Modifica setarile cookie
Toate categoriile

”Urban Blues Fest”, festival de blues în București. Se lansează cartea ”Blues Made in Romania”

Festivalul de muzică ”Urban Blues Fest” va fi organizat în București, la The Pub Universităţii, în weekendul 15-17 aprilie 2022.    

Trupele Nightlosers, Stones Free, Alex Man Trio sau Baicea Blues Band sunt printre headlinerii acestei ediții.

De asemenea, în timpul festivalului va avea loc lansarea oficială a unei cărţi despre blues-ul românesc, ”Blues Made in Romania”.

”Este o iniţiativă privată, demnă de una statală, cu bătaie lungă, pentru câteva zeci de ediţii, petrecută în centrul Bucureştiului, la Universitate, într-o ambianţă unică, cu prestanţă şi responsabilitate. Ţelul acest festival este de-a atrage spectatorii şi muzicienii de partea adevărată a istoriei şi a progresului blues-ului peste vreme, prin recitaluri artistice originale, de valoare şi cu relevanţă pentru obiectivul propus”, spune Radu Lupașcu, event manager, potrivit unui comunicat.

Programul celor 3 zile de festival

 

Citește și
A murit Taylor Hawkins, toboșarul trupei Foo Fighters
Bateristul trupei Foo Fighters, Taylor Hawkins, consumase opiacee şi antidepresive înainte de deces

Prima zi, vineri 15 aprilie 2022, va conţine trei recitaluri de blues cu parfum de jazz - Fusion New Jazz, Spring Colours şi Blue Side of Jazz Guitar - trupele fiind următoarele: Midnight Buzz, Ralù Stoica & Sorin Romanescu şi Alex Man Trio.

Înaintea fiecărui concert, spectatorii se vor bucura de o incursiune în istoria jazzului, menită să aducă evenimentului și o zonă educativă.

Recitalul cvintetului Midnight Buzz va deschide prima zi a festivalului Urban Blues Fest @ The Universităţii.

Trupa Midnight Buzz este originară din Braşov, a fost fondată în anul 2018, şi cântă doar compoziţii proprii. Stilul lor este o fuziune inteligentă de mai multe genuri muzicale, printre care funk, new jazz, soul. Un spirit tânăr, seducător, energic, dar limpede şi rafinat, o plăcută surpriză pentru fanii bluesului şi ai jazzului, deopotrivă.

Deşi este la prima lor apariţie din Bucureşti, Midnight Buzz a mai susţinut recitaluri în festivalurile: Open Air Blues Festival Brezoi, Braşov Jazz & Blues Festival, Freedom Blues Festival Tg. Mureş, Tam Tam Festival, Strada dell Arte etc.

Componenţa este următoarea: Angelina Rudneva – voce şi clape; Costi Popescu – baterie; Tudor Asciu – chitară bas; Lucian Brăgar – claviaturi; Cristian Tîrsan – chitară electrică.

Recitalul trioului Alex Man Trio va închide prima zi a festivalului Urban Blues Fest @ The Universităţii. Tema aleasă de Alex Man, Blue Side of Jazz Guitar, explorează elementele blues ale chitarei de jazz. Străbătând cu spirit animat, arii muzicale surori, de la bebop la hard bop şi cool jazz improvizația experimentatului chitarist va fi o admirabilă lecţie pentru fanii jazzului şi ai bluesului, deopotrivă.

Alex Man Trio are spirit tânăr, este liber, neîngrădit, armonic şi ritmic. “Latura albastră a chitarei în jazz”, un generos motiv muzical pentru taina şi bucuria artei sunetelor.

Alex Man, absolvent al Facultății de Jazz Richard Oschanitzky din Timișoara, și deținător al unui master la Universitatea Națională de Muzică București, este un foarte apreciat şi activ chitarist şi contrabasist de jazz, premiat de revista Actualitatea muzicală, în anul 2014. Are o bogată activitate în ţară şi în străinătate.

Este expresiv și versatil, un profesionist redutabil care stăpânește extrem de bine instrumentul şi este recunoscut şi ca un rafinat acompaniator, atent în permanență la estetica muzicală, doritor de a pune în valoare personalitatea celui alături de care cântă. Alex Man a apărut în formulă de duo şi alături de un talentat chitarist din Ungaria, Gyarfas Istvan.

