Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Ce înseamnă pentru români și micile afaceri vânzarea printr-un marketplace. Avantajele vs comisioanele percepute

Your browser doesn't support HTML5 video.

Peste 50.000 de antreprenori din România, Bulgaria și Ungaria au dezvoltat afaceri online apelând la un singur marketplace, adică la un retailer online deja consacrat.

Vând televizoare, frigidere, saltele, trotinete și nu numai. Și fac asta pe diferite platforme. Unii dintre ei nici măcar nu au site-uri proprii, ori au ajuns să le dezvolte mult mai târziu, după ce și-au stabilit un capital generos, folosind doar serviciile puse la dispoziție de mari retaileri.

Afaceri asemănătoare există și în America și Asia. Este un model internațional care a luat amploare și în Europa de Est. Aflăm mai multe chiar acum, la iLikeIT.

Într-o fabrică din Tunari, județul Ilfov, sunt produse zilnic zeci de saltele, care sunt vândute apoi pe diferite platforme online, în țară, dar și în străinătate.

Cristi Prevenda, cofondator: „Se pot matlasa pe această mașină până la 3 cm de materiale, vată, poli, ţesuturi, tot. Mașina asta îmbină fețele saltelei. Mașina de matlasare”.

Citește și
catei
Cuplu căutat de poliție după ce a abandonat nouă căței în fața unui magazin din Brașov. ”Ce fel de om o fi ăsta?”

Fondatorii au important inițial saltele din Italia, dar din 1998 au început producția proprie. Totul s-a schimbat, însă, în 2014, când au început să vândă și printr-un marketplace.

Cristi Prevenda, cofondator: „Singura șansă în momentul ăsta ca să vinzi este online-ul”.

Reporter: Poți face asta individual, fără să apelezi la un retailer mare online?

Cristi Prevenda, cofondator: „Este foarte greu!”

Acum au ajuns la o cifră de afaceri de peste 5 milioane de euro, dar împart profitul cu retailerii online.

Reporter: Aici este o singură saltea?

Cristi Prevenda, cofondator: „Da, și toate așa pleacă. Și chiar și așa, costurile de transport sunt exagerat de mari. Sunt clienți pe care nu-i găsești acasă, se răzgândesc. S-au dus, ne-am luat o taxă, s-au întors pe altă taxă. Și toate saltelele de aici pleacă în România, Ungaria și Bulgaria.”

În aceleași țări pleacă produse și dintr-o casă din Baia Mare. Fondatorii acestei afaceri importă produse din China. Telefoane, ceasuri, boxe sau biciclete pe care le vând apoi către piața din Europa de Est.

Ioana Szentlaszloi, cofondator: „Aceasta este o parte din depozitul nostru, unde depozităm biciclete, trotinete electrice de dimensiuni mari, cutii. Acum suntem doar iarna aici cu birourile şi cu câteva dintre trotinetele şi bicicletele electrice pregătite pentru eventuale comenzi iarna, deşi sunt mai puţine."

Inițial, au vândut doar intermediul mai multor retaileri online, dar, de curând, și-au lansat și propria platformă. Uneori au și 100 de comenzi pe zi. În patru ani au ajuns la o cifră de afaceri de aproape 2 milioane de euro.

Ioana Szentlaszloi, cofondator: „Coletele, după ce sunt deja împachetate, sunt puse frumos în cutii, noi le numărăm și așteptăm curierul. Împachetăm non-stop până vine curierul, după ora 3-4, pentru că ne dorim ca fiecare comandă să fie expediată astăzi, să ajungă cât mai repede la clienți. Așa arată un colet pregătit cu grijă și atenție pentru curier, pentru transport”

Și tot din Baia Mare sunt livrate acum în toată țara, prin diferite marketplace-uri, și aceste tastaturi personalizate. Un produs 100% românesc. Ideea unor tineri pasionați de tehnologie.

Ei au vândut inițial pe cont propriu și au reușit între timp să-și deschidă și două magazine fizice, în Cluj și București. Opţiunea de marketplace a apărut abia după ce au reușit să vândă mai bine de 50.000 de tastaturi concepute de ei.

Recent au apărut site-ul unui mare retailer online și produsele din acest magazin dedicat pasionaţilor de muzică, dar și profesioniștilor.

Robert Graur, antreprenor: „Depinde foarte mult de modelul de business și de produsele pe care le vinzi, pentru că dacă ai nişte produse de larg consum este mult mai simplu să le pui undeva unde traficul este deja creat, unde un brand deja investește în partea de advertising și unde credibilitatea deja există."

Obiectivul lor este să ajungă la cât mai mulți oameni într-un timp cât mai scurt. Așa s-au înscris și pe o platformă care asigură livrări în acceași zi

Robert Graur, antreprenor: „Ceea ce ne dorim noi cel mai mult este să ajutăm persoanele, când sunt fix în mijlocul evenimentului și descoperă că li s-a stricat un cablu sau le lipsește un cablu, și să poată să-l comandă fix atunci, să le ajungă în 30-40 de minute."

Doar pe site-ul celui mai mare retailer online din țara noastră sunt înscriși mai bine de 40.000 de antreprenori români. Vând produse din diferite categorii.

Alexandru Niculescu, vicepreședinte operațiuni retailer online: „Avem un sistem robotizat de depozitare și de ridicare a produselor stocate în depozit. Avem 430 de roboți care practic aduc produsele la om când avem nevoie să expediem articolele comandate de clienți”.

Reporter: Ok, și dacă sellerii voştri beneficiază de toată această infrastructură, ce înseamnă asta pentru ei, în procente?

Alexandru Niculescu: „Sellerii noştri, dacă este să ne uităm, așa, cresc exponenţial adopţia acestui serviciu pe care îl oferim. Prin modalitatea noastră de expediere, de procesare a articolelor, le-am deschis accesul la aceasta infrastructură și ne-am uitat că anul acesta exista în stoc aproximativ 3,5 milioane de articole. Ceea ce înseamnă o creştere de peste 3 ori față de anul anterior."

Fiecare retailer online vine cu infrastructura și regulile sale. Comisoanele pe care micii producători le suportă pentru a fi listați pe marile platforme variază între 8 – 30 de procente. Sunt, însă, și retaileri care nu acceptă afaceri care au o cifră de afaceri mai mică de 500.000 de euro.

Monica Ciolănel, director marketplace retailer online: „Avem o singură taxă de livrare, și atunci un client poate să pună în coș produse de la mai mulți selleri, plătește doar o singură taxă. Fiind același curier, de multe ori livrările se adună, astfel încât un singur curier vine și livrează, chiar dacă sunt de la doi, trei selleri produsele din acceași comandă și nu mai trebuie să aștepte doi, trei curieri diferiţi. Și tot noi ne ocupăm de logistica necesară returului."

Un marketplace este, până la urmă, o platformă pe care mai mulți furnizori de servicii și produse își expun ofertele online, iar competiția este benefică în primul rând clienților.  

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult