Ministrul Transporturilor vrea să aducă trenuri cu hidrogen în România. Cum funcționează
Your browser doesn't support HTML5 video.
Avantajul este că aceste trenuri nu poluează și nici nu au nevoie de linii electrificate. Ministrul speră să obținem fonduri europene, mai ales că Europa încurajează transportul verde.
În următorii ani am putea vedea pe căile ferate din România trenuri cu hidrogen, spune ministrul Transporturilor.
Cătălin Drulă, Ministrul Transporturilor: „Cred că cel mai bine dincolo de strategii, vorbe și hârtii, e când o faci prin exemplu. O să folosesc o... când vede olteanul girafa. Adică când vedem efectiv trenul cu hidrogen și mergem cu el și vedem că e o tehnologie fezabilă și el e în operare, cred că asta ajută la dezvoltarea industriei și promovarea acestui mod de transport.”
Extrem de nouă, tehnologia cu hidrogen este potrivită pentru distanțe mai scurte, de până la 100-150 de km, spun specialiștii în transport. O rută potrivită pentru a testa un astfel de tren ar fi, de exemplu, între Suceava și Botoșani, ori între București și Ploiești, unde șinele sunt suficient de prietenoase pentru aceste vagoane. Sau chiar noua rută București - Otopeni.
Banii ar urma să vină din fonduri europene, prin Planul National de Redresare și Reziliență, care încurajează mijloacele de transport verzi.
Germania și Austria sunt printre țările care au pus deja pe șine astfel de trenuri, pentru a transporta în zonele metropolitane fară să polueze un număr mare de oameni.
Cătălin Drulă, Ministrul Transporturilor: „M-aș bucura să fim early adopters, e termenul din IT, adică cei care iau o tehnologie în faza incipientă, pentru că asta ne-ar permite să luăm niște bani europeni pentru atingerea unor obiective globale europene de emisii de carbon, dar și să dezvoltăm o industrie.”
Ministrul Transporturilor propune și cumpărarea unor trenuri electrice, însă acestea au nevoie de linii ferate electrificate, spre deosebire de cele cu hidrogen, care pot circula teoretic pe orice fel de linie. Trenurile care nu poluează sunt ca o tichie de mărgăritar pentru sistemul feroviar românesc, consideră specialiștii din domeniu.
Ionuț Ciurea, Pro Infrastructura: „În România în acest moment trenurile cu hidrogen nu sunt o soluție. Ele sunt doar gândite pentru a avea o conexiune în zonele urbane, periurbane, metropolitane, e un fel de.. hai să vedem ce putem să facem, hai să ne jucăm cu jucăria asta nouă pe care ne-o oferă Europa"
În total, au fost depuse proiecte de 5 miliarde de euro pentru investiții în zona feroviară, prin planul național de redresare.