În prezent, Alex Man este cadru didactic asociat la secţia Jazz a Universității Naționale de Muzică din București şi desfăşoară o activitate continuă de pregătire a elevilor din spaţiul preuniversitar în vederea admiterii la facultăţile cu profil jazz, cu rezultate remarcabile ale elevilor admişi în ţară şi în străinătate.

Susţine workshop-uri pe teme variate şi de interes pentru tinerii muzicieni (ansamblu, tehnică instrumentală, improvizaţie, compoziţie, management muzical) şi participă constant în tabere de muzică improvizată şi jazz, ca profesor coordonator. Este solicitat cu regularitate în jurii internaţionale ale concursurilor studenţeşti de jazz, precum cel de la Tg. Mureş - Festival International Studenţesc de Jazz.

„Chitara a fost primul instrument, probabil pentru faptul că era un instrument specific genului rock & roll pe are îl ascultam la vârsta de 12 ani. Primul îndrumător a fost Bibo Lajos, chitarist clasic şi pedagog de excepţie al cărui elev am fost trei ani. Pur şi simplu, sonorităţile, ritmul şi dinamica acestui gen. La vârsta adolescenţei era natural să fiu interesat de rock.

După 1992 am început să studiez jazz ca autodidact, am avut materiale primite de la prieteni care studiau în Ungaria acest gen muzical. Cu timpul am început să colaborez cu nume consacrate de la noi şi câteodată şi din afara graniţelor. În ceea ce priveşte schimbarea de la rock spre jazz eu o consider o evoluţie. Faptul că am cântat rock mi-a oferit o mai mare deschidere, conferindu-mi capacitatea de a aplica elemente şi sound-uri specifice rock-ului în muzica pe care o practic.”, declară Alex Man într-un interviu realizat de Radu Lupaşcu pentru revista virtuală artasunetelor.ro.

 

 

Tot vineri, 15 aprilie, vocea solistei de jazz și musical, Ralù Stoica, şi sunetele chitarei experimentatului Sorin Romanescu vă vor purta într-o călătorie pe tărâmul muzicii pline de romantism și culoare a jazzului american, condimentată cu ritmurile bossanovei braziliene și cu alte elemente surpriză.

Concertul Spring Colours este o invitaţie pentru toţi iubitorii de frumos şi bun-simţ artistic, de toate vârstele şi orientările muzicale.

Ralù Stoica activează ca interpretă de jazz & blues şi teatru muzical.

A studiat jazz cu Mircea Tiberian la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, alături de care îşi face debutul în acest gen în anul 2005. Experienţa sa artistică include concerte şi participări la festivaluri de jazz, printre care Jazz and More Festival – Sibiu, 2006, Festivalul Tinerii şi Muzica - 2007, Carte şi Arte - 2008, Vocal Jazz Gala 2008, Samfest Jazz International 2012, Timișoara Jazz Festival 2012, Ferentari Jazz Festival 2016, Yakasha International Festival 2017 etc., alături de muzicieni ca Mircea Tiberian, Anca Parghel, Marius Vernescu, Wayne Brown (UK), Clay Windham (USA), Alex Man, Sorin Romanescu, Corneliu Stroe, Roxana Stroe, ș.a. – şi apariţii la diferite emisiuni TV, printre care: Garantat 100% sau Taverna (TVR 1).

Muzician cu o bogată experiență de concert, se poate spune că Sorin Romanescu este unul dintre cei mai importanți chitariști ai scenei românești de jazz. Debutând în anii '90 activitatea sa muzicală nu s-a limitat însă doar în zona jazz-ului și improvizației.

A fost basist în trupa Sarmalele Reci împreună cu care a înregistrat primul album al trupei, ”Țara te vrea prost”. A compus muzică pentru proiecte de dans contemporan ale unor coregrafi precum Eduard Gabia, Vava Stefănescu, Florin Fieroiu, Mihai Mihalcea, Andreea Novac.

A susținut concerte de muzică contemporană în cadrul unor festivaluri naționale și internaționale, iar din 2005 este colaborator permanent în proiectele muzicale ale lui Alexandru Andrieș, atât concerte cât și albume.

