Complexul Energetic Oltenia, un mamut căpușat de interese private, politicieni și foști angajați ai serviciilor secrete
Your browser doesn't support HTML5 video.
Dezvăluim cum o companie, de care ține securitatea energetică a țării, este căpușată de zeci de ani de interese private, politicieni și foști angajați ai serviciilor secrete. În ianuarie, un accident teribil în care un camion fabricat în anii 80' s-a răsturnat și au murit trei oameni, a scos la iveală felul în care statul român atribuie contracte în valoare de sute de milioane de euro, și către cine se duc banii. Camionul aparține unuia dintre cei mai bogați oameni din județ. De aici pornește ancheta semnată de Paul Angelescu.
Complexul Energetic Oltenia şi cărbunele asupra căruia are drepturi de exploatare valorează miliarde de euro. Un colos deţinut de statul român fără de care sistemul energetic naţional nu poate funcţiona. Am rămâne fără curent. Un colos care în ultimii 30 de ani a fost efectiv îngenuncheat de interese politice şi firme căpuşe. Le pun vieţile în pericol.
Pe 17 ianuarie 3 angajaţi şi-au pierdut viaţa şi 10 au fost răniţi într-un teribil accident. În cariera Jilţ Sud un camion vechi din în 1981 s-a răsturnat în namoale iar oamenii au fost striviţi de utilajele şi materialele de mii de tone, care n-aveau ce să caute în aceeași mașină cu angajaţii.
Nicu Vâlceanu, angajat Complexul Energetic Oltenia: „Pe mai mulţi i-au scos vii şi după acea pe cei morţi. Ultima dată cineva ar fi zis uite mă, mai este unul aici, mai este o mână şi atunci l-a scos pe fratele meu, el era ultimul, sub toate fiarele alea.”
Nicu Vâlceanu are 34 de ani vechime în Jilţ Sud, unde fratele şi-a găsit sfârşitul la doar 38 de ani şi a lăsat în urmă o soţie şi doi copii. Trebuia să fie şi el, alături de frate, în acel camion, dar soarta a făcut ca un coleg să-l roage să facă un schimb.
Nicu Vâlceanu, angajat Complexul Energetic Oltenia: „Au spus că au murit înecat, asfixiați cu vomă. Fratele meu nu, că a avut pieptul rupt. O mână din umăr se mişca, aproape că era detaşată de tot. Negoiță, maistrul, colegii când l-au luat, îi făcea capul cum face o balama aşa.”
Este momentul în care o ţară întreagă a aflat cum, o companie de stat cu un buget de miliarde de lei, plăteşte an de an sume uriaşe unor firme private ca să-i ducă angajaţii în siguranţă şi în condiţii decente în interiorul carierelor. La schimb, de multe ori, primeşte şi acceptă astfel de camioane vechi, de multe ori nesigure şi fără acte în regulă.
Nicu Valceanu, angajat Complexul Energetic Oltenia: „Şoferul ,ştia că nu are frâne pe maşină şi le-ar fi spus la şefii lui. Dar se descurca, mergea cu frâna de motor şi vedea că e bine aşa. De ani de zile condiţiile de transport sunt aceleaşi şi sunt cunoscute la toate nivelurile. De la directori până la miniştrii energiei care au primit rapoarte despre licitaţiile suspecte. Problemele au fost reconfirmate şi de inspecţia muncii după accident.”
Acolo erau cauciucurile deteriorate, uzate, erau scaunele improvizate, prinse cu nişte şuruburi. La Jil Sud, a doua zi după accident, minerii au fost urcaţi într-un camion pe care l-am verificat după numărul de înmatriculare şi nu avea RCA valabil. În cercetările noastre am găsit şi alte camioane care nu aveau RCA încheiat la data accidentului. Firmele le-au făcut după ce au început controalele.
Reporter: „Vă simţiţi responsabil în vreun fel?” Daniel Burlan, fost preşedinte directorat Complexul Energetic Oltenia: „Da, mă simt responsabil pentru că am avut încredere în oameni fiindcă raportările care mi se aduceau demonstrau că totul este în regulă. Din păcate am constat că sunt multe deficienţe.”
Daniel Burlan a condus complexul din 2019, până după accident. Nu este responsabil direct de tragedie însă a fost demis, împreună cu alţi pentru că Ministerul Energiei spune că aveau responsabilităţi în asigurarea şi verificarea securităţii muncii. Toţi au fost mutaţi, de fapt, pe alte funcţii de conducere în interiorul companiei.
Virgil Popescu, Ministrul Energiei: „Toate demisiile şi schimbările pe care le-aţi anunţat.”
Burlan este în conducerea PNL Gorj şi în prezent şef de direcţie.
Nicu Bunoaica, preşedinte Sindicatul “Solidaritatea 2013”: „Astea sunt maşinile, maşini de pompieri, vedeţi legat cu arc.” Reporter: „Cât de vechi sunt maşinile astea oare?” Nicu Bunoaica: „Sunt foarte vechi aduse şi modificate dubele pentru că ele aveau prelata.” Reporter: „De câţi ani sunt maşinile astea în CEO.” Nicu Bunoaica: „Păi le ştiu eu de 20 de ani.”
L-am contactat pe unul din patronii firmelor care furnizează maşinile de pompieri.
Dragoş Giurea, patron firma de transport: „Da, sunt autorizate să transporte opt locuri plus şoferul, nouă sunt autorizate de Registrul Auto Roman. Sunt fabricaţie undeva din 86 până în 95 , le-am luat din Germania de la DHV.” Reporter: „Ele cam cât au costat, când le-aţi luat?” Dragoș Giurea: „Aproximativ 12-13.000 - am un raport de la Ministerul Energiei care spune că maşinile sunt 5.000 de euro - intraţi pe internet şi vedeţi că sunt acelaşi preţ. În 2018 s-a deschis un dosar de cercetare penală pentru că Dogerik ar fi furnizat nişte poliţe RCA false la Complexul Oltenia - s-a terminat, s-a dat clasare în el.”
