Un șofer de TIR care a făcut dezastru pe autostradă stătea pe telefon. Cinci persoane au murit în accident, în SUA
Șoferul unui TIR care a produs un accident grav pe o autostradă, acum un an, omorând cinci persoane, era atent la telefon. Este concluzia anchetatorilor, după administrarea probelor la dosar.
Potrivit anchetatorilor de la National Transportation Safety Board, șoferul camionului care a intrat în spatele unei coloane de autovehicule în apropierea unei zone de construcție, pe Interstate 95 din SUA, vara trecută, își folosea telefonul mobil în acel moment.
Charles Haskell din Las Vegas se îndrepta spre nord pe I-95, în apropiere de Kenly, pe 24 iulie 2024, când a primit un mesaj text, conform unui raport NTSB publicat săptămâna aceasta. Mai puțin de un minut mai târziu, Haskell a efectuat un apel vocal, transmite Yahoo News.
După trei secunde de la apel, tractorul cu remorcă Freightliner al lui Haskell, care transporta suc de portocale, a intrat într-un șir de mașini și camioane, la o viteză de 112 km pe oră. Polițiștii de la State Highway Patrol au stabilit că Haskell nu a frânat înainte de a lovi un autoturism Chevy Tahoe, care avea o viteză estimată la 32 km/h, declanșând un accident în lanț în care au fost implicate două SUV-uri și alte două TIR-uri.
Haskell a fost acuzat de nerespectarea obligației de a reduce viteza și de cinci infracțiuni de deces prin accident rutier. Cazul său este încă în curs de judecată la Wilson County Superior Court.
NTSB nu a publicat raportul său final privind accidentul, care ar include cauza probabilă. Dar a publicat documente și înregistrări pe care anchetatorii le-au administrat în ultimul an și care detaliază ce a făcut Haskell în zilele premergătoare accidentului.
Haskell a refuzat să vorbească cu anchetatorii NTSB. Aceștia au reconstituit însă activitățile sale folosind o serie de surse, inclusiv jurnalul electronic al camionului său și înregistrările telefonului său mobil.
Haskell, care avea 51 de ani la momentul accidentului, își câștiga existența ca șofer de camion pe distanțe lungi. În luna dinaintea accidentului, el a traversat țara de trei ori, între California și Virginia, înainte de a se îndrepta spre fabrica Tropicana din Bradenton, Florida.
Acolo a luat o încărcătură de suc de portocale în dimineața zilei de 23 iulie 2024 și a început călătoria spre nord, spre Jersey City, New Jersey, potrivit NTSB. Parcursul său a fost lent; el a făcut opt opriri, luând pauze care au variat între 5 și 139 de minute, înainte de a lua o pauză lungă în Florence, Carolina de Sud, la ora 23:29.
Haskell nu a început să conducă din nou până la ora 10:14 a dimineții următoare. Prima sa oprire a fost la Flying J Travel Center din Kenly, unde a petrecut 35 de minute și a alimentat cu motorină. Conform NTSB, a pornit din nou la drum la ora 1:13 p.m. și a provocat tragedia nouă minute mai târziu.
Șoferul folosea intens telefonul mobil
Haskell vorbea frecvent la telefon, atât în timpul pauzelor, cât și în timp ce conducea, potrivit NTSB. Înregistrările arată că acesta a trimis și a primit sute de mesaje și apeluri vocale în zilele premergătoare accidentului.
SMS-ul primit de Haskell chiar înainte de accident provenea de la un număr necunoscut, conform NTSB. El a sunat apoi la un număr cu prefixul 252, care acoperă nord-estul Carolinei de Nord, direcția în care se îndrepta.
Acest apel a fost efectuat la ora 1:22:26 p.m. Douăzeci și trei de secunde mai târziu, iPhone-ul său a sunat la 911. Anchetatorii spun că apelul la 911 a fost rezultatul unei funcții Apple care „apelează automat personalul de urgență după o întârziere de 20 de secunde pentru a raporta un accident detectat". Aceasta înseamnă că Haskell tocmai terminase de efectuat apelul 252 atunci când a avut loc accidentul.
Raportul nu indică dacă Haskell ținea telefonul în mână sau dacă acesta era montat în vreun fel. Nu se precizează dacă acesta folosea vreun dispozitiv de tip mâini libere. El a putut lua telefonul cu el când a părăsit camionul.
NTSB a reconstituit, de asemenea, ceea ce descrie drept „perioade de somn", în care Haskell nu lucra și nu folosea telefonul mobil. Anchetatorii au stabilit că șoferul a fost de serviciu timp de 3 ore și 41 de minute pe 24 iulie, după o perioadă de odihnă de peste 10 ore. Ținând cont de utilizarea telefonului, el ar fi putut dormi până la 8 ore și jumătate în ziua accidentului, potrivit NTSB, deși „calitatea somnului din timpul perioadelor disponibile nu a fost determinată".
Polițiștii de stat care s-au întâlnit cu Haskell la spital au declarat că „părea distras", dar „nu au observat semne de influență a drogurilor sau alcoolului", conform NTSB. Conform raportului, două probe de sânge prelevate în acea zi au ieșit negative la testul pentru substanțe nocive.
Cinci persoane au murit în două SUV-uri. Dinamica accidentului
Accidentul a avut loc chiar înainte de o zonă de construcții în Wilson County. Banda din stânga fusese închisă înainte, iar traficul a fost deviat pe banda din dreapta cu viteză redusă.
Când camionul lui Haskell a lovit Chevy Tahoe, l-a împins de pe partea dreaptă a drumului. Coliziunea a ucis șoferul Tahoe-ului, William Carroll Tucker, 72 de ani, și pe soția acestuia, Elizabeth Sharon Tucker, 66 de ani, din Hephzibah, Georgia.
Haskell a lovit apoi o Toyota RAV-4, care s-a răsturnat pe plafon. Șoferul, Edward Carroll Davis, 68 de ani, din Greenville, a fost ucis, la fel și pasagerii săi: soția sa, Martha Warren Davis, 69 de ani, și sora acesteia, Linda Warren Whitehurst, 80 de ani, din Robersonville.
Haskell a lovit apoi alte două TIR-uri, împingând unul de pe partea dreaptă a drumului. Camionul său era în flăcări când s-a oprit la 332 de metri de locul unde lovise Tahoe-ul. Haskell a reușit să iasă din camionul său înainte ca acesta să ardă complet.
Toți cei trei șoferi de camion, inclusiv Haskell, au fost răniți ușor.