Un autobuz fără şofer a început să circule pe străzile din Malaga, în sudul Spaniei. Care este explicația
Un autobuz fără şofer a început să circule pe străzile din Malaga, în sudul Spaniei, un proiect prezentat drept o premieră în Europa, relatează joi AFP.
Echipat cu senzori şi camere, acest autobuz 100% electric, care a fost dat în funcţiune sâmbătă, face legătura între port şi centrul acestui oraş andaluz. O buclă de opt kilometri pe care o parcurge de şase ori pe zi.
„Autobuzul ştie în orice moment unde se află şi ceea ce este în jurul său", a declarat pentru AFP Rafael Durban Carmona, directorul diviziei sudice a companiei Avanza, în fruntea consorţiului public-privat responsabil de acest proiect.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
El poate mai ales să „interacţioneze cu semafoarele", care sunt, de asemenea, echipate cu senzori care anunţă culoarea roşie, a adăugat el, potrivit Agerpres.
Autobuzul include, de asemenea, un dispozitiv de inteligenţă artificială care îi permite să îşi îmbunătăţească „deciziile" pe baza datelor înregistrate de-a lungul călătoriei.
Vehiculul, dezvoltat de compania spaniolă Irizar, seamănă cu oricare alt autobuz clasic de oraş - are o lungime de doisprezece metri şi poate transporta 60 de pasageri.
Alte proiecte pilot pentru vehicule autonome există deja în Europa, spre exemplu în Franţa sau în Estonia, însă în cadrul acestora nu sunt utilizate autobuze urbane de dimensiuni clasice care circulă în trafic, alături de alte vehicule.
Întrucât legislaţia spaniolă nu permite circulaţia unui vehicul fără conducător, şoferul este aşezat în locul său obişnuit, însă nu atinge volanul sau pedalele, cu excepţia cazului în care în mod excepţional este necesară o uşoară corectare a traiectoriei, spre exemplu la apropierea de o intersecţie.
În cazul în care ceva nu merge bine, şoferul poate prelua controlul în orice moment.
„Totul este destul de normal, chiar pare că şoferul conduce... Mă simt bine, în siguranţă, pentru că altfel nu aş mai circula, mai ales că sunt cu nepotul meu", a declarat pentru AFP una dintre pasagere, Marta.
Acest proiect a beneficiat de o finanţare din partea guvernului spaniol şi de colaborarea mai multor universităţi.
În afara Europei, Singapore a început la sfârşitul lunii ianuarie testarea funcţionării comerciale a autobuzelor autonome, în timp ce în China taxiurile autonome sunt testate în mai multe oraşe.
În Statele Unite, Waymo (filială a Google) îşi va testa la San Francisco robo-taxiurile fără şofer, deja în serviciu în Arizona din 2017.
O maşină autonomă Uber a fost implicată într-un accident mortal în martie 2018 în Statele Unite, aminteşte AFP.
Obstacolele citate adesea de experţi în calea autonomiei totale a vehiculelor sunt problemele de reglementare şi mai ales acceptarea de către publicul larg, având în vedere riscurile pe care le-ar putea prezenta din punct de vedere al securităţii şi securităţii cibernetice.