Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Paradoxul din era comunicării. Mulți tineri din Generația Z se tem să răspundă la telefon ori să sune pe cineva

Your browser doesn't support HTML5 video.

În era comunicării, tot mai mulți oameni evită să își vorbească. 26% dintre tinerii din Generația Z povestesc că se tem să răspundă la telefon ori să sune pe cineva.  

Pe de altă parte, mai bine de jumatăte dintre angajați preferă să comunice în scris cu șefii lor. Vorbim așadar despre ceea ce specialiștii numesc telefobie, adică o reacție psihologică generată de anxietatea socială, timiditate sau teama de interacțiune directă.

Am stat de vorbă cu mai mulți tineri din București și toți ne-au mărturisit că preferă să comunice în scris decât să răspundă la telefon. Un comportament ce poate părea paradoxal în era tehnologiei, când pare că avem telefonul mobil lipit de mână.

”Trimit mesaj de obicei. E mai simplu, așa sunt obișnuită, nu mai sunt obișnuită să vorbesc la telefon, nici nu-mi place”.

”Prin mesaje, mi se pare mai ușor pentru mine”.

Citește și
Gen Z masini
Gen Z si mașinile electrice. De ce tinerii preferă mașinile electrice sau renunță la condus în număr tot mai mare

”Prin mesaje în general, te simți deranjat și nu vrei să deranjezi pe alții”.

”E mai simplu cu mesajul, e mai comod, da. Așa vine natural acum, nu știu”.

Potrivit unui studiu făcut de o companie de telefonie din Marea Britanie, 26% dintre tinerii care au între 18 și 25 de ani se tem de comunicarea directă, iar 57% nu le răspund la telefon părinților.

”Nu aș da vina doar pe social media, aș da vina pe părinți”

Psihologii spun că în timpul unei conversații în scris oamenii sunt mai vocali, ceea ce poate părea contradictoriu. Însă au curajul și relaxarea de a spune lucruri pe care le gândesc, tocmai pentru că timpul este de partea lor. Pot să-și construiască un răspuns și nu mai trebuie să fie spontani.

Diana Miron: ”Asta înseamnă anxietate, că practic nu am curajul sau nu am dorința să interacționez direct și să improvizez. Noi când răspundem la telefon sau în comunicarea directă improvizăm, în sensul că răspundem fără să avem un răspuns pregătit. Probabil că asta este teama acestor tineri, să nu fie prinși nepregătiți”.

Schimbările în modul de comunicare al oamenilor se reflectă și în câmpul muncii. Potrivit unui studiu, mai mult de jumătate dintre salariați se simt anxioși când trebuie să vorbească la telefon cu șeful lor, 33% nu răspund, de teamă că nu vor ști pe loc răspunsul la o întrebare, iar 15% evită un apel, de teamă că se vor bloca în timpul discursului.

Alții cred că vor crea o impresie proastă interlocutorului sau nu răspund pentru că nu le place cum se aude vocea lor la telefon.

Adrian Dan, sociolog: ”Ne îndreptăm către crearea unor generații care sunt din ce în ce mai incapabile să comunice cu sens și aici nu aș da vina doar pe social media, aș da vina pe părinți”.

Specialiștii în comunicare consideră că mesajele scrise pot genera și conflicte în relațiile interumane, deoarece cuvintele pot fi interpretate și răstălmăcite.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult