Criză în comunitățile de români din Italia. Supermarketurile nu mai au mâncare
Your browser doesn't support HTML5 video.
Presa italiană relata luni despre adevărate asalturi asupra supermarketurilor ca urmare a isteriei colective provocate de răspândirea coronavirusului în Italia, ţara europeană cea mai afectată de această epidemie, cu patru decese şi peste 150 de cazuri confirmate, în pofida faptului că nu există restricţii în ceea ce priveşte programul magazinelor, nici probleme cu aprovizionarea, după cum a amintit duminică seară şeful guvernului de la Roma, Giuseppe Conte.
Aglomeraţia în magazine nu s-a produs doar în cele 11 localităţi izolate din regiunile Lombardia şi Veneto, considerate epicentrul epidemiei cu coronavirus din Italia, ci s-a extins în oraşele mari, precum Milano, potrivit N.
Imagini publicate de de EuroNews arată zeci de oameni care așteaptă în fața unui supermarket până când angajații au primit permisiunea conduceri să deschidă magazinul.
În afara faptului că rafturile supermarketurilor au fost golite de tot ce înseamnă apă, paste şi alte produse cu termen de garanţie îndelungat, din magazine şi din farmacii au dispărut practic produsele dezinfectate precum clorul, gelul de mâini sau şerveţelele umede, precum şi mănuşile de latex sau măştile medicinale.
Pentru că mulți oameni s-au grăbit să își facă provizii, rafturile supermarketurilor au rămas goale din cauza problemelor cu aprovizionarea. Mai multe persoane au postat imagini pe rețelele de socializare.
Până în acest moment, patru persoane au murit în Italia din cauza coronavirusului, motiv pentru care mai multe orașe din nordul țării, unde s-au înregistrat multe cazuri de infectare cu virusul ucigaș, au fost plasate în carantină.
Nu se mai găsesc măști de protecție
Străzile pustii sunt în orăşelul Codogno, din Lombardia, sunt pustii, iar oamenii ies din case doar ca să își facă provizii de alimente.
Cătălin, român din Italia: ”Pur și simplu nu e nimeni pe străzi, nu are nimeni voie să părăsească casa. Am fost la mercat să luăm ceva, lumea se aprovizionează să aibă apă, să aibă mâncare”.
Lipsa măştilor este deja o problemă. Acolo unde stocurile nu au fost deja epuizate, au crescut preţurile. Autorităţile dau asigurări că măştile vor reveni pe rafturi, dar localnicii sunt dispuşi să meargă în marile oraşe ca să le cumpere.
Gabriela Vișan, româncă din Italia: ”S-au terminat măştile, la Roma chiar au ajuns la un preţ de 100 de euro una. Lumea a început un pic să se panicheze. Prevenţia efectivă e masca, dar prevenţia cea mai mare e să eviţi locurile aglomerate.”
În unele locuri, doar farmaciile şi supermarketurile au rămas deschise. Unii cu măști, alții fără, localnicii s-au aşezat la cozi cu noaptea-n cap, ca să-şi facă provizii.
Milică Puicea, român din regiunea Monza: ”Eu am cumpărat mâncăruri în conservă, sigilate. Noi, ca familie, nu suntem speriați, disperați, dar mai bine să fiu precaut.”
Peste 50.000 de oameni sunt afectaţi de măsurile de carantină. În zonele în care au fost identificate focare de infecţie au fost suspendate toate activităţile publice, iar localnicii au fost sfătuiţi să rămână, pe cât posibil, în case. Instituţiile publice şi multe magazine au fost închise, la fel şi şcolile.
Autorităţile au emis un decret care pune în carantină peste 10 oraşe din nordul peninsulei. Aici sunt cele mai multe cazuri de infecţie cu noul coronavirus.
Totodată, asociaţiile pentru protecţia consumatorilor au atras atenţia că unii comercianţi profită de situaţie şi au crescut preţurile la unele produse sanitare, mai ales la vânzarea online. Cea mai mare asociaţie de protecţie a consumatorilor, Codacons, va depune luni o plângere la parchetul din Roma şi la poliţia financiară ''împotriva modificării listelor de preţuri care se practică în aceste momente de către principalele portaluri de comerţ electronic''.
Preşedintele Codacons, Carlo Rienzi, a acuzat faptul că, de exemplu, un gel dezinfectat clasic de 80 ml, care în mod normal se vinde pe piaţă cu circa 3 euro, a ajuns pe internet să coste 22,5 euro, adaosul comercial fiind de 650%. ''Măştile medicinale care înainte se vindeau cu mai puţin de 10 eurocenţi pentru o bucată, costă acum 1,8 euro pe internet, ceea ce reprezintă o creştere de 1.700%'', a mai avertizat Rienzi.