Aparițiile sale concertistice acoperă o vastă varietate stilistică, de la jazz-ul standard până la muzică de avangardă. Este colaborator sau co-autor în proiecte muzicale care însumează peste 20 de albume.

Sâmbătă, 16 aprilie 2022, protagoniștii serii și cei care vor oferi participanților posibilitatea de a simți libertatea blues-ului, în trei forme artistice diferite, vor fi:

-► Storytellers - Marcian Petrescu şi Mihai Tacoi: Blues mai aproape de rădăcini;

-► Kinledin – Pădurariu – Cătană: Un trio blues progresist avangardist din Timişoara;

-► Baicea Blues Band – Power & fusion blues-rock, ”experienţa face diferenţa”. 

Ultima zi a festivalului Urban Blues Fest @The Pub, duminică, 17 aprilie 2022, este ”Blues guitar & Party night”.

Tinerii liceeni clujeni, de la Green Onions Experience, vor avea bucuria de-a deschide o seară fulminantă care va încheia perfect trei zile de muzică bună, relaxare și fericire auditivă.

Singura chitaristă de blues din România, Roxana Stroe şi Foxy Lady Band, ne vor ambienta spaţiul sonor cu incursiuni rafinate din arealul jazzy blues-rock, pentru ca Stones Free - adică Florin Ochescu, Alex Tomaselli şi Sorin Cioargă - să ne încărce energetic cu excelenţa artistică a power blues-rockului.

Mai mult de atât, momentul cheie va fi marcat de (re)întâlnirea cu trupa Nightlosers, inventatorii bluesului ardelenesc, exportat în toată lumea.

Jimi El Laco, Géza Grunzó, Luci Ştain Pop, Naşu Purcărin, Péter Attila şi Hanno Hoefer vor încheia apoteotic prima ediţie a unui festival original, cu 100% prezenţă românească, creat pentru educaţia, bucuria şi confortul fanilor blues-ului din Bucureşti.

Biletele pot fi achiziționate online din rețeaua ambilet.ro și la fața locului.

Urban Blues Fest este un proiect marca artasunetelor.ro.

Se lansează cartea ”Blues Made in Romania”  

Cartea ”Blues Made in Romania” va fi lansată oficial în cadrul festivalului Urban Blues Fest @ The PUB Universităţii din Bucureşti, în 16 aprilie 2022.

Cartea bluesului românesc are două volume și 788 pagini, la un preţ de 160 lei!

 

”Un bluesman trăiește pentru arta lui, desigur; dar din ce trăiește el (și – eventual – familia lui)? George Baicea, probabil cel mai bun chitarist de blues-rock de la noi, a fost multă vreme funcționar vamal.

Acum vreo doi ani, un fost chitarist din trupa Trenul de noapte, a lui Marcian Petrescu (alt bluesman de valoare născut și crescut pe dulcile plaiuri ale Mioriței), cânta în parc, să nu-și iasă din mână, având dinainte o cutie de carton, pentru „donații” și alături căruciorul cu copilul său, scos la plimbarea matinală...

Cam asta e situația bluesului în România. 

Radu Lupașcu s-a străduit să adune într-o carte cât o enciclopedie datele unei mișcări artistice, așa cum istoricii literari de la începutul veacului trecut adunau nume de autori și titluri, altfel inexistente” - spune Dumitru Ungureanu.

 

FOTO: Radu Lupașcu

”Radu Lupașcu folosește în cartea sa, de multe ori, sintagma “blues mioritic” și, într-un mod firesc, ne-am putea întreba cum ar putea arăta bluesul în “spațiul mioritic” (așa se intitula cartea lui Lucian Blaga, din 1936, al doilea volum din Trilogia culturii). Pentru filosoful din Lancrăm, “un anume spațiu vibrează într-un cântec”.

Stepa, câmpia, munții – creează un anumit “orizont spațial” care-și pune amprenta “stilistică” asupra artei produse în acel “peisaj”. Muzica lui Bach sugerează un orizont spațial infinit, câtă vreme doina românească izvorăște din spațiul plaiului, un spațiu infinit ondulat care e dominat de starea de dor, acest sentiment românesc complex, intraductibil. Atunci, care să fie “matricea stilistică” a bluesului? [...]

