UE ajunge la un acord pentru a interzice vânzarea de mașini noi cu motor cu combustie până în 2035
UE ajunge la un acord pentru a interzice vânzarea de mașini noi cu motor cu combustie până în 2035
Negociatorii Uniunii Europene au încheiat joi seară primul acord al pachetului „Fit for 55” al blocului, instituit de Comisie pentru a atinge obiectivele climatice ale UE de a reduce cu 55% emisiile de gaze care provoacă încălzirea globală în acest deceniu, scrie Al Jazeera.
Parlamentul European a afirmat că acordul este „un semnal clar înainte de Conferința ONU COP27 privind schimbările climatice, că UE se gândește serios să adopte legi concrete pentru a atinge țintele mai ambițioase stabilite în Legea climatică a UE”.
Potrivit datelor blocului, transportul este singurul sector în care emisiile de gaze cu efect de seră au crescut în ultimii 30 de ani, crescând cu 33,5% între 1990 și 2019.
Mașinile sunt un poluator semnificativ, reprezentând 61% din emisiile totale de CO2 din transportul rutier din UE.
UE dorește să reducă drastic emisiile de gaze din transport până în 2050 și să promoveze mașinile electrice, dar un raport al auditorului extern al blocului a arătat anul trecut că în regiune lipsesc stațiile de încărcare adecvate.
„Aceasta este o decizie istorică, deoarece stabilește pentru prima dată o cale clară de decarbonizare – cu ținte în 2025, 2030 și 2035 și aliniate cu obiectivul nostru de neutralitate climatică până în 2050”, a declarat Pascal Canfin, președintele comitetului de mediu al Consiliului Europei. Parlamentul European.
„Acest sector, care reprezintă în prezent 16% din emisiile europene, va fi neutru în carbon până în 2050”, a adăugat Canfin.
Liderii mondiali au convenit la Paris în 2015 să depună eforturi pentru ca temperaturile globale să nu crească cu peste 2°C (3.6F) și, în mod ideal, să nu depășească 1.5°C (2.7F) până la sfârșitul secolului.
Oamenii de știință, chiar și obiectivul mai puțin ambițios, vor fi ratați cu o marjă largă, dacă nu se iau măsuri drastice pentru reducerea emisiilor.
Termenul limită este prea tarziuGreenpeace a spus că termenul limită din 2035 este prea târziu pentru a limita încălzirea globală la sub 1,5C (2,7F).
„UE urmează traseul pitoresc, iar acel traseu se termină cu un dezastru”, a declarat Lorelei Limousin, militantă pentru transporturi Greenpeace UE.
„O eliminare treptată în Europa în 2035 a mașinilor care consumă combustibili fosili nu este suficient de rapidă: mașinile noi cu motoare cu ardere internă ar trebui interzise până în 2028 cel târziu”, a spus ea.
„Anunțul este un exemplu perfect de care politicienii se pot bucura, care maschează realitatea eșecurilor lor repetate de a acționa asupra climei”, a adăugat Limousin.
Parlamentul European și statele membre vor trebui acum să aprobe oficial acordul înainte de a intra în vigoare.