Trotinetele electrice pe drumurile publice în România. Pe unde trebuie să circule acestea, conform legii
Respectarea acestor reguli este esențială pentru a preveni accidentele și a asigura un trafic fluid și sigur pentru toată lumea.
Trotinetele electrice trebuie să circule pe stradă în RomâniaÎn ultimii ani, numărul accidentelor cu trotinete electrice a crescut semnificativ în România. Conform datelor prezentate de UNSAR și Inspectoratul General al Poliției Române, în 2022 au avut loc peste 1.250 de astfel de incidente, dintre care 155 au fost accidente grave.
Acest număr este dublu față de anul 2021, rezultând 8 decese și 131 de persoane grav rănite. De asemenea, au mai fost înregistrate 919 cazuri de răniri ușoare în urma a 1.097 de accidente ușoare.
Principala cauză a acestor accidente este comportamentul neadecvat al conducătorilor de trotinete electrice. Aproximativ 9 din 10 incidente au loc din cauza încălcării regulilor de circulație, vitezei neadaptate la condițiile drumului, neacordării de prioritate, neasigurării la schimbarea direcției de mers sau circulației pe sens opus.
Astfel, din totalul de 1.097 de accidente ușoare, 893 au fost produse din vina utilizatorilor acestui tip de vehicule.
Deși utilizarea trotinetelor electrice oferă o modalitate de mobilitate în trafic, această activitate nu este lipsită de riscuri. Președintele și Directorul General al UNSAR, Alexandru Ciuncan, a declarat că, având în vedere rata crescută a accidentelor cu trotinete, este important să se acorde o atenție sporită în trafic și să se apeleze la soluții adecvate de protecție, precum polițele de asigurare.
Regulile pe care trebuie să le respecte trotinetiștiiÎn acest sens, Parlamentul României, prin Camera Deputaților, a aprobat recent un nou Cod Rutier, care include o serie de reglementări specifice pentru utilizarea trotinetelor electrice. Aceste noi reguli urmăresc să ofere un cadru mai strict pentru circulația acestor vehicule, conform Firstonline.info.ro.
Printre noile prevederi se numără cerințe de înregistrare, asigurare obligatorie și purtarea căștii de protecție. Însă, până ca aceste măsuri să intre în vigoare, mai este nevoie de câțiva pași suplimentari. Mai întâi, textul trebuie să treacă de examinarea Comisiei de Transport și să fie votat final de către Senat. Ulterior, vor fi emise decrete de punere în aplicare pentru a face operaționale noile reglementări, ceea ce ar putea dura până la vara anului curent.
Contextul reglementării trotinetelor electrice în România a cunoscut o evoluție în ultimii ani. Primele reguli au fost introduse în 2019, transformând mobilitatea urbană. Ulterior, în 2021, au fost aduse unele modificări, cum ar fi limitarea vitezei la 20 km/h (față de 25 km/h anterior) și 6 km/h în zonele pietonale, începând cu 1 ianuarie 2022. Aceste măsuri au avut drept scop îmbunătățirea siguranței rutiere și încurajarea utilizării corecte a trotinetelor, fără a descuraja însă adoptarea acestui mijloc de transport, în special în marile aglomerări urbane.
Cu toate acestea, reglementările anterioare nu s-au dovedit suficiente pentru a asigura o utilizare adecvată a trotinetelor electrice, motiv pentru care au fost adoptate noi prevederi mai stricte. Acestea includ obligativitatea deținerii unui permis similar celui pentru mopede, precum și a asigurării de răspundere civilă față de terți. Sancțiunile pentru nerespectarea acestor cerințe variază între 100 și 400 de euro.
Deși există unele neclarități în privința aplicării corecte a sancțiunilor, este de așteptat ca autoritățile să opteze pentru regimul de sancționare mai favorabil utilizatorilor, având în vedere caracterul specific al noilor reglementări.
Noile reglementări privind utilizarea trotinetelor electrice în România includ câteva prevederi importante:
· Purtarea obligatorie a unei căști de protecție conforme cu standardele EN 1078 sau EN 1080, atât pentru conducătorii adulți, cât și pentru cei minori. Această cerință se adaugă obligațiilor anterioare referitoare la echiparea trotinetelor cu indicatoare și frâne pe ambele roți.
· Sancțiuni pentru nerespectarea regulilor: amenzi între 200 și 800 de euro pentru lipsa conformității cu cerințele tehnice și de echipare.
· Specificațiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească trotinetele electrice, stabilite de Ministerul Infrastructurii și Transporturilor. Acestea includ absența scaunelor și limitarea puterii motorului electric la maxim 0,5 kilowați, precum și echiparea cu dispozitiv de avertizare acustică și regulator de viteză. Trotinetele trebuie, de asemenea, să poarte marcajul CE conform Directivei 2006/42/CE.
În ceea ce privește regulile de circulație:
· Trotinetele electrice pot fi folosite doar în interiorul centrelor urbane, pe drumuri cu limită de viteză de maximum 50 km/h, fiind interzise pe trotuare, piste de biciclete și drumuri extraurbane.
· Conducerea pe contrasens și pe trotuar este interzisă. Trotinetele trebuie să circule într-un singur rând, iar conducătorul trebuie să aibă ambele mâini libere, cu excepția semnalizării.
· Parcarea pe trotuar este permisă doar în zonele special desemnate de primării, care pot organiza și sisteme de închiriere a trotinetelor.
· Transportul de pasageri, obiecte sau animale, precum și remorcare altor vehicule sau animale, sunt interzise.
· Nerespectarea semaforului roșu poate duce la confiscarea trotinetei.
De asemenea, operatorii de servicii de închiriere a trotinetelor au obligația de a echipa vehiculele cu sisteme automate care să le împiedice circulația în zonele urbane unde aceasta este interzisă.
În contrast, bicicletele și bicicletele electrice nu sunt afectate de aceste noi reglementări. Vehiculele similare trotinetelor, dar nereglementate în prezent, sunt interzise la circulație, cu excepția zonelor special amenajate pentru testare.
Sursa: UNSAR, IGPR, Firstonline.info.ro, StirilePROTV
Etichete: cod rutier , trotinete , reguli de circulație
Dată publicare: 08-08-2024 10:20