Companiile aeriene Wizz Air şi Ryan Air, verificate de ANPC. Peste 600 de plângeri, în ultimele două luni
ANPC a transmis, vineri, printr-un comunicat de presă, că a început o investigaţie de fond, la companii aeriene care activează pe teritoriul României, necesară ca urmare a sesizărilor primite, referitoare la serviciile oferite de acestea, inclusiv Wizz Air şi Ryan Air.
”De la Cuza am învăţat că nu trebuie folosite două măsuri pentru acelaşi lucru. Povestea cu ocaua mică. Dacă s-a evaluat activitatea unei companii aeriene, atunci trebuie să o verificăm şi pe a celorlalte, aflate în aceeasi situaţie. Trist este că aici povestea va fi mai lungă, cele două nefiind de pe teritoriul României. Chiar şi pe jos, pentru că avioanele lor nu prea mai zboară, vom ajunge la destinaţie şi măsurile vor fi în consecinţă! Drum bun să avem!”, a declarat preşedintele ANPC, Horia Constantinescu.
Investigaţia este realizată de către Direcţia Generală de Control şi Supraveghere Piaţă, împreună cu Centrul European al Consumatorilor România (ECC Romania), care instrumentează sesizările transfrontaliere ale consumatorilor.
Cele mai multe plângeri, legate de Wizz AirANPC a precizat că până în acest moment, începând cu 30 aprilie 2021, ECC Romania a înregistrat, 500 de solicitări referitoare la serviciile Wizz Air şi 114 referitoare la serviciile Ryan Air.
“În prezent, se centralizează toate reclamaţiile, pe această temă, de pe teritoriul României, la nivelul ANPC, pentru a putea completa si definitiva informaţiile, ANPC sfătuind, totodată, consumatorii să se adreseze, în primă instanţă, operatorilor economici de transport aerian sau agenţiilor de turism intermediare, pentru soluţionări amiabile, iar, în situaţia în care drepturile acestora sunt încălcate, să se adreseze autorităţilor competente, reamintind totodată că, în conformitate cu Regulamentul European nr. 261, consumatorii au dreptul să solicite compensaţii de până la 600 de euro, pentru un zbor anulat. De asemenea, acest lucru este valabil chiar şi în situaţia în care compania aeriană a asigurat un zbor alternativ”, a transmis ANPC.
Recuperarea compensaţiilor se poate face fie amiabil, la operatorul economic, fie prin intermediul ANPC şi ECC Romania, care realizează acest lucru, cu titlu gratuit, a mai explicat Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
Despăgubiri pe care le pot primi călătoriiDacă distanța de zbor este mai mică de 1.500 de km, călătorii primesc o despăgubire de 250 de euro.
Dacă distanța de zbor este între 1.500 și 3.500 de km, călătorii primesc o despăgubire de 400 de euro.
Dacă distanța de zbor este mai mare de 3.500 de km, călătorii primesc o despăgubire de 600 de euro
Conform regulamentului Parlamentului European al Consiliului UE cu privire la anularea sau întârzierea zborului, drepturile pasagerilor se aplică în următoarele situații:
• Dacă zborul se face pe teritoriul UE (indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE)
• Dacă aterizarea se face pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE
• Dacă decolarea se face de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE
În acest context, UE însemană cele 27 de state membre, inclusiv Guadelupa, Guyana Franceză, Martinica, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Antilele Franceze), Azore, Madeira și Insulele Canare.
În cazul în care compania aeriană nu oferă posibilitatea de a alege între rambursare și redirecționare, ci decide să ramburseze prețul biletului inițial, călătorii au dreptul la o rambursare suplimentară a diferenței de preț dintre biletul nou și cel inițial.
Dacă zborul de plecare și zborul de întoarcere au fost rezervate separat și sunt operate de companii diferite iar zborul de plecare se anulează, călătorii au dreptul la rambursare doar pentru zborul anulat. Ce pași trebuie să urmezi dacă ți s-a anulat zborul în ultimul moment și cum îți poți recupera ușor banii, AICI.