Sancţiunile economice americane vor lovi din nou Iranul. Implicaţiile vor fi resimţite dur şi de companiile europene
Your browser doesn't support HTML5 video.
Implicaţiile vor fi resimţite dur şi de companiile europene. Primul răspuns al Iranului a fost devansarea amplelor manevre militare din Golful Persic. Implicit, Teheranul a avertizat că poate închide Strâmtoarea Ormuz, pe unde trec 20% din livrările globale de petrol.
Primul val al noilor sancţiuni include oprirea importurilor de materii prime, precum şi restricţii privind achiziţiile în sectoarele auto şi aeronautic. Dacă nu încetează afacerile cu Iranul, şi companiile europene riscă sancţiuni din partea Washingtonului.
Franco-italienii care produc avioanele ATR au livrat 5 aparate companiei aeriene Iran Air, cu numai o zi înaintea intrării în vigoare a sancţiunilor.
Vor fi de asemenea afectate afacerile europene din sectoare precum turism, transportul aerian de pasageri ori domeniul farmaceutic.
Pentru a doua fază a sancţiunilor, începând din noiembrie, Washingtonul a cerut tuturor statelor să sisteze complet importurile de petrol şi gaze naturale iraniene.
Pe termen mediu, analiştii formulează mai multe scenarii. Unul ar fi că, din cauza sancţiunilor şi a izolării diplomatice, liderii iranieni să se aşeze la masa negocierilor cu Statele Unite.
Imad Salamey, Associate Professor of Political Science and Internaţional Affairs, Lebanese American University: "Iranul este într-o situaţie dificilă, mai ales din punct de vedere economic. Moneda naţională se devalorizează rapid, nemulţumirea internă creşte în intensitate. De aceea, preşedintele Trump a simţit că e momentul potrivit pentru a încerca un fel de înţelegere, să vadă dacă nu cumva Teheranul este dispus să-şi reorienteze politica externă în favoarea SUA".
Într-un alt scenariu, sancţiunile ar escalada tensiunile dintre Washington şi Teheran. Zilele trecute, Iranul a efectuat exerciţii militare navale, o demonstraţie de forţă menită să arate că poate închide strâmtoarea Ormuz, vitală pentru aprovizionarea cu petrol.
Nic Robertson, CNN Senior Internaţional Correspondent: "Responsabili militari americani spun că zeci de nave iraniene mici au fost implicate în aceste exerciţii, care, de obicei, sunt organizate toamna. Schimbarea calendarului are certa legătura cu reimpunerea sancţiunilor americane, iar ameninţările Teheranului de a închide strâmtoarea alarmează".
Ameninţările nu sunt ceva nou. În anii 80, nave de război americane au escortat petrolierele prin strâmtoare. De atunci, alţi producători regionali, precum Emiratele Arabe Unite, au luat măsuri pentru a-şi securiza exporturile. De pildă, portul Fujairah din Golful Oman este capătul unei conducte masive, construite în ultimii 10 ani, iar terminalul pentru petroliere este în curs de extindere.
Sursa: Pro TV
Dată publicare: 06-08-2018 13:34