Modificarea kilometrajului de către cei care vând maşini rulate s-ar putea pedepsi cu închisoarea
Your browser doesn't support HTML5 video.
Astfel de practici pot duce la cheltuieli uriaşe şi chiar accidente, spune un europarlamentar român care vrea să introducă prevederea în toate statele uniunii. România ar fi, desigur, prima vizată mai ales că este plină de maşini vechi şi foarte vechi.
Piaţa auto din România este mai degrabă una a maşinilor la mâna a doua, arată statisticile oficiale. În primele două luni ale anului, de pildă, au fost înmatriculate aproape 65.000 de maşini rulate, în timp ce numărul celor noi a fost de numai 13.000. Cu alte cuvinte, din totalul autoturismelor înmatriculate în ianuarie şi februarie, 83% au fost second hand.
Dacă vreţi să vă cumpăraţi o maşină veche, ar trebui să faceţi verificări serioase înainte de a o plăti.
Răzvan Pavel, reprezentantul unei platforme de verificări auto: "Trei sferturi dintre maşinile SH au kilometrajul modificat. În momentul în care urmează o revizie de 2-3 mii de euro, un samsar o cumpără ieftin tocmai pentru că urmează acea revizie scumpă, dă kilometrajul înapoi şi automat maşina e departe de revizia mare, are mai puţini km şi poate să câştige şi 20-25% din preţul unei maşini".
Paguba nu este doar de ordin financiar. Un motor care nu este verificat periodic cedează, mai devreme sau mai târziu, iar dacă şoferul are ghinionul ca maşina să se strice pe autostradă, de exemplu, este în mare pericol.
Vlad Gheorghe, europarlamentar USR: "Tu crezi că maşina ta are un număr de km mult mai mic decât are de fapt. Astfel avem un risc de siguranţă a circulaţiei".
Europarlamentarul propune pedeapsa cu închisoarea pentru cei care falsifică cifrele din bordul maşinii, iar firmele care comercializează astfel de autoturisme să fie închise. În plus, susţine înfiinţarea unei baze de date unice în toată Europa în care datele tehnice ale maşinii să fie înscrise neapărat într-un document electronic.
Roxana Dima, purtător de cuvânt Registrul Auto Român: "Persoanele care îşi cumpără auto utilizate să fie foarte atente la modificările făcute la km pentru că există riscul ca ulterior costurile pentru întreţinerea autovehicolului să fie peste aşteptări. O maşină cu km modificaţi e mai puţin sigură în trafic, poluează mai mult şi consumă mai mult".
Propunerile europarlamentarului trebuie votate şi de plenul Parlamentului European, după care decizia privind pedepsele va rămâne la latitudinea guvernelor din fiecare ţară.