Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Cele mai noi tehnologii au ajuns și la stațiile de gunoaie. Brațe robotizate și sisteme manevrate cu un simplu joystick

Your browser doesn't support HTML5 video.

Am fost pe teren cu operatorii din salubritate și am testat cele mai noi tehnologii din domeniu. Unele mai deștepte și mai curate decât altele. Vedem ce înseamnă evoluția tehnologiei pentru angajații din salubritate, dar și pentru noi.

Mii de tone de gunoi ajung în centrele de sortare în fiecare săptămână.

Evoluția tehnologiei a schimbat și modul în care angajații din salubritate lucrează. Mașinile de gunoi au acum brațe robotice, care fac treaba operatorilor. Bine, nu chiar toată treaba. Ei sunt cei care manipulează noile utilaje. Nici centrele de sortare nu mai funcționează la fel. Și acolo sunt sisteme inteligente. Iar coșurile de gunoi știu când și ce aruncăm.

Într-un centru de sortare și tratare a deșeurilor din județul Ilfov ajung în fiecare an peste 200.000 de tone de gunoaie. Aici plasticul, cartonul, sticla și gunoiul menajer sunt separate printr-un flux automat.

Ștefan Ponea, directorul companiei: „Utilajul cel mare este o sită rotativă. Acolo se face o sortare automată în funcție de mărimea materialului, nu în funcție de tipul materialului. Ulterior sunt diverse utilaje...separatoare de neferoase, aluminiu, separatoare de materiale feroase, fier, separatoare optice. Mai avem control de calitate manual pentru separatoarele optice și separare normală, cu sortatori, manual.”

Citește și
malurile râurilor din Maramureș
Gunoaiele și leșurile de animale au invadat malurile râurilor din Maramureș. Zona poate deveni focar de infecție

Orice mașină care ajunge aici este scanată încă de la intrare. Sunt detectate astfel materialele sau substanțele radioactive, care pot pune în pericol viețile celor care lucrează în acest centru de sortare.

Ștefan Ponea, directorul companiei: „Aici este locul unde se scot fracțiile reciclabile...carton, PET, hdpe, rdpi și altele. Aici vine balotul. Balotul este pus pe cântar. Acolo este un indicator de greutate. Se aplică un sigiliu pe el. Se fac trei poze, iar pozele și seria sigiliului se încarcă în sistem și la fiecare livrare către un reciclator, noi arătăm reciclatorului din ce sector a venit, ce fel de material este, care este greutatea și dânșii ne confirmă că am dus la reciclare materialul respectiv.”

Un sistem care îi ajută și pe angajați. Și pentru ei este totul mult mai simplu acum.

Reporter: Spuneți-mi, vă rog, cum procedați înainte, până să folosiți tabletele?

Muncitor: „Îl punea pe cântar, fără sigiliu, nu aveam sigiliu”

Reporter: Și era scris totul de mână?

Muncitor: „Da, pe acest centralizator. Îl treceam de mână”

Reporter: Și e mai ușor acum cu tableta?

Muncitor: „Este ușor”

Reporter: Vă descurcați? Vă place?

Muncitor: „Este greu până înveți. După ce te obișnuiești...merge foarte bine!”

Doar în ziua filmării au fost sortate peste 500 de tone de deșeuri. Traseul gunoaielor este urmărit online.

Ștefan Ponea, directorul companiei: „Aici șeful de tură are sub control tot mecanismul stației. Toate cele peste 60 de echipamente sunt integrate într-un sistem SCADA și fiecare mesaj de eroare, atenționare, sau orice situație neprevăzută apare aici. Ajung pe bandă deșeuri neconforme, cartușe, muniții sau pamperși de la spitale, care conțin iod sau orice altă situație de urgență”

Un alt sistem inteligent care îi ajută pe angajații din salubritate... circulă pe patru roți. Este un utilaj dotat cu un braț robotic, care prinde, ridică și golește containerele din oraș. În plus, la final, le și spală. Se întâmplă deja în Slatina, Craiova, Pitești și București.

Iulia Ionescu, corespondent PROTV: „Nu am lucrat niciodată într-o astfel de mașină, cu atât mai mult să încerc s-o manevrez, dar o să facem un experiment.”

Am vrut să vedem cât îi ia unui începător să învețe să folosească un astfel de utilaj. Asta pentru că acum toată activitatea este coordonată din mașină. Șoferul este și operatorul. Și are nevoie doar de un joystick.

-Ajutați-mă să înțeleg sistemul.

-Atingeți acest buton, acest container din față și confirmați. Odată confirmat se activează priza de forță..puneți degetul aici și acum împingeți la maximum în față. În situația de față avem o eroare umană. Mașina este blocată.

-Pentru că am greșit eu?

-Nu, nu ați greșit dvs. Cu ajutorul camerelor, tragem puțin înapoi, și acum împingem joystick-ul în față și gata, a prins. Deci, și în cazul unor erori umane el reacționează. Reacționează în sensul că ea se oprește și zice nu, nu ai făcut ceva bine.

Utilajele sunt produse în Italia. Acolo aceste mașini de gunoi circulă pe străzi de peste 20 de ani. La noi, momentan, sunt doar 45 de astfel de utilaje în toată țara.

Marius Croitoru, distribuitor utilaje: „Un astfel de utilaj poate să înlocuiască până la 4-5 utilaje tradiționale. Gândiți-vă ce înseamnă poluarea atmosferică cu 4-5 utilaje tradiționale, unde avem un număr de 12-15 operatori care deservesc acele utilaje. Pentru poluarea atmosferică în fiecare oraș, față de un singur utilaj care practic colectează aceeași cantitate de deșeuri, dar într-un ritm mult mai rapid. Operatorii nu mai sunt nevoiți să interacționeze în mod direct cu deșeurile sau cu containerele. Totul se întâmplă după locul șoferului, din cabină.”

Și asta nu este tot. În Cluj, gunoiul va fi, în curând, aruncat în tomberoane complet digitalizate. Un concept nou, creat în România. Senzori plasați în interior măsoară volumul și greutatea fiecărui sac de gunoi care ajunge aici.

Adrian Cișmigiu, coordonatorul proiectului: „Este exact principiul vechi al ghenelor de gunoi, numai că accesul la această eco-insulă este complet digitalizat. Funcționează pe bază de card. Fiecare persoană va avea un card, și prin intermediul acestui card va avea acces la colectarea separată, care după cum vedeți, este împărțită pe tipul de deșeu”

Astfel de sisteme vor fi montate și în București și Satu Mare. Proiectul ar trebui să fie implementat treptat la nivel național.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult