ANPC vrea ca românii să fie notificați dacă depășesc consumul mediu lunar de gaze și curent
Your browser doesn't support HTML5 video.
Asta vor cei de la Protecția Consumatorului, care le cer companiilor furnizoare de energie să vină cu o propunere în acest sens în zece zile.
Deocamdată nu este clar cum ar urma să vină alerta, prin sms, email sau printr-o aplicație. În plus, furnizorilor li s-a cerut să simplifice facturile, ca să le înțeleagă toată lumea.
Milioane de români nu ar fi beneficiat de plafonarea și compensarea facturilor, așa cum prevede legea, anunță cei de la Protecția Consumatorilor. Așa că au organizat un comandament online la care au fost chemați furnizorii de gaze și energie electrică, dar și comisari ANPC din toată țara.
Cei din urmă vor verifica toate companiile de distribuție a gazului și energiei electrice din România, pentru a-i identifica pe consumatorii cu probleme pe facturi.
În acest moment, pentru a afla dacă factura la gaze din luna decembrie a fost emisă fără reduceri, vă uitaţi la rubrica ”factură detaliată” şi vedeţi care este preţul unitar pe kWh. Dacă trece de 0,37 lei cu tot cu TVA, atunci furnizorul nu a aplicat plafonarea, iar factura NU este corectă.
Verificaţi şi dacă vă încadraţi la compensare - trebuie să aveţi un consum mai mic de 200 de mc, plafonul stabilit pentru luna decembrie.
Însă chiar și această verificare a facturii poate fi dificilă pentru mulți români, cred comisarii ANPC. În consecință au cerut furnizorilor să simplifice facturile, pe care să scrie mult mai clar compensările și plafonul.
Mai mult, au cerut o soluție tehnică prin intermediul căreia oamenii să fie informați când depășesc un prag al consumului de referință. Adică o medie a ultimelor luni. Deocamdată nu a fost stabilit cum vor fi avertizați că au trecut de un anumit prag, prin sms, aplicație sau email.
Horia Constantinescu, președintele ANPC: ”Să i se recomande o raționalizare pe experiența emitenților acestui act. Bazându-ne pe un consum rațional. Aștept o propunere tehnică în următoarele 10 zile.”
Reprezentanții Asociației Furnizorilor de Energie spun că este o soluție greu de implementat, cât timp nu există o citire frecventă ori consumatorii nu au instalate contoare inteligente.
Ion Lungu, președintele Asocației Furnizorilor de Energie: ”Într-un viitor apropiat o să putem face, deocamdată ne bazăm pe citiri sau estimări. Angajamentul nostru este ca toți consumatorii să fie informați.”
Doar că, de multe ori, citirea nu are loc, spun oficialii ANPC. Așa că furnizorii ar trebui să găsească o soluție prin care să-i ajute pe oamenii în vârstă ori pe cei care pur și simplu nu știu să trimită datele de consum cel puțin de 4 ori pe an.
Peste zece zile, ANPC va decide care dintre soluțiile înaintate vor fi implementate.
Sursa: Pro TV
Dată publicare: 31-01-2022 17:33