Tipuri de turbulențe: care sunt cele mai periculoase și cum apar
Ce tipuri de turbulențe există
Există trei tipuri principale de turbulențe. Turbulențele ușoare sunt cele mai frecvente și mai puțin severe, simțindu-se ca o ușoară agitație sau scuturare a avionului și nu reprezintă un motiv de îngrijorare. Turbulențele moderate sunt mai accentuate decât cele ușoare, putând provoca scuturarea mai puternică a avionului și senzația de cădere sau ridicare bruscă.
Deși pot fi neplăcute, acestea nu pun în pericol siguranța zborului. Turbulențele severe sunt cele mai rare, dar și cele mai intense, provocând scuturarea violentă a avionului, deplasări bruște în sus și în jos și chiar pierderea temporară a controlului altitudinii. Cu toate că pot fi înspăimântătoare, piloții sunt antrenați să le gestioneze și să mențină controlul avionului, conform CNN.
Există și tipuri specifice de turbulențe. Turbulențele termice sunt provocate de diferențele de temperatură în aer și apar frecvent în apropierea munților, furtunilor și fronturilor atmosferice.
Turbulențele orografice sunt cauzate de curenții ascendenți și descendenți creați de relieful montan. Turbulențele de convecție apar în interiorul norilor cumulonimbus, unde se formează curenți ascendenți puternici. Turbulențele de tracțiune sunt provocate de siajul altor aeronave.
Este important de reținut că piloții sunt informați din timp despre zonele cu turbulențe potențiale și pot lua măsuri pentru a le evita sau a le reduce impactul. Turbulențele nu afectează structura avionului și avionul este cel mai sigur loc în timpul unei turbulențe. Centura de siguranță trebuie menținută în permanență cuplată.
Cât de periculoase pot fi turbulențeleTurbulențele, deși pot fi neplăcute și înspăimântătoare pentru pasageri, sunt, în general, inofensive. Avioanele sunt proiectate să reziste la turbulențe semnificative, iar piloții sunt bine antrenați să le gestioneze. Turbulențele severe sunt extrem de rare, apărând doar o dată la 10.000 de ore de zbor, conform Eximtur.ro.
Deși turbulențele pot provoca răniri, acestea sunt în general minore, iar decesele cauzate de ele sunt extrem de rare. Un studiu din 2022 a estimat o creștere a turbulențelor semnificative până în 2080, dar riscul de accidente rămâne extrem de scăzut.
Ce turbulențe au experimentat pasagerii de la bordul Singapore AirlinePasagerii zborului Singapore Airlines SQ321 din 21 mai 2024 au experimentat turbulențe severe la aproximativ 10 ore după decolare, deasupra Myanmarului. Avionul, un Boeing 777-300ER, a fost nevoit să devieze spre Bangkok din cauza turbulențelor bruște, care au provocat scuturarea violentă a aeronavei și aruncarea pasagerilor și a echipajului prin cabină.
În urma acestor turbulențe, un pasager a murit, iar peste 70 de persoane au fost rănite, dintre care șase au fost rănite grav. Cabina avionului a suferit avarii semnificative, cu panouri de deasupra scaunelor tăiate, măști de oxigen și alte panouri atârnând de tavan, și bagaje împrăștiate peste tot.
Zborul a fost deviat spre Bangkok, unde pasagerii răniți au primit îngrijiri medicale. Singapore Airlines a oferit compensații pasagerilor răniți și a rambursat biletele tuturor celor de la bord.
Cauza probabilă a turbulențelor a fost o schimbare rapidă a forței gravitaționale, asociată cu o "curentă ascendentă puternică". Raportul preliminar al Biroului de Investigații pentru Siguranța Transporturilor din Singapore este încă în curs de elaborare.
Acest incident a fost unul dintre cele mai grave episoade de turbulențe din istoria aviației Singapore Airlines. Compania aeriană a luat măsuri pentru a-și îmbunătăți protocoalele de siguranță și pentru a oferi mai mult sprijin pasagerilor care se confruntă cu turbulențe.