Deşi se dau bani pentru transport de multe ori angajaţii sunt lăsaţi să meargă kilometri întregi pe jos, în condiţii groaznice.
Reporter: „Dar n-ar fi trebuit să ştiţi, după 3 ani , toate aceste deficienţe?” Daniel Burlan, fost preşedinte directorat Complexul Energetic Oltenia: „Un membru de directorat n-are timp să exploreze toate aceste condiţii”. Reporter: „N-aţi avut timp să vă duceţi în cariere să vedeţi?”. Daniel Burlan, fost preşedinte directorat Complexul Energetic Oltenia: „Am fost în cariere”. Reporter: „Să vedeţi? Şi n-aţi văzut maşinile, drumurile?” Daniel Burlan, fost preşedinte directorat Complexul Energetic Oltenia: „Am văzut şi maşinile , am văzut şi drumurile”. Reporter: „Și nu s-a schimbat nimic.” Daniel Burlan, fost preşedinte directorat Complexul Energetic Oltenia: „De fiecare dată am atras atenţia şi…”
Mergem pe firul banilor şi al contractelor. Cu cei 25 de milioane de euro daţi în ultimii 5 ani, complexul ar fi putut să-şi cumpere 134 de camioane noi similare cu acestea cumpărate de Ministerul Apărării în 2017. Suficiente cât să-şi acopere toate nevoile din cariere.
Daniel Burland, fost preşedinte directorat Complexul Energetic Oltenia: „N-am avut resurse suficiente.”
Camionul răsturnat în ianuarie era dintr-un contract între Complex şi firma Uzina Rominex, din Bucureşti. Uzina Rominex a închiriat la rândul ei camionul de la firma Succes din Gorj, care aparţine afaceristului Nicolae Sarcina, zis “Tati”. În 2012 revista Forbes îl desemnă cel mai bogat om din Judeţ cu o avere de peste 40 de milioane de euro. Prin diverse firme Sarcina şi apropiaţii săi câștigă de două decenii contracte cu complexul.
Nicolae Sarcina, om de afaceri: „Compania succes a avut un camion din expertiză a reieşit că camionul a corespuns din toate punctele de vedere tehnic. Restul rămâne expertiză să constate şi a constatat că camionul funcţiona foarte bine!” Reporter: „Dumneavoastră aţi v-aţi simţi în siguranţă să fiţi transportat cu acele maşini pe care le livraţi la CEO?” Nicolae Sarcină: „Dacă îmi permiteţi, eu numai cu maşini din acelea - numai cu acestea - eu circul cu camion din acesta.”
Sarcină este căsătorit cu preşedinta Tribunalului Gorj, a fost anchetat de DIICOT, dar dosarul s-a clasat şi apare foarte rar în public. În arhiva PRO TV l-am găsit o singură dată, în 2009, când l-am filmat când încerca să mituiască un poliţist care l-a tras pe dreapta pentru viteză.
Uzina Rominex a fost înfiinţată tot de Nicolae Sarcina, dar în acte apare acum Carmen Ţurţoi, directoarea de resurse umane a grupului Succes. Firma a câştigat în ultimii ani 50 de contracte cu complexul, din care 20 fără licitaţie. În total peste 200 de milioane de lei. Înainte să fie şeful complexului Daniel Burlan a lucrat la una dintre firmele ginerelui lui Nicolae Sarcina.Potrivit presei locale Nicolae Sarcina ar fi naşul lui Daniel Burlan. Afaceristul neagă, Daniel Burlan evita să dea un răspuns clar.
Reporter: „Domnul Sarcină este nașul dumneavoastră. Există vreun conflict de interese?” Daniel Burlan, fost preşedinte al directoratului Complexului Energetic Oltenia: „Nu există niciun conflict. În primul rând nu există așa ceva. Nu aș vrea să discut probleme personale.”
Pe durata mandatului său Complexul Energetic a atribuit zeci de contracte fără licitaţie firmelor din anturajul lui Nicolae Sarcina. Inclusiv Uzinei Rominex, firma implicată în accident.
Daniel Burlan, fost preşedinte al directoratului Complexului Energetic Oltenia: „Nu este adevărat, nu este negociere fără publicare”. Reporter: „Fără publicare!” Daniel Burlan: „Nu se poate aşa ceva!” Reporter: „Pot să mă uit şi eu?” Daniel Burlan: „Da le-am scos de pe seap pe toate…” Reporter: „Nu , ar trebui să le verific şi eu aceste proceduri.”
Fratele lui Nicoale Sarcina deţine şi el o companie abonată la contracte cu complexul. Cu peste 100 de contracte de peste 240 de milioane de lei.
Fiica lui Nicolae Sarcina este acţionară la GRIMEX, o companie cu contracte de peste 370 de milioane de lei. Mai este şi o a patra firmă, deţinută de un angajat al lui Nicolae Sarcina împreună şi o parteneră a acestuia de afaceri a acestuia. Cele 4 companii au participat la licitaţii de-a lungul anilor singure sau în asociere cu alte firme. Iar traseul sutelor de milioane şi cum s-au împărţit e greu de reconstituit.
Nicolae Sarcină, om de afaceri: „Cât au pierdut firmele dumneavoastră ajutând Complexul Energetic Oltenia doar ca să nu lăsăm oameni pe drumuri. Toate contractele sunt pe pierdere!”
Sursa: Pro TV
Etichete: Romania te iubesc , complexul energetic oltenia , paul angelescu
Dată publicare: 30-04-2023 18:19