Șeful misiunii FMI în România: Măsurile fiscale ale Guvernului Ciolacu - „un pas în direcția bună dar mai este mult de făcut”
Your browser doesn't support HTML5 video.
Oficialul făcea aceeași recomandare și anul trecut, numai că abia anul acesta Guvernul a venit cu măsuri de reducere a deficitului bugetar, care depășește deja 40 de miliarde de lei.
Laura Culiță: Ați sugerat și ați recomandat Guvernului eliminarea portițelor fiscale anul trecut. Ce s-a întâmplat (de atunci - n.r.)?
Jan Kees Martijn: ”Pachetul fiscal care a fost prezentat este un pas în direcția bună, dar mai este mult de făcut. Există un deficit fiscal pe care-l prognozăm anul acesta să fie de 6% din PIB, iar odată cu pachetul fiscal ne așteptăm să scadă la 5%, deci este o îmbunătățire, dar nu e suficient, pentru că pentru a-l pune pe o cale sustenabilă, va trebui să se ajungă la 3%. Așadar, mai sunt lucruri de făcut. În interiorul acestui pachet, vedem măsuri care credem că sunt bune și sunt în linie cu recomandările de anul trecut pe care le-ați menționat”.
Laura Culiță: Eliminarea portițelor, facilităților fiscale..
Jan Kees Martijn: ”În mod particular, reducerea excepțiilor (fiscale) în taxarea veniturilor persoanelor, de asemenea simplificarea TVA - acestea sunt măsuri pe care le-am recomandat și e bine să vedem că sunt implementate. Există posibilitatea ca aceste măsuri să fie duse mai departe - excepțiile și TVA - în această direcție, pentru a fi curățate aceste părți ale sistemului fiscal.
Când veți avea un sistem curățat și simplu, veți putea alege între o cotă unică și o taxare progresivă. O taxare progresivă este posibilă, vedem că multe țări o au, funcționeză, poate genera venituri suplimentare.”
Laura Culiță: Ați spus că nu recomandați acum creșterea TVA, dar pe termen mediu, să spunem, ar trebui să ne gândim la creșterea TVA pentru că avem acum o cotă generală de 19%, dar avem și cote mai mici?
Jan Kees Martijn: ”Credem că există spațiu în sistemul fiscal pentru a face îmbunătățiri într-o serie de zone care ar putea duce la mai multe venituri și sperăm că prin aceste îmbunătățiri puteți evita creșterea cotei TVA generale. E încă posibil ca anumite articole să fie mutate spre o cotă mai mare de TVA, e ușor de făcut îmbunătățiri în privința profitului net, în cea a regimului (de impozitare - n.r.) a microîntreprinderilor, a taxării proprietăților, care ar trebui să fie reformată”.
Laura Culiță: La mărirea taxelor pentru microîntreprinderi, Guvernul a spus că sistemul fiscal pentru ele e ca un paradis fiscal. Și dvs evaluați situația la fel?
Jan Kees Martijn: ”Credem că regimul pentru microîntreprinderi este acum disponibil pentru firme care nu au nevoie de el, care nu aparțin acestui regim. Este făcut pentru companii mici, care nu au capacitatea de a face față unui sistem fiscal normal pentru corporații, dar acum sunt multe companii și persoane în interiorul acelui sistem, care-l folosesc și care ar trebui să fie taxați în mod normal.
Așa că, prin reducerea pragului de acces la acest regim, îl poți limita la acele companii mici, care chiar au nevoie de el, iar celelalte se pot muta spre sistemul normal de taxare. Asta ar fi mai bine pentru veniturile fiscale și mai corect pentru cei implicați”.
Laura Culiță: Ați spus de asemenea despre taxele pe proprietăți. Actualul pachet de măsuri conține doar o taxă specială pe proprietățile care au o valoare de peste jumătate de milion de euro. Așadar, e un prag foarte ridicat. Ați recomanda să crească alte taxe pentru proprietățile mai ieftine de atât, așadar să existe o taxare progresivă și în cazul lor?
Jan Kees Martijn: ”În privința taxării proprietăților, principala noastră recomandare este modernizarea sistemului. Actualul sistem este mai degrabă demodat, nu are o legătură prea bună între ce plătesc oamenii ca taxe și valoarea proprietăților. Așadar, îmbunătățirea acelui sistem, a-l face mai corect în privința taxelor este ceea ce recomandăm. La ce nivel ar trebui să fie taxele ar fi o decizie secundară și nu e ceva pe care ne-am concentrat acum.”
Laura Culiță: Vedeți măsuri urgente în privința evaziunii fiscale pentru că reformele iau mai mult timp decât era estimat.
Jan Kees Martijn: ”Sunt multe reforme care progresează, iar FMI este implicat în aceste reforme, oferind asistență tehnică ANAF-ului. Suntem așadar implicați, sunt progrese, dar multe dintre aceste reforme trebuie să se completeze unele pe celelalte, pentru a se vedea o diferență. Dacă doar iei mai multe informații de contribuabili de exemplu prin casele de marcat, dar nu ai sistemele pentru a analiza aceste informații, pentru a le urmări, atunci ai multe informații, dar ele încă nu fac nicio diferență deocamdată. Așadar, e o întreagă reformă care trebuie să fie finalizată.”
Laura Culiță: O ultimă întrebare: am întârziat reforme esențiale? Iar aceste întârzieri ne-au adus în această situație?
Jan Kees Martijn: ”E întotdeauna ușor să spui după că reformele ar fi trebuit să fie făcute cu ani în urmă sau cu decenii în urmă. Noi mai degrabă ne uităm înainte și ne gândim la care sunt provocările de acum, care sunt pașii următori și am menționat că noi credem că pachetul fiscal este un pas clar în direcția bună, așteptăm următorii pași în aceeași direcție.”
Pe de altă parte, recent, purtătorul de cuvânt al PNL, Ionuţ Stroe, a declarat că Guvernul nu ia măsurile pe care le doreşte FMI în România, pentru că nu are un contract de împrumut cu Fondul Monetar Internaţional