Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Vehiculele nepoluante câștigă teren. România va extinde rețeaua pentru mașini electrice și va comanda trenuri pe hidrogen

Your browser doesn't support HTML5 video.

În plină criză energetică, țările europene alocă fonduri uriașe pentru a dezvolta transportul sustenabil cu zero emisii.

Pe lângă încurajarea mașinilor electrice, și hidrogenul, un combustibil al viitorului, începe să devină tot mai popular, în special pentru vehiculele de dimensiuni mari.

Sunt țări care au deja autobuze pe hidrogen, iar Uniunea Europeană investește masiv pentru o rețea de stații de alimentare.

Hidrogenul, combustibilul viitorului cu zero emisii poluante 

Mașini, tiruri, vehicule pentru transportul mărfurilor, trenuri sau chiar autobuze pentru pasageri. Toate pot merge cu hidrogen, un combustibil al viitorului, cu zero emisii poluante, iar încărcarea cu hidrogen durează doar câteva minute. 

Autobuzele pe hidrogen sunt deja folosite în multe țări europene. De exemplu, doar în regiunea de nord a Țărilor de Jos sunt 32 de astfel de autobuze care merg în special în mediul rural și fac legătura între orașe. Însă acest combustibil este mult mai scump decât benzina sau motorina. Costă 7 euro pe kg și este nevoie de 40 de kg pentru un plin, cu care autobuzul poate merge până la 400 de km.

Citește și
Romania masini benzina
România și alte patru state vor să amâne cu cinci ani planul UE de a interzice vânzarea de mașini pe benzină și motorină

Daniël Koelikamp, Head of the Smart & Green Mobility Team, Provincia Groningen, Țările de Jos: „Folosim soluția electrică acolo unde este posibil și hidrogen atunci când este necesar. Așa că, dacă avem de parcurs distanțe lungi, atunci hidrogenul e mai potrivit, pentru că altfel ai nevoie de multe baterii”.

Philippe Rosier, directorul unei companii de sisteme pe hidrogen: „Hidrogenul este cunoscut ca un candidat fantastic, pentru că are de trei ori mai multă densitate energetică în volum decât produsele petroliere, de exemplu. Este extrem de dens”.

Hidrogenul „verde” este obținut prin procesul numit „electroliza apei”. Practic, cu electricitate din surse regenerabile, solare sau eoliene, moleculele din apă sunt separate, oxigenul într-o parte, hidrogenul în cealaltă. Mașinile cu hidrogen funcţionează asemănător cu cele electrice, pentru că hidrogenul este transformat în electricitate.

Dezavantajele unei astfel de tehnologii

Tehnologia are, însa, și dezavantaje, momentan. Vehiculele sunt acum scumpe, iar stațiile de încărcare cu hidrogen sunt puține. Totuși, Uniunea Europeană are o strategie pentru a dezvolta rețeaua pentru încărcarea mașinilor cu hidrogen, iar în câțiva ani ar trebui să fie o stație la fiecare 100 de km.

Așadar, mașinile nepoluante câștigă tot mai mult teren. Există vehicule cu panouri solare pe capotă, pentru a se încărca în timp ce merg, precum acest autocar care circulă între Dortmund și Londra. Iar tehnologia mașinilor electrice este în continuă dezvoltare, pentru ca bateriile să ofere autonomie mai mare.

Până atunci, există soluții și pentru cei îngrijorați de autonomia mică a unor mașini electrice de pe piață, în special cele din clasa mini. De exemplu, pentru un drum mai lung, poate fi atașată o remorcă, cu o baterie care are o autonomie de până la 300 de km în regim de autostradă. În Franța, poate fi închiriată cu 15 euro pe zi, dar trebuie plătit și consumul, care poate ajunge la 40 de euro.

Viitorul este și al vehiculelor nepoluante fără șofer

Viitorul este și al vehiculelor nepoluante care nici nu au nevoie de șofer, precum un autobuz care circulă deja în 26 de țări și transportă pasageri. Traseul este prestabilit și funcționează cu ajutorul senzorilor.

Herve Gentil, reprezentantul unei companii de autovehicule autonome și electrice: „Sunt lumini laser, care detectează obstacolele. Dacă vine cineva alergând în fața vehiculului, se oprește, pentru că este identificat de senzori”.

Uniunea Europeană investește peste 5,4 miliarde de euro în infrastructura de transport sustenabil, prin diverse proiecte. Prin PNRR, și România își va extinde rețeaua de stații de încărcare pentru mașini electrice, dar va comanda și trenuri pe hidrogen.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult