Situație dramatică. Județul în care școlile rurale nu au cabinet medical, în plină pandemie
Your browser doesn't support HTML5 video.
Sunt oamenii care ar trebui să-i identifice, să-i izoleze și să-i predea părinților pe toți elevii care au ajuns la intrarea în clase, cu simptome de Covid-19. Pe ultima sută de metri, autoritățile cârpesc cum pot rețeaua de cabinete școlare, aproape inexistentă în mediul rural și insuficient dezvoltată în orașele mari. Ministrul Sănătății spune că va chema, la nevoie, rezidenți, studenți și chiar medici de familie, pentru a face triajul zilnic obligatoriu.
Nicio școală rurală din Argeș nu are cabinet medical.
Reporter: „Ați încercat, ați făcut niște demersuri să obțineți un medic, să faceți cumva un contract de ceva cu un medic?”
Rodica Truică, director școală: „N-am făcut, doamnă, n-avem medic în școală!”
Reporter: „Dar spuneți-mi și mie ce faceți dacă se lovește un copil, cade pe scări?!”
Rodica Truică: „Cu medicul de familie.”
Reporter: „Chemați medicul de familie?”
Rodica Truică: „Sunăm părinții."
Așadar, asistența sanitară în astfel de școli ar putea fi călcâiul lui Ahile. Un singur elev infectat, care nu e depistat și separat de colegi, va transmite virusul nu doar colegilor, ci și profesorilor. Ministrul Sănătății spune că o soluție, pentru a reduce acest risc, ar fi să aducă temporar în unitățile de învățământ doctori tineri sau chiar de familie.
Nelu Tătaru, ministrul Sănătății: „În insuficiența medicinii școlare pe care o știam până acum, va trebui să completăm. Discuția a fost vizavi de tot ce însemană studenți, medici rezidenți, medici de familie care se pot implica în acel triaj.”
Doar că o procedură pentru accesul temporar al doctorilor din afară în școli încă nu există. Așa că, în unele cazuri, autoritățile locale au căutat soluții de compromis. În comuna Albota, medicii de familie vor veni prin rotație în grădinițe și școli, ca să-i găsească pe copiii febrili ori cu alte simptome de coronavirus.
Bebe Ivan, primar comuna Albota: „Sarcina a căzut în seama noastră. Nici nu mă așteptăm la altceva, am 4 medici de familie și am făcut contract de colaborare.”
Împărțind numărul elevilor din sistemul nostru preuniversitar- în jur de 2 milioane 900 de mii- la numărul cabinetelor școlare, 2.723, rezultă că fiecăruia îi revin aproximativ 1.050 de copii. Cât despre atribuțiile medicilor și asistentelor din școli, merg acum de la triajul epidemiologic și antiparazitar până la sesiuni de educație sexuală și planificare familială. Acestea vor fi extinse printr-un nou ordin al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației și Cercetării.
Și acolo unde există va fi folosit și personalul din cabinetele școlare stomatologice .
Mirela Sisman, director adjunct: „Primul pas- anunț medicul de cabinet școlar. Al doilea pas- izolez copilul. Al treilea- anunț părintele, care va veni la școală și cu care stabilim împreună ce se întâmplă mai departe. Copilului nu i se administrează niciun fel de medicament, asta trebuie să înțeleagă toată lumea.”
În România sunt mai puțin de 1.700 de medici școlari și numai 3.000 de asistenți. Potrivit unui ordin de acum 9 ani, cabinetele școlare pot fi susținute financiar atât de Ministerul Sănătății, cât și de primari. Cu două entități responsabile, rețeaua școlară a rămas în aer. Salariile mici oferite personalului medical din învățământ au făcut acest rol- acum strategic- neatractiv.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: coronavirus , scoli , cabinete medicale
Dată publicare: 09-09-2020 18:42