Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Criza mondială a materialelor de construcții lovește România în puncte esențiale: infrastructură și construcția de autostrăzi

Your browser doesn't support HTML5 video.

Criza mondială a materialelor de construcții lovește România în puncte esențiale: infrastructură și construcția de autostrăzi. Antreprenorii care lucrează pe șantiere se plâng de prețurile tot mai mari, care ar putea bloca sau întârzia lucrările.

 

Mai ales că multe materiale sunt de import. Probleme pot apărea la construirea noii autostrăzi de centură a Capitalei, dar și la repararea podurilor de la Cernavodă și Fetești.

Șantierul autostrăzii de centură este printre puținele din țară unde viteza de execuție dădea speranțe Companiei pentru Infrastructura Rutieră că lucrarea va fi terminată la timp. Din păcate, calculele inițiale sunt date peste cap de criza materialelor de construcții ce afectează întreaga lume.

Mustafa Gafuroglu, inginer turc, este responsabilul de proiect pentru 2 loturi din autostradă. Acum a ajuns la etapa în care trebuie să toarne balast, un amestec de nisip și pietriș.

Citește și
Autostrada Ungeni - Târgu Mureș
Secretar de stat în Ministerul Transporturilor: Sectorul de autostradă Ungheni-Târgu Mureș va fi gata până la finalul anului

Ca să evite prețurile în creștere, a decis să investească în propriile cariere. Spune că a obținut avizele necesare de la instituțiile centrale, dar s-a lovit de birocrația primăriilor locale, care i-au oprit extracțiile. Au profitat furnizorii de balast care în loc de 10 lei pe tonă îi cer acum 20.

 

”Sunt frustrat, nu mi se pare în regulă”

 

Mustafa Gafuroglu, reprezentantul companiei Alsim Alarko: ”Sunt frustrat, nu mi se pare în regulă. Riscăm să întârziem lucrările, dacă nu rezolvăm problema până la sfârșitul lunii".

În acest moment, în România au fost date ordine de începere a lucrărilor pe tronsoane care însumate ajung la o autostradă cu o lungime de 264 km.

Din păcate, la obișnuita birocrație și lentoare românească se adaugă și această criză a materialelor de construcție. Astfel că anii de finalizare 2023 sau cel mai târziu 2025 s-ar putea amâna.

Nu doar autostrăzile pot întârzia din cauza scumpirilor la materialele de construcții. Sunt afectate și podurile sau pasajele rutiere. De pildă, podurile de la Fetești și Cernavodă aflate acum în reparație.

George Vlăsie, reprezentant Maristar: ”Așa cum merg lucrurile nu prevestesc bun. Ne putem gândi la blocaje sau întârzieri. Majoritatea materialelor pe care le importăm au crescut între 17 și 40 la sută".

Pentru că folosesc anumite materiale din import, ar putea întârzia și lucrările la noile pasaje menite să fluidizeze circulația pe actuala centură a Capitalei, cum sunt cele de la Berceni, Oltenitei, Cernica sau Domnești.

 

Unele prețuri s-au dublat

 

Constructorii spun că prețul parapetelui de protecție adus din Turcia a crescut cu 40%. Bitumul din Austria s-a scumpit cu 27 la sută. Iar oțelul din Ucraina și hidroizolația din Polonia sau Italia, cu 30 la sută.

Parapet de protecție - Turcia +40% Bitum - Austria +27% Oțel - Ucraina +30% Hidroizolație - Polonia, Italia +30% Balast +100% Asfalt +20%

La creșterea prețurilor internaționale se adaugă și scumpirile românești: la balast cu 100 la sută sau la asfalt cu 20 la sută.

Ungaria se gândește să interzică exporturile acestor materiale, scris presa maghiară. Doar că această măsură nu este privită cu ochi buni de Uniunea Europeană, așa că guvernul intenționează să introducă deocamdată obligația companiilor de a notifica fiecare export.

La noi, Ministerul Transporturilor și Guvernul nu au anunțat dacă se gândesc la măsuri de protecție similare.

 

 

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult