FOTO: Ce subiect a picat la Română la BAC 2024. VEZI Subiectele și baremele de la Limba și Literatura Română
Galerie foto
UPDATE: Descarcă subiectele și baremele de la Limba română
Subiecte romana - real Barem romana - real Subiect romana - uman Barem română - umanUPDATE: Subiectele la Limba și literatura română de la BAC 2024 au apărut în spațiu public.
Vezi ce a picat la BAC 2024 la Română.
După ce au susținut probele orale și de competențe, absolvenții claselor a XII-a se pregătesc pentru partea cea mai dificilă a BAC-ului, probele scrise.
Luni, 1 iulie 2024, toți cei care susțin anul acesta BAC-ul vor da proba scrisă la Limba română. Subiectele vor fi diferite în funcție de profilul terminat: uman sau real.
Pentru a face o recapitulare pe ultima sută de metri, vă prezentăm mai jos programa și ce subiecte au picat la BAC la Română în anii trecuți.
Subiectele de la Limba și Literatura Română din anii trecuți (2012-2023)2012
Elevii clasei a XII-a care au dat Bacalaureatul în 2012 au avut de rezolvat la primul subiect mai multe cerințe pornind de la un fragment din „Craii de Curtea-Veche” de Mateiu I. Caragiale.
Al doilea subiect le cerea elevilor să scrie un text argumentativ despre calitățile umane, pornind de la o afirmație a lui Lucian Blaga.
Iată cum suna cerința: „Scrie un text de tip argumentativ de 15-30 de randuri (150 - 300 de cuvinte) despre calitatile umane, pornind de la ideile sugerate de afirmatia lui Lucian Blaga”
„Nu e de ajuns sa ai mari calitati; trebuie sa stii cum sa le folosesti cu rost”.
Al treilea subiect a avut ca cerință: „Redacteaza un eseu de doua-trei pagini (600 - 900 de cuvinte) in care sa prezinti tema si viziunea despre lume intr-un text poetic studiat, apartinand lui Mihai Eminescu”.
2013
Începând cu 2013, subiectele la limba română au fost diferite în funcție de profil.
La profilul real, subiectul I a inclus mai multe cerințe bazate pe un fragment din "Scrinul negru" de George Călinescu.
La subiectul al II-lea pentru profilul real, elevii trebuiau să scrie un text argumentativ de 150-300 de cuvinte despre importanța alegerii unui model în viață.
La subiectul al III-lea, cei de la profilul real au avut de scris un eseu de două-trei pagini în care să prezinte tema și viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat care să aparțină lui Tudor Arghezi, Ion Barbu sau Lucian Blaga.
La profilul uman, subiectul I s-a concentrat pe un fragment din "Accidentul" de Mihail Sebastian. Elevii au avut câteva cerințe și trebuiau să identifice două cuvinte care să dovedească genul căruia aparținea textul.
La subiectul II a fost un text argumentativ despre importanța jurnalului în viața unui adolescent.
La subiectul III, elevii au fost nevoiți să argumenteze simbolismul. „Redactează un eseu de două-trei pagini în care să prezinți tema și viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat, aparținând simbolismului”.
2014
Elevii au avut o parte dintr-un text de Cezar Petrecu la primul punct, un paragraf din „Omul din Vis” și 8 întrebări la care trebuiau să răspundă.
La punctul 3, elevii au avut e redactat un eseu de 2-3 pagini în care să prezinte tema unui text poetic studiat aparținând lui Mihai Eminescu.
„Redacteaza un eseu de doua-trei pagini (600 - 900 de cuvinte) in care sa prezinti tema si viziunea despre lume intr-un text poetic studiat, apartinand lui Mihai Eminescu”.
La profilul uman, primul subiect a fost un text „Donna Albă” Gib I. Mihăiescu, iar la subiectul II, elevii au fost nevoiți să scrie un text argumentativ despre importanța activităților de lectură pentru copii.
La ultimul subiect, ei au avut de ales între Ion Barbu - "Riga Crypto și Lapona Enigel", Nichita Stănescu. "ăatre Galateea" sau "Flori de mucegai" de Tudor Arghezi și să scrie despre tema și viziunea în operele lor.
2015
La profilul uman, elevii au avut un text de Mihail Sebastian, „Ultima oră”, în baza căruia au avut mai multe cerințe.
Subiectul II a fost „scrie un text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte despre rolul scriitorilor în societate”.
Subiectul al III-lea a fost redactarea unui eseu în care „să prezinți relația dintre două personaje dintr-un roman interbelic studiat”.
La profilul real, elevi au avut câteva cerințe pe baza unui text de Lucia Demetrius, „Trei Generații”.
La subiectul II au avut de făcut un text argumentativ despre imporanță practicării unui sport la orice vârstă.
La subiectul II au avut un eseu despre „particularitățile de construcție a unui personaj într-un text narativ studiat aparținând lui Ion Rangă, G. Călinescu sau Marin Preda”.
2016
Elevii de la profilul real au avut la primul subiect de rezolvat câteva cerințe pornind de la un text la prima vedere, piesa de teatru „Madona” de Tudor Mușătescu.
Al doilea subiect a fost un eseu argumentativ despre rolul jocurilor de calculator în viața tinerilor.
Al treilea subiect a fost un eseu despre viziunea despre lume și viața dintr-un roman interbelic.
La profilul uman, elevii au avut un text la prima vedere din piesa de teatru „Citadela sfărâmată” de Horia Lovinescu.
Subiectul II a fost un text argumentativ de maximum 300 de cuvinte despre rolul lecturii în dezvoltarea personală.
Al treilea subiect a fost despre caracterizarea unui personaj dintr-un roman psihologic studiat.
2017
Elevii de la profilul real au avut de rezolvat la primul subiect mai multe cerințe dintr-un text la prima vedere - poezie „Alt cântec” de Adrian Maniu.
Al doilea subiect a fost un text argumentativ despre rolul comunicării în realizarea unui proiect de echipă.
Subiectul III a fost prezentarea particularităților de construcție a unui personaj dintr-u text narativ aparținând lui Ioan Slavici sau Liviu Rebreanu (Moara cu noroc sau Ion).
La profilul uman, elevii au avut la subiectul I o poezie de Ion Voinea și 9 cerințe referitoare la elemente ale textului.
Al doilea subiect a fost redactarea unui eseu argumentativ despre utilitatea activităților extrașcolare în educația cinematografică.
Subiectul III a fost un eseu în care să prezinte relația dintre personaje dintr-un roman de Marin Preda (Moromeții).
2018
Elevii de la profilul uman au avut la primul subiect un text de Anton Holban, numit ore de călătorie. Au avut de rezolvat câteva cerințe pe baza acestuia.
La subiectul II au avut de prezentat rolul notațiilor autorului într-un fragment din „Ultima oră”, de Mihail Sebastian.
La subiectul III au avut de prezentat particularități ale unui text poetic studiat, aparținând lui Ion Barbu sau Lucian Blaga.
La profilul real, primul subiect a același ca la profilul uman, la fel ca și subiectul II. Al treilea subiect la profilul real a fost un eseu în care să „prezinți particularitățile unui text poetic studiat, aparținând lui Mihai Eminescu sau Tudor Arghezi”.
2019
Elevii de la profilul real au avut un fragment din textul Amintiri de la Junimea din Iași de George Panu și mai multe cerințe pe baza lui.
La subiectul al II-lea au avut de prezentat perspectiva narativă dintr-un text de Mihail Sadoveanu.
Al III-lea subiect a fost un eseu în care să pezinte particularități ale unui text poetic studiat, aparținând lui George Bacovia sau Lucian Blaga.
La profilul uman, elevii au aceleași subiecte la punctele I și II. La subiectul III au avut un eseu în care să prezinte particularități ale unui text poetic aparținând lui Tudor Arghezi sau Ion Barbu.
2020
La profilul real, primul text a aparținut lui Mircea Bandu - Amintiri despre G. Călinescu. Al doilea subiect a fost un text argumentativ despre cum contribuie mass-media (dacă da sau dacă nu) la crearea imaginii publice a unei persoane.
Al treilea subiect a fost un eseu despre particularitățile unei comedii studiate. (O scrisoare pierdută - I.L.Caragiale)
La profilul uman, primul subiect a fost același. La al II-lea, elevii au trebuit să prezinte perspectiva narativă dintr-un text de Ion Argârbiceanu - Arhangheli.
La al treilea subiect, au avut de prezentat particularitățile de construcție a unui personaj dintr-o comedie studiată. (O scrisoare pierdută - I.L.Caragiale)
2021
La profil real a fost textul Viața lui I. L. Caragiale, de Șerban Cioculescu și cerințele pe baza lui. Al doilea subiect a fost comentarea textului Drum de Ion Vinea, prezentând relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice.
Subiectul III a fost nuvela și particularitățile sale. (Moara cu Noroc - Ioan Slavici)
La profilul uman, primele două subiecte au fost identice, iar la al III-lea subiect, elevii trebuiau să prezinte particularitățile unui personaj dintr-o nuvelă studiată. (Moara cu Noroc - Ioan Slavici)
2022
La profilul real, elevii au avut câteva cerințe de rezolvat dintr-un text suport - Nicolae Iorga – „Doamna Elena Cuza”. Al doilea subiect a fost o argumentare a perspectivei narative într-un text de Cezar Petrescu - Întunecare.
Al treilea subiect a fost un eseu în care elevii să prezinte particularitățile unei comedii studiate.
La profilul uman, primele două subiecte au fost identice, iar subiecte III s-a referit la un eseu privind particularitățile de construcție a unui personaj dintr-o comedie studiată (O scrisoare pierdută - I.L.Caragiale).
2023
Anul trecut, elevii de la profilul real au avut de rezolvat câteva cerințe pornind de la textul Viața și Opera, G. Călinescu și Ion Creangă.
Subiectul II a fost poezia lui Al. Vlahuță „A mele visuri”, cu cerința evidențiază relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice.
Subiectul III a fost un eseu privind particularitățile unui text narativ studiat, aparținând lui Liviu Rebreanu sau Camil Petrescu (Ion sau Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război).
La profilul uman, primele 2 subiecte au fost identice. La subiectul III, elevii au avut cerința: „Redactează un eseu în care să prezinți particularitățile de construcție a unui personaj dintr-un txt narativ studiat, aparținând lui Liviu Rebreanu sau Camil Petrescu). Ion sau Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război).
Programa de studiat pentru BacalaureatPoezii de studiat
1. Pașoptism Grigore Alexandrescu - "Umbra lui Mircea la Cozia”
2. Poezia romantică Mihai Eminescu - "Luceafărul"
Mihai Eminescu - "Floare albastră"
3. Prelungiri ale romantismului și clasicismului (profil uman) George Coșbuc - "Moartea lui Fulger"
Octavian Goga - "De demult"
4. Poezia simbolistă George Bacovia - "Plumb"
George Bacovia - "Lacustră"
5. Poezia modernistă și expresionistă Lucian Blaga - "Eu nu strivesc corola de minuni a lumii"
6. Poezia modernistă Tudor Arghezi - "Flori de mucigai"
Tudor Arghezi - "Testament"
Ion Barbu - "Riga Crypto și lapona Enigel"
7. Poezia avangardistă (profil uman) Ion Vinea - "Ora fântânilor"
8. Poezia neomodernistă Nichita Stănescu - "Leoaică tânără, iubirea..."
9. Poezia tradiționalistă Ion Pillat - "Aci sosi pe vremuri"
Vasile Voiculescu - "În grădina Ghetsemani"
Texte narative
1. Comedie Ion Luca Caragiale - "O scrisoare pierdută"
2. Nuvelă Ioan Slavici - "Moara cu noroc"
Mircea Eliade - "La țigănci"
Costache Negruzzi - "Alexandru Lăpușneanul"
3. Roman Mihail Sadoveanu - "Baltagul"
Liviu Rebreanu - "Ion"
Camil Petrescu - "Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război"
Camil Petrescu - "Patul lui Procust" George Călinescu - "Enigma Otiliei"
Mircea Eliade - "Maitreyi"
4. Roman de după al doilea război mondial Marin Preda - "Moromeții"
5. Teatrul interbelic și postbelic
I.L. Caragiale - "O scrisoare pierdută"
Marin Sorescu - "Iona"
Mihail Sebastian - "Steaua fără nume"
Acestea sunt operele și poeziile pe care elevii clasei a XII-a le-au studiat pe parcursul anilor de liceu și pe care trebuie să le știe pentru subiectul al III-lea la Bacalaureat.
La fiecare dintre acestea, adolescenții trebuie să știe să facă un comentariu, rezumat, tema și viziunea despre lume, particularități de construcție a unui personaj, relația dintre două personaje, particularitățile comicului, secvențe reprezentative, fișă de lectură, relația dintre două personaje, momentele subiectului, particularitățile romanului, perspectiva narativă, caracterizarea personajelor, trăsături ale romanului, elemente de structură, compoziție și limbaj, secvențe reprezentative, etc.
Calendar Bacalaureat 20243 – 7 iunie 2024: Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen 7 iunie 2024: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a 17 – 19 iunie 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A 19 – 20 iunie 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B 19 – 21 iunie 2024: Evaluarea competențelor digitale – proba D 25 – 27 iunie 2024: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C 1 iulie 2024: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă 2 iulie 2024: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă 4 iulie 2024: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă 5 iulie 2024: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă 8 iulie 2024: Afișarea rezultatelor la probele scrise până la ora 12.00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12.00 – 18.00 9 – 11 iulie 2024: Rezolvarea contestațiilor 12 iulie 2024: Afișarea rezultatelor finale Calendarul sesiunea de toamnă a Bacalaureatului 2024 15 – 22 iulie 2024: Înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe 8 – 9 august 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A 9 august 2024: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B 12 august 2024: Evaluarea competențelor digitale – proba D 13 – 14 august 2024: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C 19 august 2024: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă 20 august 2024: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă 21 august 2024: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă 22 august 2024: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă 26 august 2024: Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12.00) și depunerea contestațiilor (orele 12.00 – 18.00) 27 – 29 august 2024: Rezolvarea contestațiilor 30 august 2024: Afișarea rezultatelor finale
Sursa: StirilePROTV
Etichete: examen , subiecte , elevi , limba romana , myimpact
Dată publicare: 01-07-2024 15:07