Modifica setarile cookie
Toate categoriile

România este pe primul loc în Uniunea Europeană la mortalitatea rutieră. Cinci români mor zilnic în accidente

Your browser doesn't support HTML5 video.

Cu drumuri nesigure și marcaje proaste, România este pe primul loc în Uniunea Europeană la mortalitatea rutieră. Un accident din zece se produce din cauza trecerilor de pietoni nesemnalizate corespunzător.

Și, cum sutele de amenzi date șoferilor, pietonilor și autorităților nu duc la scăderea numărului de accidente, țara noastră numără anual peste 1.800 de morți și 8.000 de grav răniţi.

Cinci români mor zilnic în accidente rutiere. Vorbim practic de un deces la câteva ore, potrivit Asociaţiei „România fără Gropi”. Cu toate acestea, pe şosele pare să NU se schimbe nimic. Semnele de circulaţie nu se văd, marcajele lipsesc, noaptea se circulă în orb, iar trecerile de pietoni sunt şterse sau prost semnalizate.

Inspectorul PRO a mers să vadă ce se întâmplă pe marile bulevarde din București care au cel puţin două benzi pe sens şi unde există multe zebre fără semafor sau presemnalizare intensivă. Exact locurile unde pietonii şi şoferii sunt expuşi la accidente, în egală masură.

Situaţiile surprinse de echipa noastră sunt cele care generează de regula accidentele grave. O clipă de neatenţie poate fi plătită foarte scump. Șoferii își pot pierde libertatea, iar pietonii, viaţa.

Citește și
elicopter tv
Elicopter de televiziune, prăbușit în Carolina de Nord. Două persoane au murit | FOTO

Victima unui accident: „Era o singură maşină care venea şi am crezut, iniţial, că o să încetinească, dar m-a lovit când mai aveam doi paşi şi traversam”.

Ea este povestea vie a unei întâmplări care ar fi putut avea un final tragic. O maşină a lovit-o în plin pe o trecere de pietoni prost semnalizată, situată chiar în faţa unei şcoli. Imediat după impact, şoferul ar fi încercat să o mute de pe trecere. Vina ar fi căzut astfel exclusiv pe victimă, că ar fi traversat printr-un loc nepermis. Individul nu a reuşit să-şi ducă planul la îndeplinire. Lucrurile se tranşează încă în instanţă, asa ca am ales să-i protejăm identitatea.

Victima: Aveam dureri, am ţipat şi m-a lăsat. După care, s-au strâns foarte mulţi oameni în jurul meu.

Reporter: O presemnalizare intensivă există la această trecere?

Victima: Nu, nici atunci şi nici acum!

La 5 ani de la dramaticul eveniment rutier, tânăra încă nu şi-a revenit. Traumele nu i s-au vindecat. Plânge ori de câte ori povesteşte prin ce a trecut.

Victimă: „Am reuşit să merg abia după 9 luni. Am făcut chinetoterapie, au fost dureri tot timpul şi în timpul exerciţiilor şi tot timpul”.

Tânăra este exemplul supravieţuitorului, dar alte sute de oameni îşi pierd anual viața pe trecerile de pietoni nesigure.

În Bucureşti, spre exemplu, 90 la sută din zebre nu respectă standardele rutiere. Iar experimentul nostru asta demonstrează.

Pe Șoseaua București-Ploiești, unde zebra traversează nu mai puțin de șase benzi, ne-a insotit pe teren Alex Vîlvoi, reprezentantul Asociaţiei România fără Gropi.

Reporter: Domnul traversează, dar masinile de aici nu s-au oprit când el era pe partea cealaltă...

Alex Vîlvoi: Nu, nu, pentru că nu-l văd. Nu ai cum... Mai ales dacă îți oprește o dubă sau o mașină mai mare.

O altă artera principală, aceleaşi situaţii periculoase.

În astfel de zone, Asociația „România fără gropi” propune montarea semafoarelor cu acţionare manuală.

Alex Vîlvoi: „La sfarşitul anului, număram 1.700 de victime tocmai pentru că nu avem semaforizare pe acest tip de trecere pentru pietoni. Sunt cifre care dor”.

Asta nu este însa singură măsură care ar putea fi luată pentru atenționarea șoferilor!

Potrivit Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie, ar mai putea fi folosite marcajele rezonatoare - transversal amplasate cu 50 de metri sau chiar 150 de metri înainte de zebră. Dar și indicatoarele de presemnalizare ale trecerii de pietoni, care ar trebui aşezate deasupra bulevardului, ca să poată fi văzute de toţi şoferii.

Aşa au procedat ţările civilizate și au reușit să reducă substanţial numărul accidentelor de circulaţie.

Cătălin Codescu, Asociația Accidentelor Rutiere: „Pentru autorităţi, problema siguranţei rutiere nu a reprezentat niciodată o prioritate. Atâta timp cât administratorul, nu va răspunde pentru problemele de semnalizare şi problemele ce ţin, în general, de fiabilitatea drumului, nu-şi va corecta aceste probleme”.

În Bucureşti, Administraţia Străzilor este instituţia care răspunde de starea drumurilor. Și se pare că mai are multe de făcut devreme ce Poliția Rutieră a amendat-o numai în acest an de 44 de ori.

Claudiu Costea, Brigada Rutieră București: Brigada Rutieră a transmis peste 850 de informări către adminsitrația publică locală, în special, către Administratia Străzilor.

Reporter: Ce s-a întâmplat? S-au remediat problemele?

Claudiu Costea: La multe dintre probleme a trebuit să revenim pentru ca ele să se remedieze.

Am cerut și noi un punct de vedere Administraţiei Străzilor. Până la ora difuzării materialului nu am primit însa nicio lămurire.

Oficial, în 2020 un singur accident grav a fost înregistrat cu această cauză. În schimb, în 2021, potrivit datelor furnizate de Brigada Rutieră, doar în București s-au produs pe trecerile de pietoni 80 de accidente grave care s-au soldat cu 17 morți și 65 de răniți.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult