Marile rețele comerciale resping vehement plafonarea adaosului la alimentele de bază. Măsura ar „afecta deja pieţele”
Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) anunță că respinge orice masură de plafonare asupra produselor alimentare, explicând că intervenţiile de acest gen afectează lanţul alimentar.
AMRCR precizează că nu a fost consultată în niciun fel cu privire la o posibila astfel de măsură abruptă.
Ministrului Agriculturii, Florin Barbu, a declarat marţi că „Toate produsele care sunt procesate în România vor avea adaos comercial plafonat printr-o Ordonanţă de Urgenţă. (…) Vorbim de zeci de mii de produse cu adaos plafonat”.
„Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) respinge categoric orice masură de plafonare asupra produselor alimentare, întrucât intervenţiile de acest gen fac foarte rău pieţelor pe întregul lanţ alimentar. Menţionăm că este deja în vigoare până la 31.12.2024 o OUG de plafonare a adaosului comercial la mai multe categorii de produse alimentare ce a fost prelungită de mai multe ori şi care afectează deja pieţele de mult timp”, arată AMRCR.
Marile supermarketuri spun că nu au fost consultate
Asociaţia subliniază că, până în prezent, nu a fost consultată în niciun fel cu privire la o posibila astfel de măsură abruptă.
„Aşa cum România s-a angajat la momentul semnării Tratatului de Aderare la Uniunea Europeană, precum şi în negocierile de aderare la OCDE (Organizatia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economica), libertatea comerţului trebuie garantată, iar preţul produselor trebuie sa fie exclusiv rezultatul cererii şi ofertei, a liberei concurenţe pe piaţă, iar orice măsuri de intervenţie asupra mecanismelor economice de formare a preţurilor pentru „zeci de mii de produse alimentare”, va distorsiona grav piaţa şi va crea dezechilibre majore pe termen lung”, arată Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România.
Politicile publice de interventie în mecanismul de formare a preţurilor pot conduce la un sentiment de neincredere a investitorilor în viitorul economiei româneşti şi pot determina reevaluarea planurilor de investiţii sau de expansiune pentru anii următori, începând chiar cu 2025.
„AMRCR va sprijini asigurarea securităţii şi rezilienţei alimentare a României, încurajarea si susţinerea producătorilor români prin încheierea de parteneriate cu aceştia, creşterea numărului locurilor de muncă din industria de retail şi este un partener corect de discuţii pentru autorităţi. Totodată, AMRCR îşi reafirmă hotărârea de a se asigura ca modul de formare a preţurilor produselor alimentare este doar rezultatul concurentei libere, a cererii şi ofertei; în acest sens, vom colabora strâns cu organizaţiile umbrelă naţionale şi europene din care facem parte şi, dacă va fi cazul, vom reacţiona prompt la nivel naţional cât şi european cu mijloacele legale pe care le avem la dispoziţie pentru apărarea libertăţii comerţului”, spun reprezentanţii asociaţiei.