Compania de stat care trece la programul de lucru de 4 zile pe săptămână
Conducerea CFR Marfă a propus sindicatelor un program de lucru de 4 zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariilor, din cauza rezultatelor din ce în ce mai proaste ale companiei feroviare de stat, scrie Club Feroviar. Evoluția negativă este cauzată de cantitățile mai mici de cărbune transportate și de cererea redusă de transport cereale ucrainene.
„Sunt doar 4-6 trenuri de cereale dinspre Ucraina de transportat lunar, iar transportul de cărbune este și acesta afectat”, a spus Iulică Măntescu, lider al Federației Sindicatelor Mecanicilor de Locomotivă.
Sindicatele participante au solicitat găsirea altor soluții decât reducerea programului de lucru, însă ultimul cuvânt îl are administrația. Reducerea programului nu va fi uniformă la toate unitățile. De exemplu, în punctele de lucru unde există doar câțiva angajați va fi imposibilă reducerea programului de lucru pentru toți angajații cu o zi.
În primul semestru al anului 2024, CFR Marfă a avut o cifră de afaceri netă de 357.894.165 de lei, în creștere față de nivelul consemnat în aceeași perioadă a anului trecut, de 355.976.208 lei. Veniturile din exploatare au crescut de la 397.393.620 de lei în primele șase luni din anul 2023 la 432.937.586 de lei în aceeași perioadă a anului în curs. Numai că majorarea cheltuielilor de exploatare a crescut mai mult, de la 491.053.373 de lei la 575.251.450 de lei.
CFR Marfă avea datorii de aproape 4,6 miliarde de lei în 2023Compania de stat a raportat pentru 2023 o cifră de afaceri de 778.553.283 lei și pierderi de 231.136.331, precum și datorii totale de 4.595.428.838 lei.
CFR Marfă își va declara falimentul în primăvara anului 2025, imediat după înființarea noii companii feroviare Carpatica Feroviar România, care va cumpăra de la CFR Marfă mijloacele fixe și asset-urile necesare desfășurării activității.
”Carpatica Feroviar este soluţia statului român de a garanta în faţa Comisiei Europene că avem o companie care să deservească şi pe timp de pace, în condiţii de profit, şi pe timp de criză, atât geopolitică, cât şi economică, interesele statului român de a ne garanta că vom avea în permanenţă material rulant care să preia volumele necesare asigurării funcţionalităţii sale”, a declarat Daniel Apostolache, directorul general CFR Marfă.