Companiile Airbus și Air France au fost judecate, luni, pentru omor din culpă, în cazul prăbușirii unui avion pe ruta Rio de Janeiro - Paris, în 2009. 228 de persoane au murit.
Cel mai grav caz de prăbușire a unui avion din istoria Air France a omorât oameni de 33 de naționalități, familii din toată lumea se numără printre reclamanți. Rudele s-au luptat mai bine de un deceniu pentru ca acest caz să fie judecat.
„Este foarte important că am ajuns în faza procesului... 13 ani de așteptare, este aproape inuman”, a spus germanul Bernd Gans care și-a pierdut fiica, pe Ines, în accidentul aviatic.
Un alt bărbat s-a prezentat la procesc cu o pancartă din cartor pe care scria: „Justiția franceză. 13 ani prea târziu”.
CEO-ul Airbus, Guillaume Faury, și CEO-ul Air France, Anne Rigail, s-au numărat printre cei din sala de judecată. Ambele companii neagă acuzațiile criminale, deși Air France a trimis compensații familiilor victimelor.
Dacă vor fi condamnate, ambele companii ar putea să plătească amenzi de până la 225.000 de euro, o fracțiune din veniturile lor anuale. Nimeni nu riscă, însă, închisoare deoarece doar companiile sunt judecate.
Cu toate acestea, familiile consideră că procesul în sine este important după lunga căutare pentru dreptate, iar experții din industria aviației îl consideră important pentru a învăța lecții ce ar putea preveni viitoare accidente.
Investigațiile au arătat că mai mulți factori au contribuit la producerea tragediei. Procesul se va concentra pe greșeala pilotului, dar și pe înghețarea senzorilor externi.
AP: Airbus știa despre existența problemelor
O investigație a Associated Press de la acea vreme a arătat că Airbus știa despre existența acelor probleme încă din 2002, însă nu a reușit să facă schimbările necesare până la accident.
Un avion A330-200 a dispărut de pe radar când se afla deasupra Oceanului Atlantic, între Brazilia și Senegal, cu 216 de pasageri la bord și 12 membri de echipaj.
În timp ce o furtună a lovit avionul, senzorii externi au fost afectați, blocând informațiile despre viteză și altitudine. Autopilotul a fost deconectat. Piloții au reluat pilotarea manuale, însă fără date de navigare disponibile. Avionul de necontrolat s-a îndreptat cu vârful în sus, apoi a căzut în mare.
A durat doi ani ca aeronava să fie găsită.
Air France este acuzată că nu a oferit instruire în cazul înghețării senzorilor respectivi, în ciuda riscurilor. Compania a declarat că va demonstra în instanță că nu este vorba despre „o culpă penală la originea accidentului”.
Airbus este acuzată că știa că senzorii erau defecți și că nu au făcut nimic pentru a informa compania aeriană și angajații despre situație.
De asemenea, Airbus dă vina pe greșeala pilotului și spune că înghețarea este o problemă inerentă tuturor acestor senzori.
Un român care a vrut să ajungă la Berlin și nu a mai găsit bilete de avion și a ales să meargă cu Dacia Spring a tatălui său, a povestit experiența unui drum de peste 1.800 de km cu o mașină electrică, relatează Monitorul de Suceava.
În vreme ce la nivel european se vorbește tot mai des despre mari dificultăți pentru economie, iar recesiunea este o realitate pentru Franța și Germania, candidații la Cotroceni promit venituri mai mari, cel puțin pentru o parte din populație, dar și redu
Mai sunt doar trei zile până la primul tur al alegerilor prezidențiale, iar ultimul sondaj arată noi evoluții în lupta pentru turul al doilea: George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi.
Marcel Ciolacu spune că va prezenta actele pentru a dovedi că și-a plătit zborul cu un avion privat la Nisa, însă va face acest lucru atunci când va dori el.