1 iunie nu este doar Ziua Internațională a copiilor, ci și ziua mondială a laptelui. Vorbim despre un aliment de bază, care ne ajută să creștem înalți și sănătoși. Cu o condiție.

Să-l putem digera. Ce înseamnă intoleranța la lactoză, cum se manifestă și cum o putem trata? Vă explicam imediat!

Lactoza sau zahărul din lapte este un carbohidrat cu absorție lentă format din 2 molecule: una de glucoză și una de galactoză. Aceste molecule trebuie separate pentru a putea fi absorbite. O enzimă, numită lactază, are acest merit.

Ce se întâmplă când nu avem suficientă enzimă? Lactoza rămâne nedigerată în intestin, fermentează și produce balonare, diaree și disconfort digestiv. Intoleranța la lactoză nu este o boală în sine, ci doar o scădere temporară a capacității organismului de a digera laptele.

„Funcția face organul”, se spune în nutriție. Dacă bem lapte, corpul va sintetiza mai multă lactază! Această adaptare naturală s-a făcut pentru a permite organismului să digere produsele lactate, o sursă esențială de calciu și vitamina D. La popoarele nordice, care consumă regulat lapte, intoleranța la lactoză este de numai 10%, crește la 25% la americani și europeni și ajunge la 80% în Africa și Asia, unde nu se bea lapte.

Care este conținutul de lactoză din produsele lactate? Cea mai mare cantitate există în laptele proaspăt, un pahar are 12 g lactoză. În produsele lactate acide de tipul iaurt, lapte bătut, sana, chefir lactoza este parțial digerată și procentul de lactoză scade la jumătate. În brânzeturi și cașcavaluri lactoza este complet metabolizată și transformată în acid lactic, această categorie de alimente nu pune probleme de intoleranță, conține doar urme de lactoză. Untul este și el o grăsime din lapte care nu conține lactoză.

Sinteza enzimei responsabile de digestia laptelui scade în mod natural odată cu înaintarea în vârstă. Faptul că nu consumăm în mod regulat produse lactate duce automat la scăderea sintezei de lactază, dar capacitatea de sinteză nu dispare niciodată, chiar și persoanele care au intoleranță la lactoză pot să digere 3 g lactoză/zi, adică o ceașcă de lapte.

Vreți să vă împrieteniți cu laptele și să-l tolerați? Iată câteva recomandări practice:

- consumați zilnic cantități mici de lapte sau produse lactate acide și creșteți doza progresiv, la fiecare 4-5 zile, până când ajungeți să-l tolerați;

- nu beți laptele pe burta goală, va trece rapid prin stomac, iar lactoza nedigerată ajunge în colon și produce fermentație. Consumați produsele lactate asociate cu alte alimente (de ex. lapte cu cereale), în felul acesta tranzitul intestinal va fi încetinit și se favorizează digestia;

- alegeți lapte integral și produse lactate nedegresate, grăsimea din lapte încetinește golirea gastrică și ușurează digestia lactozei;

- consumați laptele cald, temperatura crescută determină o hidroliză parțială a lactozei.

Perseverați! Este nevoie de o perioadă de 2-3 luni de adaptare până când organismul se reobișnuiește să sintetizeze lactază. Scăpați astfel de intoleranță.