Criza mondială de microcipuri a pus pe butuci companii auto din întreaga lume
Your browser doesn't support HTML5 video.
Marii constructori sunt afectați de lipsa acestor componente esențiale pentru autoturisme, într-o perioadă în care toată lumea se orientează către vehicule electrice. De la începutul anului și Dacia a oprit de mai multe ori activitatea fabricii de la Mioveni, tot din lipsa microcipurilor.
Mai multe imagini au fost surprinse în parcarea unei foste fabrici de microcipuri din statul american Indiana. Compania General Motors a închis uzina și folosește spațiul liber pentru a ține mii de autoturisme care nu pot fi vândute, din cauza componentelor lipsă.
Bărbat: ”Nu-mi vine să cred că au parcat toate vehiculele cu microcipuri lipsă chiar în fosta fabrică de microcipuri.”
Femeie: ”Ne-am pus economia și poziția noastră în SUA în pericol, pentru că cipurile sunt fabricate peste Ocean.”
În Statele Unite, General Motors a sistat producția în aproape toate fabricile auto, din cauza lipsei de microcipuri. În Spania, Mercedes Benz a închis temporar o fabrică din orașul spaniol Vitoria, din același motiv. Toți constructorii auto sunt dependenți de aceste componente extrem de importante, care sunt fabricate în principal în țări asiatice.
Herbert Diess, CEO, Volkswagen Group: ”Ne așteptam ca situația să se îndrepte după vacanța de vară, dar asta nu s-a întâmplat, pentru că am avut probleme foarte grave în Malaezia din cauza COVID. Trei fabrici au fost serios afectate.”
Specialiștii în domeniu spun că industria auto mondială are de suferit mai mult din cauza lipsei de semiconductori și microcipuri decât din cauza pandemiei de coronavirus.
Jim Holder, jurnalist: ”Criza semiconductorilor durează deja de câteva luni și pare să se intensifice în următoarele șase luni, cel puțin, poate chiar în următoarele 12 luni. Cred că e, într-adevăr, o problemă. Clienții așteaptă, dar autovehiculele nu pot fi livrate.”
În iulie, prețurile la autoturisme noi au crescut la un nivel record, pentru a patra lună consecutivă. Prețul mediu a fost mai mare cu până la opt procente și au scăzut vânzările. În Statele Unite, în august, s-au vândut cu aproape 20% mai puține autoturisme decât în luna anterioară.
Thomas Ingenlath, CEO Polestar: ”Este, cu siguranță, o constrângere care ne limitează posibilitățile în acest an. Toți producătorii auto sunt afectați. Situația ar trebui să se rezolve în 2023.”
Nu doar penuria de microcipuri pune bețe în roate constructorilor auto. Prețul aluminiului a atins cel mai ridicat nivel în mai bine de 10 ani, după o lovitură de stat în Guineea, unul dintre principalii exportatori mondiali de bauxită, minereul din care se obține aluminiul, metal esențial în multe industrii, de la piese auto până la telefoane mobile.