Se poate “fabrica” blues în România?! Răspunsul la întrebare e de găsit în muzica artiștilor, interpreților și trupelor prezentați în cele două volume Blues Made in Romania. Cartea lui Radu Lupașcu – o premieră în muzicologia românească – e o invitație la întâlnirea cu adevărul muzical care se opune artificialului și comercialului, surogatelor și imposturii sau, ca să folosim chiar cuvintele autorului, o invitație de participare la “spiritul, taina și bucuria cântecului” - spune și Gabriel Petric.

Cartea ”Blues Made in Romania”: un periplu în lumea blues-ului mioritic  

”Un periplu în lumea blues-ului mioritic, cu exemple şi fapte bune, cu înţepături şi pragmatism cumpătat, cu realizări discografice demne de semnalat urmaşilor urmaşilor urmaşilor noştri. Ştiu că mulţi se vor întreba despre ideea acestei cărţi şi nu despre utilitatea ei, acest lucru fiind de la sine înţeles de toţi cititorii, fani, muzicieni, producători, manageri de club sau festival, sponsori. Blues-ul nu se află nicicum în graţiile mass-media şi nici în obiectivul cultural al posturilor de radio şi de televiziune naţionale.

Toate informațiile culese şi stocate de mine despre oamenii bluesului românesc (date de naștere, deces, activități extra-muzicale, familie, studii, fotografii, sigle, afişe etc.) au loc de cinste în obiectul cărţii de faţă care îmi reflectă în totalitate judecata şi experienţa mea de trăitor al acestui fenomen muzical. Vreau să precizez de la început acest lucru, pentru a se înţelege corect poziţia şi entuziasmul meu în abordarea acestui subiect, pe care l-am tratat cu cea mai mare seriozitate şi căruia i-am acordat preţioase ore din timpul meu liber.

Nu sunt pe deplin mulţumit, însă cercetarea mea a fost una sinceră şi adevărată. Motivele nemulţumirii mele sunt legate de lipsa de solicitudine a unor muzicanţi sau organizatori de evenimente şi festivaluri şi... de providenţă. Îmi doream să ajung peste tot, la toate evenimentele şi festivalurile de blues şi jazz de la noi, dar nu am putut ajunge fizic decât la cele mai apropiate de Bucureşti, în special, la care am fost invitat ca jurnalist artasunetelor.ro.

În primul volum (394 pagini) veţi descoperi portretele unor artişti, interpreţi şi trupe din aria blues-ului cum ar fi: Ştefan Fani Adumitroaie, Sandu Albiter, Alexandru Andrieş, Axis, Adi Bărar, George Baicea, Bega Blues Band, Berti Barbera şi Nicu Patoi, Black River Blues Band, Blue Monday Ministers, Blueservice, Cyfer’s Sin, Cristi Copaciu, Dusty Ride, Fernet Blues Company, Florin Giuglea, Mircea Goian, Green Onions Experience, Cristi Iakab şi Árpád Kajtár.

Am continuat alfabetic în volumul doi (394 pagini) cu alte capitole (şi subcapitole) dedicate: Emil Kindlein, Raul Kuşak, Marius Dobra Band, Mercedes Band, Mike & The Blue Spirits, Nightlosers, Florin Ochescu, Old News, Oxigen, Ioan Gyuri Pascu, Marcian Petrescu, Quo Vadis, Vali Răcilă, Ride on Band, Soul Serenade, Southerman Robbie, Split Blues Band, Roxana Stroe, Survolaj, Harry Tavitian, Teamsters Blues Band, Alex Tomaselli, Rareş Totu, Mike Vlahopol, Watzzy şi A.G. Weinberger.

Dacă acceptăm faptul că sentimentul este punctul de pornire pentru blues și bucuria sufletului este scopul muzicii, putem conchide că numai auto-controlul, filtrul cunoaşterii şi intelectul pot face posibilă realizarea artistică. Haosul trebuie convertit în ordine matematică, iar restul e tăcere. Mă rog, acela, în mod normal, ar trebui să fie...

Această carte este un program de sală, o notă din portativul creației și al interpretării bluesului pe plai mioritic. Așa l-am simţit eu, așa l-am trăit, probabil că el este și o parte din mine. Blue part”. - spune autorul cărții, Radu Lupaşcu.

”Blues Made in Romania” va fi lansată în 16 aprilie 2022.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult