Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Piața de carte din România, în pericol. Ce găsim la primul mare târg de carte online

Your browser doesn't support HTML5 video.

Miercuri s-a deschis primul mare târg de carte online din România, care își propune să compenseze, chiar și virtual, anularea salonului de carte Bookfest.

Dimineață au început și lansările editoriale, prezentate chiar de către cei, care le-au scris. Astfel de evenimente sunt binevenite pentru edituri și autori, în condițiile în care criza sanitară a afectat dramatic acest sector. Se estimează că piața de carte va înregistra anul acesta pierderi de aproximativ 70 de milioane de euro.

Peste un milion de cititori îşi propun să atragă organizatorii târgului. Şi toţi vor avea nevoie de răbdare pentru a scotoci în oferta extrem de vastă. Au avut loc şi primele lansări de carte din mediul virtual.

Târgul virtual a adunat peste 40 de edituri românești şi vor fi oferite spre vânzare 50 de mii de titluri în limba română și peste 600 de mii în engleză.

Sergiu Chirca, director general magazin online: "Fiind un târg virtual, ne putem adresa tuturor cititorilor din România, nu doar celor din Bucureşti, estimăm 1 milion de oameni în 5 zile".

Citește și
Evenimeante amânate sau anulate în urma epidemiei de coronavirus
Festivaluri de carte, film și muzică, anulate sau amânate din cauza coronavirusului

Adică de 10 ori mai mulţi vizitatori decât ar fi înregistrat un târg de carte tradiţional.

Sergiu Chirca: Am organizat acest târg virtual împreună cu toate editurile mari din România. Din oră în oră vom face lansări de cărţi pe care le prezintă chiar autorii.

Sesiunea tradiţională de autografe a fost şi ea înlocuită.

În acest an autorii nu se vor putea întâlni cu cititorii lor. Însă cei care îşi doresc neapărat o carte cu autograph o pot cumpăra din mediul online. În acest depozit de exemplu se află cea mai mare colecţie de cărţi romaneşti cu autograf.

Vorbim despre 44 de titluri şi 4500 de cărţi. Iar unii dintre autori au lăsat chiar scurte mesaje pentru cititorii lor, cum ar fi acesta: "în aceste vremuri tulburi, povestea acestui om, el însuşi tulbure, poate fi un îndemn la înţelepciune şi limpezime".

Romanii au comandat în această perioadă de criza sanitară cu 40% mai multe cărţi de pe internet. A crescut cererea pentru categoria de ficţiune, dezvoltare personală iar categoria de cărţi pentru copii s-a dublat faţă de anul trecut. Însă imaginea de ansamblu este sumbră, susţine directorul asociaţiei editurilor din România.

Mihai Mitrica, director asociaţia editurilor din România: "Piaţă a scăzut cu undeva la 70%, revenirea pe care a adus-o sectorul oline a însemnat destul de puţin. Suntem acum undeva la 35-40% din cifra de afaceri normală a acestei perioade".

În total, în România se estimează pierderi de aproximativ 70 de milioane de euro.

Mihai Mitrica: "Într-un an în România se cumpără 20 de milioane de cărţi. Aceste 20 de milioane de cărţi înseamnă cam 100 milioane de euro, socotind aici şi manualele şcolare. În momentul de faţă ne găsim într-o mare dificultate cu lansările de titluri noi, ceea ce va face ca acest an să aibă de suferit din două puncte de vedere - o dată din scăderea veniturilor populaţiei şi a doua oară din scăderea ofertei. Asta va însemna foarte multe falimente şi va însemna foarte multe cariere sfârşite pentru industria de carte".

În urma târgului online care se încheie duminică seara, organizatorii se aşteaptă să vândă aproximativ 200 de mii de cărţi, însă nici această cifră nu va fi destul de mare pentru că piaţa de carte să îşi revină.

Tocmai de aceea începând de săptămâna viitoare, Ministerul Culturii în parteneriat cu mediul privat va demara şi o campanie naţională de promovare a autorilor români.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult