Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Fabricile de încălțăminte, în pragul falimentului. Cu cât au scăzut vânzările din cauza pandemiei

Your browser doesn't support HTML5 video.

În timp ce mulți dintre europeni sunt obligați să își limiteze ieșirile în oraș ca să oprească răspândirea noului virus, tot mai multe ramuri ale economiei suferă.

Ultima afectată este industria producătoare de încălțăminte. Oamenii stau mult în case și nu mai au nevoie de pantofi, iar vânzările s-au prăbușit.

În România, multe fabrici au oprit producția, și-au închis magazinele și au trimis oamenii în șomaj tehnic.

La nivel mondial, se așteaptă o scădere a vânzărilor cu peste 20 %, iar în Europa, declinul va fi și mai mare.

Potrivit analizei World Footwear, vânzările de încălțăminte vor intra în declin în Europa cel puțin până în septembrie din cauza crizei sanitare provocată de COVID-19.

Estimările arată că scăderea va fi de 27%. Comparativ cu anul trecut, se vor vinde cu 900 de milioane de perechi de pantofi mai puțin.

Citește și
birou
CONAF: România a pierdut în ultima lună mai multe locuri de muncă decât în perioada 2008-2012

În Romania, efectele se simt deja. Unul dintre cei mai cunoscuți producători de încălțăminte din Suceava, cu o rețea de zeci de magazine în toată tara, a oprit lucrul.

Cei 700 de angajați au fost trimiși în șomaj tehnic. Afacerea supraviețuiește doar din stocurile deja produse, care sunt vândute pe internet.

Ionuț Bobu, manager firmă de încălțăminte: "La magazine nu mai vindeam nimic, practic nu ne acopeream costurile de chirii, electricitate și nu mai rezistam. În perioada asta, lumea își cumpără încălțăminte doar dacă are nevoie. De când s-a dat starea de urgență, noi am scăzut cu 80% toate încasările, vânzările."

Probleme similare am găsit și într-o altă fabrică, tot din Suceava. Aici lucrau 500 de oameni însă proprietarii au pus lacătul, iar salariații sunt în șomaj tehnic. Cele 40 de magazine în care era vândută încălțămintea sunt și ele închise. Cei care administrează afacerea caută soluții ca să evite falimentul.

Andreea Cornea, director de marketing al unei fabrici de încălțăminte: "Ne punem semne de întrebare, ne gândim și la credite bancare. Este dificil pentru orice comerciant, pentru orice antreprenor. Și acum nu ne gândim la restructurări."

Ciprian Iftimoaie este lector asociat doctor la Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice din cadrul Universității "Alexandru Ioan Cuza" din Iași. Este de părere că vânzările de încălțăminte sunt afectate de schimbarea comportamentului de consum al românilor în această perioadă. În ultima lună, veniturile multor familii au scăzut, iar oamenii și-au reconfigurat cheltuielile. Țin banii pentru rate, utilități și alimente.

Ciprian Iftimoaie, sociolog: "Există o cerere pentru bunurile alimentare, însă comerțul cu bunurile nealimentare: încălțăminte, îmbrăcăminte... aici ne putem aștepta la reducerea volumului de vânzări și de producție. O serie de activități, deplasările, practicarea sportului, concediile se vor reduce și, normal, când vorbim de pantofi, de încălțăminte, nemaieșind afară, vom fi nevoiți să folosim ce avem în dotare. Nu ne putem lua acum de exemplu bocanci. Vă spun sincer, în ultima lună nu stiu daca am schimbat o pereche de pantofi."

Aceleași păreri le-au avut și oamenii, pe stradă: "Folosim ce avem din trecut. Cântărim mai mult acum ca înainte. Luăm hotărârile mai chibzuit. Și așa e sezonul de trecere și nici nu am văzut ce modele au ieșit pe piață, că s-au închis magazinele".

Analiza World Footwear, la care au participat peste o sută de mari producători de încălțăminte de pe tot globul, vorbește și despre o modificare a prețului la pantofi în următoarea perioadă. În timp ce 49% dintre cei chestionați vorbesc de o scădere, 24% progonozează o majorare a tarifului la raft.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult