Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Reguli dure pentru șoferi: Teste de adicție, interdicția de a mai conduce în orice țară UE, după ridicarea permisului

Your browser doesn't support HTML5 video.

Un șofer care are permisul suspendat într-o țară UE nu va mai putea conduce în niciun stat membru, iar șoferii începători vor avea o “perioadă de probă” de doi ani, în care vor avea restricții de viteză pe drumurile publice.

O nouă directivă în acest sens a fost adoptată de curând în Parlamentul European (PE), iar țările membre au obligația să o transpună în legislația națională.

Pe de altă parte, controlul medial obligatoriu ar putea include si un test de adicții, precum drogurile sau alcoolul. Această prevedere se află încă in discuție, în Parlamentul European.

“Vedem foarte multe cazuri în care oameni cu probleme de adicții de diverse substanțe au generat accidente extrem de grave, și cred că e nevoie să-i verificăm pe acești oameni”, a afirmat europarlamentarul Vlad Gheorghe, intr-un interviu pentru EURomania, emisiune realizată de corespondentul Știrilor Pro TV la Bruxelles, Camelia Donțu.

Șoferii vor putea avea permisul de conducere și în format digital, pe telefon. Nu vom primi amendă dacă nu îl avem pe cel fizic

Vlad Gheorghe: “Atenție, permisul fizic rămâne, dar dacă vrem să-l avem doar electronic, pe telefon, pe tabletă, pe laptop, și să ne deplasăm în oricare țară din Uniunea Europeană, se va considera că avem permisul valabil atunci când ne oprește orice fel de organ de poliție rutieră de oriunde.

Citește și
radar franta
Directivă UE pentru șoferii care comit infracțiuni grave la volan. Permisul poate fi luat în orice stat din blocul comunitar

Nu o să primim amendă, nu o să avem niciun fel de problemă dacă n-avem permisul fizic. Este alegerea fiecărui cetățean. Permisul fizic va rămâne.

Va fi la fel de valabil ca și varianta electronică numai că fiecare cetățean va avea opțiunea pe care să-l folosească sau pe amândouă în același timp.”

În prezent, unui șofer nu i se poate ridica permisul de conducere decât în țara unde a fost emis. Acest lucru se va schimba

Vlad Gheorghe: “Ți se ridică dreptul de a conduce în Spania. Și totuși poți să conduci în Germania și in România, nu pentru că ai dreptul, ci pentru că autoritățile respective nu știu că nu mai ai dreptul să faci acest lucru.

Atenție mare, o sancțiune dată în oricare dintre state, te urmărește oriunde mergi, și dacă nu o să mai ai dreptul în România să conduci, nu o să mai ai dreptul in un niciunul dintre celelalte state membre.

Camelia Donțu: Este vorba în principal de infracțiuni grave de consum de alcool și de droguri. Deci, oriunde, în orice stat al Uniunii Europene ești prin băut sau drogat la volan, rămâi fără permis?

Vlad Gheorghe: “Se va aplica legislația statului în care s-a întâmplat fapta respectivă.”

Control medical obligatoriu cu test pentru adicții. “E o ștampilă în plus, care poate salva vieți”

Camelia Donțu: Aceasta ar fi o noutate pentru România, in cazul în care s-ar aplica această normă.

Vlad Gheorghe: “Ar fi o noutate și pentru România, ar fi o noutate pentru foarte multe dintre celelalte țări membre. Dar, repet, eu cred că trebuie să mergem în această direcție, deși știu că poziția țărilor nordice, a Germaniei, este că ar fi birocrație în plus și ar fi încă o ștampilă de care au nevoie oamenii ca să-și refacă permisul de conducere. Dar e o ștampilă care poate salva vieți.”

Parlamentul European vrea ca permisul de conducere pentru autoturisme și motociclete să fie valabil pentru 15 ani. Sunt păreri diferite însă, în ceea ce-i privește pe șoferii trecuți de 70 de ani.

Camelia Donțu: Comisia Europeană vrea să reducă valabilitatea permiselor de conducere pentru persoanele de peste 70 de ani. Este și ceea ce vrea Parlamentul României. Pe de altă parte, Parlamentul European nu susține acest lucru pe motiv că ar fi discriminatoriu. Cum se va alinia legislația la acest punct?

Vlad Gheorghe: “Vedem din nou o diferență foarte mare de gândire între țările nordice și în special Germania, Olanda, chiar și Belgia, deci partea de nord-vest a Europei și restul, inclusiv sudul. Italia susține controalele medicale și faptul că persoanele peste o anumită vârstă trebuie să aibă niște condiții speciale. Cred că se va pune un prag minim pentru toate țările de vârstă, ulterior fiecare țară având dreptul, să-și facă regulile proprii peste pragul respectiv.”

Șoferii începători vor avea o perioadă de probă de doi ani. Nu vor avea voie să circule cu viteza maximă admisă

Vlad Gheorghe: “Avem nevoie să avem din ce în ce mai mulți oameni care au dreptul de a conduce. Și dacă vrem să facem asta, pentru că vedeți că avem o lipsă de șoferi profesioniști, vrem să mergem pe posibilitatea ca persoanele de 17 ani să înceapă școala și să poată să conducă în timpul școlii de șoferi dacă sunt însoțiți de o persoană care are permis de conducere deja cu o anumită experiență.

Și la fel, odată ce și-au luat permisul și sunt conducătorii auto începători, să aibă niște reguli care să îi facă ceva mai atenți, respectiv niște limite de viteză mai mici pentru persoanele respective, astfel încât să reducem posibilitatea de a exista accidente grave pentru cei care au mai puțină experiență.”

Camelia Donțu: Și ce ar însemna?

Vlad Gheorghe: “Înseamnă că pe anumite segmente de drum, respectiv autostrăzi, viteza pentru un șofer începător va fi ceva mai scăzută, cam cu 20 km/h în general.”

Camelia Donțu: De când se vor aplica aceste noi norme?

Vlad Gheorghe: “Aș spune că de anul viitor ar fi un termen optimist sau de peste doi-trei ani ar fi un termen mai puțin optimist, dar sper ca anul acesta să avem o variantă finală de text și atunci trebuie să mai lași minim șase luni -un an din momentul adoptării, până când se intră în aplicare, pentru că și toate țările membre trebuie să-și alinieze legislația.”

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult