Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Explozia din Beirut. Tragedii similare care s-au întâmplat în lume

Tragedia care a lovit Beirut în această săptămână a pus în centrul atenției un potențial pericol în porturile din întreaga lume, scrie Business Insider.

Marți, o explozie masivă într-un port din capitala libaneză a provocat daune și distrugeri importante, a ucis 154 de persoane și a rănit alte mii.

Cauza exactă a exploziei este neclară, dar în centrul anchetei se află un depozit în care au fost depozitate în mod necorespunzător aproximativ 2.750 de tone de azotat de amoniu confiscate în urmă cu mai mulți ani. Se crede că un incendiu a determinat aprinderea materialului depozitat.

"Nitratul de amoniu este un material perfect sigur", a declarat pentru Insider Richard John Smythe, un chimist, specialist în materiale explozive. Este utilizat în exploatările miniere și îngrășăminte. Dar „dacă este încălzit la temperaturi mari, acesta va detona”, a spus el.

Dezastre similare au avut loc în alte părți ale lumii  

Ceea ce se pare că s-a întâmplat în Beirut a avut loc și în alte părți ale lumii. În august 2015, de exemplu, mai multe explozii în portul Tianjin din China au ucis cel puțin 173 de persoane și au rănit aproape 800 de oameni. Cea mai mare explozie a fost cauzată de detonarea a 800 de tone de azotat de amoniu.

Citește și
Igor Greciuşkin
Cine este Igor Greciuşkin, omul de afaceri care a trimis nava cu nitrat de amoniu la Beirut

SUA s-au confruntat, de asemenea, cu astfel de catastrofe.

În 2013, a avut loc o explozie de azotat de amoniu la o instalație de depozitare a îngrășămintelor din West, Texas, soldată cu 15 morți și 160 de răniți. În 1995, teroriștii au folosit azotatul de amoniu pentru a construi o bombă care a ucis 168 de persoane și a rănit cel puțin 680 de persoane în Oklahoma City.

Și în 1947, o navă de marfă care transporta 2.100 de tone metrice de azotat de amoniu a luat foc și a explodat în Portul Texas City, declanșând incendii și explozii suplimentare care au ucis 581 de oameni.

Azotatul de amoniu a provocat o tragedie uriașă și în România  

În 2004, explozia unei încărcături de nitrat de amoniu a produs o uriaşă tragedie şi în România, în localitatea Mihăileşti din judeţul Buzău. Un camion încărcat cu de tone de nitrat de amoniu a luat foc şi a explodat în dimineaţa zilei de 24 mai, e E85, chiar la intrarea în localitate

18 oameni, printre care 7 pompieri şi 2 jurnalişti, şi-au pierdut viaţa şi alţi 13 au fost grav răniţi în urma deflagraţiei.

Un crater cu adâncimea de 6,5 metri și un diametru de peste 20 de metri s-a format la locul exploziei, iar bucăți de metal au fost aruncate pe o rază de 200 de metri, lovind clădirile din Mihăileşti.

Vinovaţi de tragedia de la Mihăileşti au fost găsiţi directorii firmei de transport la care era înregistrat camionul, dar şi fostul director al combinatului unde se producea nitratul de amoniu.

Ei au fost condamnaţi la câte 4 ani de inchisoare, iar firmele lor au plătit despăgubiri de sute de mii de euro către rudele victimelor.

S-ar putea întâmpla în SUA o tragedie similară cu cea din Beirut?  

Ceea ce s-a întâmplat la Beirut, "din punct de vedere tehnic, ar trebui să fie imposibil în SUA", a declarat, pentru Insider, Sim Tack, analist de securitate globală pentru Stratfor, o companie de evaluare a riscurilor, indicând nu numai reglementările și restricțiile privind stocarea și cantitatea, ci și cerințele americane pentru azotatul de amoniu, și anume să fie ținut departe de zonele locuite.

Jimmie Oxley, un expert în explozibili de la Universitatea din Rhode Island, a fost de acord, spunând că riscul este foarte scăzut în SUA, astăzi.

„Vei constata că este foarte greu să cumperi azotat de amoniu în această țară”, a spus Oxley.

Pe lângă cerințele de raportare a anumitor cantități de azotat de amoniu către agențiile federale și reglementările privind depozitarea corespunzătoare, SUA au, de asemenea, diverse restricții în ceea ce privește vânzarea și transferul de nitrat de amoniu, care sunt consolidate de practicile de cunoștințe acceptate de clienți în rândul producătorilor.

Dacă un port american ar trebui să se ocupe de situația destul de neobișnuită pe care o are Beirut și să aducă o navă care transporta mii de tone de azotat de amoniu, „ar trebui totuși să îndeplinească toate cerințele”, a spus Tack. Aceste cerințe includ furnizarea de depozitare adecvată cu sisteme adecvate de protecție împotriva incendiilor, printre altele.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult