Cum să călătorești cu mașina pe caniculă. Vezi cum să folosești aerul condiționat pentru a nu te îmbolnăvi
Galerie foto
Dacă petreci cel puțin o oră în mașină în fiecare zi, pe caniculă, și stai cu aerul condiționat pornit, s-ar putea să te trezești cu probleme de sănătate. Așadar, cum faci față căldurii intense când ești la volan?
Temperatura în mașină când e caniculăCu siguranță ți s-a întâmplat să intri în mașină și să simți că nu poți respira. Înăuntru, temperatura este mult mai mare decât afară. O mașină care a stat la soare poate ajunge atât de fierbinte încât termometrul de la bord să indice chiar și 46 de grade Celsius, iar afară să fie 38 de grade Celsius.
Adesea, șoferii pornesc aerul condiționat pentru a putea să pornească la drum. Volanul și tot bordul pot fi atât de fierbinți încât nu le poți atinge. Este valabil și pentru centura de siguranță și schimbătorul de viteze, iar lucrurile se înrăutățesc dacă tapițeria este din piele.
Interiorul unei mașini parcate în soarele amiezii este probabil cel mai fierbinte loc în care vei păși vreodată.
Motivul pentru care mașina ta se încălzește mult mai mult decât casa ta este din cauza tuturor acelor ferestre. Mașinile au o proporție mult mai mare de sticlă decât clădirile medii, iar doar câteva dintre ele se află în fața soarelui odată.
Mașinile sunt asemănătoare serei, care sunt proiectate special pentru a absorbi și a reține căldura. Lumina soarelui intră prin toate ferestrele odată, încălzind bordul și scaunele, care radiază căldură ca rezultat.
Cu geamurile ridicate, aerul proaspăt nu poate intra pentru a circula căldura afară.
Producătorii de vehicule înțeleg asta, de aceea aerul condiționat al unei mașini tipice este la fel de puternic ca o unitate de AC folosită pentru a răci un apartament sau o casă mică.
Dacă trebuie să faci o călătorie lungă cu mașina în timpul verii, cel mai bine ar fi să îți pregătești autovehiculul pentru drum. Primul sfat este să te îmbraci cât mai lejer. Ultimul lucru pe care ți-l dorești este să ai haine strâmte pe tine și din materiale care te fac să transpiri. Acestea fiind spuse, iată alte sfaturi de care să ții cont:
Ai grijă la anvelope. Dacă folosești anvelope de iarnă, atunci evident că a venit momentul să le înlocuiești cu anvelopele all-season sau cele de vară - ambele fiind mai rigide și oferind o aderență mai bună pe asfaltul fierbinte.
La fel de importantă este rotirea anvelopelor, care presupune schimbarea anvelopelor din față cu cele din spate. Aceasta va îmbunătăți consumul de combustibil, precum și performanța și siguranța mașinii tale în climatul mai cald.
Știai că temperaturile ridicate pot crește presiunea anvelopelor? De fapt, presiunea anvelopelor poate crește cu 1 sau 2 PSI pentru fiecare creștere de 6 grade Celsius a temperaturii. Aceasta înseamnă că ceea ce era potrivit pentru condusul în primăvară sau iarnă nu va funcționa pentru vară.
Anvelopele subumflate vor exercita o presiune excesivă asupra pereților laterali, în timp ce anvelopele supraumflate vor afecta negativ performanța și pot chiar provoca o rupere.
Probabil că mașina ta are un sistem de aer condiționat modern, deși probabil că nu îl folosești opt luni pe an. Acum este momentul să te asiguri că funcționează corect și suflă aer rece în cabină. Dacă nu, s-ar putea să ai nevoie să reumpli agentul de răcire. Alte soluții ar putea fi o evacuare completă a fluidelor și o reîncărcare efectuate de un mecanic.
