Haos în Educație după ce s-a redus numărul de ore. De ce se tem profesorii
Your browser doesn't support HTML5 video.
Legea a fost trimisă deja la promulgare, iar preşedintele Iohannis nu o mai poate respinge.
"Elevii nu pot avea ore mai puţine dacă nu este redus numărul de materii", avertizează profesorii. Iar asociaţiile de părinţi cer schimbarea programei şi introducerea programului ''Școala după școală'', în toate unităţile de învăţământ.
Legea privind reducerea numărului de ore se află la Cotroceni spre promulgare. Preşedintele Klaus Iohannis a trimis-o la începutul anului la reexaminare tocmai fiindcă nu avea o strategie de implementare. Parlamentarii au votat-o din nou, fără modificările cerute de preşedinte.
În prezent, elevii din fiecare ciclu, fie că vorbm despre primar gimnazial sau liceal, îşi petrec la şcoală cu aproximativ 5 ore în plus faţă de proiectul votat deja de Senat. După această reducere a timpului petrecut la şcoală, programul elevilor ar arăta astfel: copiii din clasa 1 până în clasa a IV-a ar trebui să stea la şcoală în medie 20 de ore pe săptămână, cu 4 ore zilnic, cei din clasa a V-a până în clasa a VIII-a ar avea 25 de ore pe săptămână cu 5 ore pe zi, iar cei mai mari de la liceu ar avea 30 de ore săptămânal, respectiv 6 ore pe zi la cursuri.
Marius Nistor, sindicat: ''În momentul de faţă este incertitudine, ştim că se reduce numărul de ore, dacă se reduce numărul de ore, la ce anume se va reduce? Care sunt disciplinele afectate? Cine s-ar putea să rămână fără post deocamdată? Aşteptăm să vină un ministru al Educaţiei să se instaleze să vedem cum poate fi modificat acest act normativ''.
Şi reprezentanţii părinţilor acuză că nu au fost convocaţi la o dezbatere şi cer simplificarea programei odată cu reducerea orelor.
Iulian Cristache, Federaţia Părinţilor: ''Daca vom avea acelaşi conţinut academic, cu aceleaşi planuri pe un număr de ore mai mic atunci va fi dezastru. Toate orele vor merge pe repede inainte''
Legea ar trebui să se aplice în anul şcolar 2020-2021. Însă sindicatele din învăţământul preuniversitar, alături de profesori cer o strategie coerentă odată cu reducerea numărului de ore.
Oana Moraru: ''Au vrut încă o dată o măsură din pix pe hârtie. Dacă iei o astfel de măsură, o iei cu experţi şi o iei cu anticipare a impactului pe toate zonele şi pui ceva alături. La liceele teoretice, e adevărat, copiii stau 7-8 ore la şcoală în bancă, fără masă, fără pauze. Noi luăm ore, dar nu putem nimic în plus doar riscul de a trimite o masă de copii acasă".
Violetă Dascălu, director școala Ferdinand 1: ''Ma gândesc că putem pleca din şcoală, să facem ore în muzeu, în piaţă, în stradă, la o entitate publică, copiii au nevoie de mai multă experienţe decât stat în şcoala 6,7,8 ore. Venim cu o măsură fără consecințe".
Marius Nistor: ''Unii spuneau, dom'le renunţăm la educaţia tehnologică, o disciplină care se face la clasa a VII-a, de ce să renunţăm la ea? Copilul ăla nu trebuie să capete abilităţi practice? Nu ne interesează să-i pregătim pentru viaţă? Renunţăm la bio-chimie-fizică? Dar cum să renunţăm la aşa ceva?"
Unii profesori propun o programă integrată. Discipline ca fizica, chimia sau biologia predate împreună într-o singură oră.
Violetă Dascălu, director: ''Nu e obligatoriu să tăiem discipline, trebuie să ne gândim să formăm o curiculă integrată, nu să renunţăm la oameni. Se poate combina tehnolgia cu TIC-ul. Un profesor care e inginer poate să predea şi TIC şi Tehnologie, nu văd de ce lucrurile nu s-ar putea întâmpla așa''.
Extinderea programului obligatoriu ''Școală după școală'' la nivelul tuturor unităţilor de învăţământ astfel încât unii profesori să se ocupe de pregătirea elevilor după ore - este o altă variantă susţinută de sindicate. În prezent, în majoritatea şcolilor, părinţii şi fundaţiile achită cursurile after school.