România a devenit raiul depozitelor. Companiile expediază rapid în toată Europa mărfurile din Asia, via port Constanța
Your browser doesn't support HTML5 video.
Din România, coletele lor ajung mai repede la clienții din toată Europa. Odată cu aceste parcuri se dezvoltă și localitățile - de la drumuri asfaltate și locuri de muncă aproape de casă până la supermarketuri, cantine și terenuri de sport amenajate printre hale.
Suntem într-una dintre halele închiriate de o companie austriacă, lângă București. Milioane de pachete cu haine și încălțăminte sunt depozitate aici, urmând ca, atunci când sunt comandate de clienții români, dar și străini, să plece direct spre ei. Mai ales că unele dintre articole sunt produse tocmai în Asia.
Mircea Marinescu, director de operațiuni: „Toate se întâlnesc în depozitele noastre și de aici sunt livrate clienților, persoane fizice și juridice, din regiunea de Sud-Est a Europei. Disponibilitatea este destul de greu de procurat, iar noi o procurăm având depozite aici, aproape de clienții finali.”
De altfel, tot mai multe companii străine sunt interesate să închirieze depozite în România. Practic, mărfurile lor fac o oprire temporară în țara noastră, până când sunt comandate de clienți din Europa. Din România, timpul de livrare este mai scurt.
Adriana Pălășan, vicepreședintele Asociației de Logistică: „Principalele rute spre Europa sunt pe granița de Vest - Arad, Oradea, Timișoara. Tot ce vine din Asia îndepărtată sau mai apropiată, vine prin Bulgaria sau prin portul de Constanța. Și trebuie să recunosc că, în acest moment, portul de la Constanța a devenit foarte interesant.”
Așa se face că România a ajuns să aibă peste 4 milioane de metri pătrați acoperite de depozite. Cele mai multe sunt închiriate de companii străine mari din industrii precum auto, retail, mobilă și fashion.
Văzut din satelit, unul dintre parcurile industriale din proximitatea Bucureștiului este mare cât o localitate. Depozitele de aici se întind pe mai bine de 830.000 de metri pătrați, cam cât Bolintin Deal, localitatea lângă care s-au și construit.
De altfel, sunt zone industriale care s-au dezvoltat după modelul micilor orașe. Printre hale răsar cabinete medicale, magazine, cantine, terenuri de sport și chiar terase. Toate pentru angajați, dar și pentru localnici. Odată cu ridicarea acestor parcuri cresc și localitățile din vecinătate.
Andrei Bențea, director de dezvoltare: „Dacă ne ducem prin depozite veți vedea că mulți dintre angajați provin din zona aceasta. Tot ce înseamnă drumurile acestea pe care le vedeți, inclusiv podul peste autostradă, le-am dezvoltat. Cantina este deschisă pentru oricine. Avem terenul de sport, avem magazinul aici, avem un supermarket.”
Denisa Călugărescu, administratorul unui parc industrial: „Ne-am concentrat foarte mult pe a planta și a aduce viață în parc. Pentru că sunt clădirile destul de mari, și atunci le compensăm prin plante.”
Potrivit celor din industrie, deși expansiunea sectorului logistic în România este vizibilă cu ochiul liber, nu există o estimare clară a veniturilor pe care acest sector le aduce bugetului de stat.