dar și redu

Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”
Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”

Marcel Ciolacu spune că va prezenta actele pentru a dovedi că și-a plătit zborul cu un avion privat la Nisa, însă va face acest lucru atunci când va dori el.

Guvernul stabilește strategia industrială pentru următorii șase ani. Ce obiective va avea România
Guvernul stabilește strategia industrială pentru următorii șase ani. Ce obiective va avea România

Guvernul va aproba, în şedinţa de joi, prin hotărâre, Strategia Industrială a României pentru perioada 2024-2030.

Recomandări
România va intra deplin în Schengen. Anunțul făcut de Ursula von der Leyen | VIDEO
România va intra deplin în Schengen. Anunțul făcut de Ursula von der Leyen | VIDEO

Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat, vineri, că România și Bulgaria vor intra deplin în Schengen.

Alegeri prezidențiale 2024, programe electorale. Candidații promit „lapte și miere”, deși puterea președintelui este limitată
Alegeri prezidențiale 2024, programe electorale. Candidații promit „lapte și miere”, deși puterea președintelui este limitată

În goana după voturi, mulți dintre candidații la alegerile prezidențiale din 2024 fac promisiuni fanteziste, uitând sau ignorând faptul că atribuțiile președintelui României sunt destul de limitate pe plan intern.

LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare

A început votul în diaspora pentru alegerile prezidențiale. Românii din străinătate au la dispoziție trei zile pentru a-și alege președintele.