Notițele lui Zuckerberg de la audierea din Congres. Ce nu a apucat să spună
Congresmenii americani nu înţeleg tehnologia secolului 21. Aceasta este impresia lăsată după audierea timp de 5 ore a fondatorului Facebook, în Senatul Statelor Unite.
Nepriceperea lor i-a permis lui Mark Zuckeberg să nu răspundă clar despre amploarea monitorizării exercitate de Facebook şi lipsa de transparență.
Sigur pe el şi cu răspunsurile pregătite, Zuckerberg a convins bursa de la New York. Acţiunile companiei au avut cea mai bună zi din ultimii doi ani.
Dick Durbin, senator democrat: Domnule Zuckerberg, v-aţi simţi confortabil să ne spuneţi numele hotelului unde aţi stat azi-noapte?
Mark Zuckerberg: "Nu".
Dick Durbin: "Cred că despre asta e vorba, dreptul la confidenţialitate."
Unul după altul, 44 de senatori americani l-au întrebat pe Mark Zuckerberg ce face cu informaţiile pe care i le încredinţează cei 2,2 miliarde de utilizatori.
John Kennedy, senator republican: "Vă spun cu delicateţe. Acordul dumneavoastră pentru utilizatori este o porcărie!
Obiectivul acestui acord este să asigure spatele Facebook-ului, nu să-i informeze pe utilizatori despre drepturile lor."
Graham: "Credeţi că omul obişnuit înţelege ce semnează prin acordul de înscriere?"
Zuckerberg: "Nu cred că omul obişnuit chiar citeşte întregul document"
În privinţa scandalului Cambridge Analytica, fondatorul Facebook a recunoscut că a greşit luând de bune asigurările firmei de consultanţă, că ar fi folosit datele exclusiv pentru un studiu, apoi le-ar fi şters. Facebook analizează acum mii de aplicaţii, ca să nu repete greşeala.
Mark Zuckerberg: "Nu am avut o viziune suficient de amplă asupra responsabilităţii noastre şi asta a fost o mare greşeală. A fost greşeala mea şi îmi pare rău."
Dragoş Stanca, expert media digital/analist social media: "Practic, Facebook a fost victima unui abuz din partea celor care au furat datele personale şi le-au folosit. Unde a greşit Facebook: în momentul în care nu a recunoscut public că s-a întâmplat asta".
În privinţa amestecului Rusiei în alegerile americane, fondatorul Facebook a subliniat contramăsurile luate, precum închiderea a sute de conturi care aparţin Agenţiei Ruse de cercetare a Internetului, aşa numita fabrică de troli.
Dragoș Stanca: "Din punct de vedere al PR-ului şi al comunicării simple, pe înţelesul tuturor, evident că răspunsurile au fost impecabile, motiv pentru care şi bursa a reacţionat pozitiv. Întrebările adresate lui erau banale şi aveau răspunsurile pe Google, dacă vreţi să ne amuzăm".
Pentru publicul larg şi burse, prestaţia lui Zuckerberg a fost în mod evident convingătoare. Audierea a pus în schimb în lumina faptul că majoritatea senatorilor nu aveau nici cea mai vagă idee despre cum funcţionează FB, care ar fi soluţiile şi nici măcar ce-şi doreau de la această audiere.
Orrin Hatch: "Cum susţineţi un model de afaceri în care utilizatorii nu plătesc pentru serviciile primite?"
Mark Zuckerberg: "Domnule senator, noi afişam publicitate".
În alte ocazii, senatorii au ratat ţinta pentru că au formulat întrebările cu stângăcie. De pildă când au sugerat ca Facebook vinde datele utilizatorilor, când în realitate e vorba mai degrabă de un..schimb, nu de vânzare propriu-zisă.
Dean Heller, senator republican Nevada: "Aţi stabilit vreodată vreo limita în privinţa vânzării de date către cei care cumpără publicitate de la voi?"
Mark Zuckerberg: "Noi nu vindem date celor care cumpără publicitate de la noi".
Singura dată când Zuckerberg a părut cu adevărat încolţit, a fost când a avut de-a face cu senatoarea democrata Kamala Harris.
Kamala Harris: "Dumneavoastră ori altcineva din conducerea Facebook a făcut o anchetă internă ca să afle cine din compania ştia despre datele ajunse la Cambridge Analytica şi cine a decis ca utilizatorii n-ar trebui informaţi, în decembrie 2015?"
Mark Zuckerberg: "Doamna senatoare, retrospectiv vorbind, privim drept o greşeală faptul că nu i-am informat pe utilizatori. A fost o decizie luată în baza informaţiei - care s-a dovedit falsă - ca datele fuseseră şterse".
Scandalul a izbuncit luna trecută, când s-a aflat că Donald Trump îşi datorează victoria în alegeri Cambridge Analytica, o firmă de analiză de date care a dezvoltat un soft prin care anticipa conduita alegătorului la urne.
Cambridge Analytica a primit date de la un terț: profesorul Alexander Kogan, de la Universitatea Cambridge, care a colectat datele prin intermediul Facebook.
A propus utilizatorilor să fie plătiţi în schimbul completării unui test de personalitate. Circa 270.000 de oameni au descărcat aplicatia-test "this is your digital life". Cu ajutorul testului, Kogan i-a categorisit în tipuri psihologice.
La care a coroborat istoricul fiecăruia în materie de preferinţe, cumpărături sau emisiuni favorite. Dar aplicaţia a colectat şi informaţiile despre prietenii celor care completau testele, permiţând acumularea de date despre 87 de milioane de persoane. Asta a permis firmei Cambridge Analytica să prezică personalitatea fiecărui adult din Statele Unite şi să-i abordeze prin clipuri politice personalizate.
Jacob Ward, Centrul pentru Studii Avansate în privinţa Ştiinţelor Comportamentale: "Să-i vedem pe aceşti bunici şi bunicuţe cum sunt învăţaţi ce este Facebook, în timp ce încearcă să afle cum i-ar putea impune nişte limite celui care a inventat platforma, este un spectacol TV foarte reuşit, dar, să fim serioşi, nu schimbă nimic în privinţa reformării felul în care sunt gestionate datele personale, care e adevărata miza".
Un fotograf al agenţiei Associated Press a reușit să pozeze notiţele lui Zuckerberg. Acestea sugerează că era pregătit să spună că nu demisionează, dar şi să critice Apple, al cărei preşedinte a atacat de curând Facebook.
Mark Zuckerberg's notes today, from AP photojournalist Andrew Harnik pic.twitter.com/OXoLnXsg1l
— Andrea Woo | 鄔瑞楓 (@AndreaWoo) 11 April 2018
Sursa: Pro TV
Etichete: facebook, Mark Zuckerberg, bursa, audieri, cambridge analytica, date furate,
Dată publicare:
11-04-2018 19:03