Analiză iLikeIT despre viitorul mașinilor. Cum vor apărea noi tipuri de afaceri și noi job-uri
Your browser doesn't support HTML5 video.
Pot fi sigure, dar mai au nevoie să învețe cum să facă față situațiilor neprevăzute.
Cert e că apariția lor va zgudui industria auto pe mai multe paliere. Și am vorbit - sâmbătă trecută la iLikeIT - despre joburi, parcuri auto redimensionate și sistem de ride sharing.
Astăzi vedem cum autoturismul se va transforma din bun în serviciu.
Și ce să vezi? Va deschide calea către noi tipuri de afaceri, implicit, noi... locuri de muncă. Cu o singură condiție, să ne adaptăm și să cerem asta, pentru că dinspre industrie inițiativa întârzie și e mai degrabă de imagine.
Ne este clar de la început: din tot acest joc de-a viitorul vor avea de câștigat producătorii care vor "schimba banda" rapid. E numai și numai mutarea lor. Noi, ceilalți, suntem înainte de orice revoluție....spectatori.
Viitorul apropiat. Ușor, ușor, parcurile auto se vor diminua, computerele vor ghida camioanele pe autostrăzi, motoarele tradiționale pe benzină și motorină vor fi înlocuite de cele electrice ori cu baterii. Ei, abia aici ne putem da seama de rolul primit în acest film. De influența pe care o putem avea.
Teoretic, mentalitatea omului ar trebui să fie suficient de pragmatică. Calculele spun că o mașină STĂ mai bine de 95% din viața ei. Așadar, de ce să nu plătim doar pentru cât o folosim? Despre asta vorbeam, săptămâna trecută. Sistemele de tip ride sharing.
Comanzi mașina pe telefon și vine singură să te ia de pe marginea străzii. Apoi, după ce te-a lăsat la destinație pleacă spre următorul client.
Totul, pentru un abonament exact așa cum plătim în prezent pentru servicii precum Spotify, Deezer sau Zonga.
Extrapolând la o scară ceva mai mare, asta se va întâmpla și cu mașina viitorului: nu va mai fi doar un bun, ci și un serviciu. Ne vine rapid în minte Tesla Semi, un camion semi-autonom electric, pe care l-am mai arătat la iLikeIT. Va costă între 150.000 și 200.000 de dolari în America, dar proprietarii își vor recupera rapid investiția.
Un an și jumătate cel mult, arăt estimările.
Așa că...firme gigant au comandat deja flote întregi. Printre ele, Walmart, DHL, dar și Sysco, o companie ce se ocupă cu...distribuția de hrană. Aici vrem să și ajungem. De ce se mai mergem noi la cumpărături...când mașina le poate aduce acasă, pentru un cost infim? Credeți că suntem singurii care s-au gândit la asta?
Iar scenariile abia acum încep să se scrie. Amazon și Uber au și în prezent două servicii de livrare imediată. Fresh este disponibil în câteva orașe din Statele Unite ale Americii. Intri pe site și umpli coșul virtual.
Mașinile clasice de livrat, cu șofer, pot fi înlocuite de vehicule autonome, care să aducă la ușă comenzile. Cererea poate exploda, căci, ne vom da seama cât timp economisim, pentru că facem comanda de acasă sau de la birou. Iar Amazon ori alți comercianți încurajează astfel micii fermieri. Impactul va fi uriaș.
UBER vine cu ”Eats”, serviciul prin care primești mâncare proaspăt gătită la ușa. Cum roboții încă nu pot găti la fel de bine ca niște oameni - pe Flippy, cel care făcea burgeri, doar ce l-au concediat săptămâna trecută!!! - e clar că joburile vor rămâne la noi.
Iar la cum arată lucrurile, vor apărea poziții noi și pe parte culinară și la serviciile auxiliare.
Să ne temem, așadar? Ne ia inteligența artificială locul? Da, dar nu prea... Suntem suficient de înțelepți încât să inventăm alte roluri când apar presiuni. Indiferent de natura acestora.
Până la urmă, imaginația ne-a scos din benză și ne-a adus, treptat, în pragul acestui viitor fascinant.
Ne-am scris singuri povestea și părem capabili să ne-o asumăm până la capăt. Pe de altă parte, doar noi putem strică totul. A greși este omenește, nu?