Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Nicio companie din România nu are asta, deși ar fi ca „o ușă deschisă” către export și investitori. Ce este „B Corp”

Your browser doesn't support HTML5 video.

Nicio companie românească nu are încă o certificare B Corp, deși aceasta ar fi „ca o ușă sau o fereastră deschisă” către piețele externe, dar și către investitori.

Mai mult, în România există doar o singură companie multinațională care are o astfel de certificare, a declarat, la Pro Verde, Corina Radu, fondatoarea primei inițiative de consultanță B Corp din România.

Lansată în 2006 în Statele Unite, B Corp este o certificare globală care echilibrează – din punctul de vedere al sustenabilității - impactul social și profitabilitatea unei companii.

“Este important nu numai ceea ce faci și cât de sustenabil este produsul sau serviciul pe care îl oferi. Este important și unde îl faci, cu cine îl faci, cum sunt acei oameni plătiți”, spune ea.

Orice companie din România poate obține certificarea B Corp, dacă răspunde criteriilor de sustenabilitate cerute.

Citește și
sustenabilitate
Produsele și soluțiile ecologice sau ”verzi” sunt aspiraționale pentru 7 din 10 români

Ciprian Stănescu: De ce e important ca business-urile să devină mai sustenabile?

Corina Radu: E la fel de important, așa cum pentru tine, ca individ, este important să ai curățenie în casă, să spunem, sau să te îngrijești. Este important ca orice companie să știe unde creează un impact pozitiv, unde creează poate un impact mai puțin pozitiv și să cunoască foarte bine rolul ei pe piață.

Practic, prin sustenabilitate, identifici o grămadă de alte oportunități de a te dezvolta, de a crea produse și servicii pentru noi clienți, care poate nu au avut acces până atunci la tine, și de a demonstra ceva pe piață, de a fi un lider. Și cred că fiecare companie își dorește să fie la un moment dat un lider pe piață. (…)

Credcă transparența pe care consumatorii o cer este foarte importantă, și companiile au înțeles de ceva timp peste tot în lume - și la noi, - că este important nu numai ceea ce faci și cât de sustenabil este produsul sau serviciul pe care îl oferi. Este important și unde îl faci, cu cine îl faci, cum sunt acei oameni plătițiși, practic, ce creează tot acest ansamblu de valoare pe care-l aduce sustenabilitatea în viața noastră.

Ciprian Stănescu: Aproape oriunde te duci în în lumea largă, o să vezi acestă această “ștampilă” de B Corp. Cum a început, ce este și ce înseamnă asta pentru România?

Corina Radu: B Corp a început în 2006, în Statele Unite. Trei fondatori au creat B Lab (…), și dorința lor atunci a fost de a pune bazele unei economii unde să se vadă impactul creat de companii, pe lângă profitabilitatea lor. Și această balanță a impactului și a profitului atunci era una care bineînțeles, era în favoarea profitului, pentru că foarte multe companii se bucurau să aibă vânzări foarte multe, volum foarte mare de vânzări și atunci impactul rămânea undeva la margine. (…)

Companiile fac tot mai mult tranziția către o economie mai sustenabilă, verde, sau către produse și servicii care sunt mult mai transparente și mult mai corecte.

Ciprian Stănescu: Prinde în România acest balans între profit și sustenabilitate? Vezi că se întâmplă ceva?

Corina Radu: Da, eu văd, și asta mă motivează să continui ceea ce fac, fiind prima consultanță din România care oferă acest sprijin companiilor care vor să devină B Corp. Văd foarte mulți fondatori care sunt interesați să își certifice companiile, și asta din cel puțin două motive.

Unu, pentru că își doresc foarte mult să își prezinte produsele sau serviciile în afară - să exporte. Și atunci certificarea, fiind foarte cunoscută, reprezintă pentru ei o ușă sau o fereastă deschisă.

Ciprian Stănescu: Ok, deci, dacă ești o companie care face brânză sau șosete în România, sau orice altceva, și ai vrea să vinzi în alte țări din vest, această certificare ajută foarte mult.

Corina Radu: Da, ajută foarte mult. Și un al doilea motiv este că companiile caută investitori din când în când, atunci când vor să crească, iar investitorii cunosc foarte bine certificarea B Corp.

Există și un caz celebru al unei companii - undeva prin 2018 - care a luat un credit de la niște bănci care au investit în compania respectivă și acest credit a fost garantat cu certificarea companiei ca B Corp. (…)

Ce trebuie să facă o firmă din România pentru a obține certificarea B Corp

Corina Radu: În România nu există nicio companie românească - sau care activează doar în România - care să aibă deocamdată B Corp. Nu avem companii locale. Avem primul B Corp din România care este o multinațională, care s-a certificat anul acesta și reprezintă, să spunem, primul B Corp care este activ aici, la noi.

Dar dorința mea și a echipei mele este de a ajuta companiile locale, companii care sunt în diverse domenii de activitate să se certifice și să avem așa-zisul “B Corp tradițional”, local, cât mai curând. Pentru asta muncim.

Ciprian Stănescu: Cum obții această certificare, ce condiții trebuie să îndeplinești? Ce trebuie să facă un antreprenor?

Corina Radu: Primul pas este completarea unui B impact assessment - este o colecție de peste 200 de întrebări online, într-o platformă numită unde poți să intri și poți să răspunzi acestor întrebări.

Întrebările sunt grupate pe cinci arii de impact: guvernanță, angajați, comunitate, clienți și mediu. Și practic, acestea sunt zonele unde se consideră că o companie poate să-și arate impactul pozitiv pe care-l face.

Ciprian Stănescu: Și oricine poate să intre în platformă?

Corina Radu: Da, platforma este accesibilă cu condiția să-ți stabilești de la început foarte bine poziția ta în platformă, adică să alegi industria care trebuie, să alegi domeniul de activitate care îți aparține. Și apoi, practic, întrebările se vor desfășura, să zic așa, în fața ta și vei începe să completezi. (…)

Nu trebuie să mergi de la început la B Corp, poate nu ești pregătit, poate vrei doar să vezi un diagnostic a ceea ce faci la acest moment. Fă un B impact assessment, vezi ce reiese de acolo, gândește-te cât de importantă este pentru tine, ca organizație, balanța asta dintre profit și impact.

Nu-ți trebuie pași mari de la început. Orientează-te către viitor. Cred că business-urile din România trebuie să se uite un pic și ce se întâmplă în afară, să fie la curent cu aceste tendințe de certificare. (…)

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult