Piloții de pe Boeing-ul MAX căzut în Indonezia au studiat manualul cu câteva minute înainte de tragedie
Pilotul Bhavye Suneja, de naționalitate indiană, a raportat atunci "probleme tehnice", la câteva minute după decolare, și a cerut să revină pe aeroport. Turnul de control a permis revenirea, însă avionul a dispărut de pe radar, prăbușindu-se în Marea Java.
Anchetatorii care au examinat tragedia aviatică indoneziană au în vedere modul în care a apărut o eroare a sistemului automat de stabilizare în zbor menit să împiedice intrarea avionului în picaj și dacă piloții au avut suficientă pregătire pentru a răspunde în mod corespunzător la urgență, printre alți factori.
Aeronavele Boeing 737 Max 8 sunt dotate cu sistemul automat de stabilizare în zbor denumit MCAS (Manoeuvering Characteristics Augmentation System).
Acest sistem a fost conceput special pentru acest model de Boeing pentru a preveni un efect nedorit creat de motoarele mai grele şi cu un diametru mai mare faţă de cele ale precedentelor generaţii de Boeing 737. Acest efect poate orienta botul avionului într-un unghi de urcare, ceea ce poate antrena apoi un picaj. Pentru a preveni acest picaj sistemul MCAS pune avionul într-un unghi de coborâre pentru ca aparatul să poată recupera viteza.
Potrivit datelor recupoerate din cutiile negre, piloții au încercat în repetate rânduri să redreseze aeronava după ce sistemele automate de siguranță instalate pe Boeingul 737 MAX 8 redirecționau avionul cu nasul în jos.
Piloţii au încercat disperați să redreseze aeronava de peste 24 de ori în 11 minute. Investigatorii nu înțeleg de ce piloții nu au urmat aceleași proceduri folosite de un alt echipaj cu o zi înainte când a întâmpinat aceeași problemă, potrivit CNN.
Doar două minute în zbor, copilotul a raportat o "problemă de control al zborului" către turnul de control, adăugând că piloții intenționau să mențină o altitudine de 5.000 de metri, potrivit unui raport publicat în noiembrie.
Căpitanul a cerut copilotului să verifice manualul de referință rapidă, care conține liste de verificare pentru evenimente anormale, iar în următoarele nouă minute, avionul a intrat în picaj. Căpitanul de zbor a încercat să redreseze aeronava, însă computerul de bord afișa, în mod greșit, o pierdere de viteză.
"Cei trei piloți se gândeau doar la viteza aerului și la altitudine. Acesta a fost singurul lucru despre care vorbeau", a declarat o sursă din cadrul anchetei, scrie Reuters.
Un echipaj diferit a întâmpinat aceeași problemă, în seara precedentă, dar a rezolvat-o după ce a trecut prin trei liste de verificare, potrivit raportului din noiembrie.
Surse familiare investigației au declarat, pentru Bloomberg, că în timpul unei curse de la Bali la Jakarta, un alt treilea pilot care se afla în cockpit, deși era în afara orelor de lucru, a identificat rapid problema și a reușit să redreseze aeronava, care intrase în picaj.
Se pare că acest pilot i-a sfătuit pe cei aflați la manșă să dezactiveze motorul care o provocat picajul, o procedură cu care toți piloții ar fi trebuit să fie familiarizați, scrie sursa citată.