Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Mare atenție unde vă reparați mașina! Puteți ajunge să schimbați piese care nu erau stricate. Experiment ”Inspectorul PRO”

Your browser doesn't support HTML5 video.

Mare atenție unde vă reparați mașina! Alegeți-vă cu grijă mecanicii, dacă nu vreți ca autoturismul dumneavoastră să intre pe mâna unora care mai mult strică decât repară.

„Inspectorul Pro” vă arată unde poate duce criza de personal și lipsa de profesionalism din orice domeniu. Iar asta nu este tot! În România un service din două funcționează ilegal. Așa că asigurați-vă înainte ca locul în care vă duceți autovehiculul este autorizat de Registrul Auto Român.

Oare pot avea încredere în service-ul meu? O întrebare pe care ne-o punem toți, atunci când urcăm mașina pe rampă. Inspectorul Pro vă propune un experiment. Vrem să testăm pregătirea și sinceritatea unora dintre mecanicii în mâna cărora ne lăsăm autoturismele. Împreună cu reprezentanții unui service autorizat, generam unui autovehicul un defect. Ușor de depistat și ieftin de reparat. Ardem intenționat o siguranță și alegem apoi la întâmplare câteva centre pentru reparație.

Reporter: Vom face în așa fel încât aceasta mașină să pară defectă.

Reprezentant service auto: Da. Vom înlocui o siguranță de la senzorul de temperatură – apă, care este acesta de aici, înlocuind-o cu o siguranță arsă.

Citește și
marcaj
Marcajele neconforme de pe șoselele României contribuie la mii de decese anual. Problemele identificate de Inspectorul PRO

Pe bord apare instant o eroare. Ni se spune să ducem autoturismul în service.

Cu mașina aparent defectă, vom intra în mai multe service-uri auto, absolut la întâmplare. Să vedem ce ne spun mecanicii, ce defect vor găsi… Am ales o zonă din vestul Capitalei, pentru că aici este plin de service-uri: și pe stânga, și pe dreapta.

Mecanic: O să trebuiască termostat la mașină. Din păcate, termostatul la modele astea noi vin încastrate cu senzorul de temperatură în el și nu pot să-l schimb separat. 438 de lei…

Reporter: Și manopera?

Mecanic: Cu manoperă ar însemna 120 de lei și 50 de lei antigelul.

Reporter: 650, cam așa, nu?

Mecanic: Da...

Primim așadar o notă de plată: 608 de lei pentru schimbarea unei piese care nu este defectă.

Într-un alt service, mecanicul stabilește că trebuie înlocuite alte 3 piese. Tot la fel, fără să aibă vreo hibă. Noul cost devine aproape dublu: 1140 de lei.

Mecanic: Erori de senzor de oxigen. Asta e sonda lambda… Asta odata… EVAPS – asta tot de recirculare, odată de termostat. De obicei, e din cauza acestuia…

Mergem și în al treilea atelier auto. Mecanicul, extrem de sincer, recunoaște că o ia pe ghicite, până găsește defecțiunea.

Mecanic: Sonda aceasta de temperatură! Asta ți-aș sugera să înlocuiești, fără să-ți garantez că se rezolvă problema.

Reporter: Aaaa… Și o luăm întâi așa pe încercate, nu?

Mecanic: Păi… ca la doctor… Întâi îți dă un tratament, dacă pacientul a răspuns la tratament, toată lumea e fericită și s-a închis discuția… Dacă pacientul mai acuză dureri, continui cu… mai faci o analiză, mai faci o investigație…

200 de lei ar fi costat aici înlocuirea eronată a sondei, cu tot cu manoperă.

Ne-am oprit cu experimentul aici. Niciunul dintre mecanici nu a depistat defecțiunea reală. Siguranța arsă costă aproximativ 5 lei. Iar o oră de manoperă nu depășeste 100 lei. Rezultă un cost total de 10 ori mai mic față de prețul maxim pe care l-am primit în demersul nostru jurnalistic.

Victor Balaș, președintele Asociației Specialiștilor Auto din România, spune că avem de-a face cu două situații: nepricere și lipsă de sinceritate.

„Majoritatea mecanicilor sunt înlocuitori de piese. Tu cumpari piesele… Omul îți schimbă siguranța și, după care, acele piese el le refolosea, le revinde sau cine știe ce facea cu ele. Tu n-ai de unde să știi dacă ți le-a pus pe mașină…”, a explicat președintele Asociației Specialiștilor din România.

Cu diagnoza interpretată corect, revenim în serviceuri pentru explicații. Iată cum reacționează unul dintre mecanici atunci când îi atragem atenția că nu a depistat defecțiunea.

Reporter: De la Știrile PRO TV suntem, am vrea să discutăm cu un șef de service sau…

Mecanic: Nu e… Eu doar păzesc… E închis ăsta. Nu mai funcționează aici…

Reporter: Service-ul nu mai funcționează?

Mecanic: Nu mai funcționează…

Reporter: Știți că am fost acum două zile la dvs. Cu o mașină… E un service neautorizat?

Mecanic: Nu știu, doamnă, ce e… Vedeți când vine, cine poate să vorbească. Eu nu pot să vă dau alte informații… Vă rog frumos, să ieșiți afară că nu mai…

Reporter: Noi v-am filmat…

Reprezentanții altui atelier auto aleg să ne trasmită punctul de vedere în scris. Susțin că mecanicul a procedat corect când a făcut diagnoza. Dar că testerul poate indica mai multe defecțiuni.

Fapt contrazis de președintele Asociației Specialiștilor Auto din România. Victor Balaș spune că pentru că o diagnoză să fie interpretată corect service-urile ar trebui să verifice suplimentar și codurile pe care le generează testerul.

„Ai nevoie de o anumită documentație, de anumite programe pe care, din informațiile mele, maxim 10 la sută din service-urile din România, le folosesc… Și anume documentații de reparații”, spune președintele asociației.

Reprezentanții unui service susțin totuși că nu ne-ar fi încasat banii dacă defecțiunea nu ar fi fost remediată.

„Vă asigurăm că dacă mașina ajungea cu o programare se acorda un timp suficient pentru a putea fi eliminate toate posibilele cauza și, cu siguranță, dacă termostatul nu era defect, nu se contoriza în costul final al reparației”, susține service-ul auto.

Cel de-al treilea service nu a oferit, până la difuzarea reportajului, niciun punct de vedere oficial.

Astfel de cazuri se întâmplă frecvent și pentru că școlile profesionale de mecanici din România au rămas la nivelul de acum 40 de ani.

„Manualul pe care îl învață ei acum în 2020 este reeditarea manualului din 1966. O să întâlniți fraze de genul: acest tip de carburatoare se întâlnește la autoturisme moderne și, în paranteză, Aro 10 și Dacia 1310…”, a explicat președintele asociației.

Așadar, se impun concluzii! Cereți o a doua opinie atunci când aveți dubii. Numărul clienților păcăliți ar putea să scadă dacă oamenii ar primi o diagnoză corectă, un deviz estimativ de lucrari și dovezi privind proveniența pieselor.

În plus, solicitați unității pe care ați ales-o să vă prezinte autorizația eliberată de Registrul Auto Român. Estimările arată că în întreaga țară există aproape 20 de mii de service-uri neautorizate

 

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult