Adolescenții, afectați serios de pandemie, la școală și în afara ei. Efectele se văd abia acum
Your browser doesn't support HTML5 video.
Socializarea şi timpul petrecut cu prietenii le-au fost răpite, spun psihologii. În tot acest timp, a crescut şi numărul abuzurilor comise de părinţi asupra copiilor lor.
Reîntorşi pe băncile şcolii, cei mai mulţi dintre elevi resimt lipsa timpului de calitate, petrecut cu prietenii şi colegii din şcoală. Automat, au apărut şi conflictele între ei, de cele mai multe ori verbale. Revenirea la viaţa anterioară necesită timp, şi un efort de adaptare - spun adolescenţii.
Alina Sava, preşedinte Consiliul Elevilor Iași:
„Revenirea la şcoală, în format fizic, a venit atât cu entuziasm, cât şi cu multă anxietate, pentru că perioada îndelungată, în care am stat acasă a creat diferite sincope, precum lipsa de atenţie, lipsa răbdării şi, de foarte multe ori, anxietatea socială. O dată cu reîntoarcerea, a revenit şi stresul, şi emoţiile, şi un management mai dificil al timpului.”
Violenţa în familie este un alt efect al pandemiei. De la începutul acestui an, consilierii de la Protecţia Copilului Iaşi, de exemplu, au răspuns la peste 200 de apeluri telefonice, venite din partea copiilor. Mai grav este că cei mai mulţi minori care au sunat după ajutor au reclamat că sunt abuzaţi fizic şi emoţional de părinţi.
În 80 dintre cazuri, statul a intervenit, iar copiii au fost duşi în centrul de plasament sau au fost daţi în grija unui asistent maternal.
Tiberiu Bantas, purtător de cuvânt DGASPC Iași:
„Pentru anul 2021, au fost 77 de regim de plasament, în regim de urgenţă cele mai multe – 34 - pentru neglijare, predominate de violenţă fizică, abuz sexual şi abuz emoţional. În anul 2021, până la sfârșitul lunii mai, am avut 214 apeluri, şi cele mai multe au fost pentru neglijare.”
Psihologii spun că pandemia încă are un impact devastator asupra familiilor. Foarte afectaţi sunt adolescenţii, cărora li s-a răpit nevoia de socializare şi de apartenenţă la un grup. Abia acum vedem şi efectele unei distanţări sociale, care s-a întins pe mai bine de un an de zile.
Dr. psihiatru Raluca Prepeliță, director medical al Institutului de Psihiatrie Socola Iași:
„La întâlniri cu colegii, mulţi dintre ei au manifestat stări de iritabilitate, irascibilitate, nervozitate marcată, poate şi tulburări de comportament cu heteroagresivitate şi uneori chiar şi fizică la adresa colegilor de la şcoală. Urmează o perioadă de învăţare la readaptarea față în faţă. Şi, încetul cu încetul, aceste stări comportamentale vor scădea în intensitate, iar înţelegerile dintre ei vor deveni pozitive.”
În multe unităţi de învăţământ din Iaşi, consilierii şcolari au întâlniri săptămânale cu elevii care simt că au nevoie de ajutor ca să se reintegreze fără probleme.