Deoarece vei ține geamurile ridicate și vei folosi aerul condiționat, trebuie să te asiguri că fluxul de aer către motor și spre interiorul mașinii este impecabil - atât pentru sănătatea ta, cât și pentru a-ți proteja mașina.
Verifică filtrul de aer al cabinei și caută orice semne de decolorare sau umiditate. Verifică și filtrul de aer al motorului; un filtru curat va ajuta mașina să funcționeze mai bine și să aibă un consum mai mic de combustibil.
În timpul lunilor de vară ar trebui să acorzi o atenție specială nivelului de antigel pentru a preveni supraîncălzirea. În timp ce te ocupi și de alte lichide, ar fi bine să verifici și nivelul lichidului de transmisie și de frână.
Verifică bateria. Lunile de vară pot fi grele pentru sistemul de încărcare - toată acea solicitare din partea aerului condiționat și a ventilatoarelor de răcire, plus competiția sistemului audio cu zgomotele exterioare.
Inspectează bateria căutând orice semne de uzură. Verifică data sa de fabricație și ia în considerare înlocuirea acesteia dacă este veche (în medie, după patru ani).
Pregătește-ți kit-ul de urgență pentru călătoriile lungi. Acesta ar trebui să includă lanterne, apă și un kit cu roată de rezervă în cazul unei defecțiuni într-un loc izolat. De asemenea, ar fi bine să te gândești la asigurarea pentru asistență rutieră.
Cum să folosești aerul condiționat la drum lungSistemul de aer condiționat din mașină asigură temperaturi plăcute și un aer respirabil la drum lung.
Funcționarea corectă a aerului condiționat este crucială, multe lucruri pot fi făcute greșit aici.
În timp ce acum câțiva ani aerul condiționat era considerat un lux, în prezent aproape toate mașinile noi au un sistem de aer condiționat la bord. În timpul verii, menține mașina plăcut de răcoroasă, iar în timpul iernii, controlează umiditatea și previne aburirea geamurilor.
Dar, ca și în cazul multor alte aspecte ale mașinii, sistemul de aer condiționat trebuie să fie folosit, îngrijit și întreținut corespunzător.
Nu seta sistemul de aer condiționat prea rece și nu direcționa fluxul de aer direct către cap sau gât, deoarece poți să răcești sau poți rămâne înțepenit.
Temperatura ideală pe care trebuie pornit aerul condiționat este între 22 și 25 de grade Celsius.
În căldură extremă, deschide toate geamurile înainte de a porni. Dacă trebuie să urci în mașină într-o zi toridă de vară, este recomandat să deschizi toate ușile și geamurile înainte de a pleca, astfel încât aerul fierbinte acumulat să poată ieși mai întâi. Pentru a răcori interiorul cât mai repede posibil, ar trebui să setezi temporar modul de recirculare la capacitatea maximă de răcire.
Pornește sistemul de aer condiționat în mod regulat, chiar și în timpul iernii, când temperatura este mai mare de 5 grade Celsius. Funcționarea regulată asigură funcționalitatea acestuia și îi prelungește semnificativ durata de viață.
Dacă sistemul de aer condiționat rămâne nefolosit pentru o perioadă prea lungă, piesele mobile și etanșările pot deveni poroase, crescând riscul de scurgere a agentului de răcire și degradarea uleiului din compresor.
Acest lucru poate duce la reparații costisitoare și intervale mai scurte de întreținere. Cu toate acestea, trebuie evitată pornirea pentru perioade scurte de mai puțin de 10 minute.
Pornirea sistemului de aer condiționat are sens nu numai pentru confort, ci și din perspectiva sănătății: chiar și 27 de grade Celsius în interiorul vehiculului determină creșterea ritmului cardiac, a temperaturii corpului și scăderea concentrației și timpilor de reacție, scrie aircowell.
Studiile arată că o creștere a temperaturii de la 25 la 35 de grade Celsius crește riscul de accidente cu aproximativ 20%.
Oprește funcția de răcire a sistemului de aer condiționat puțin înainte de finalul călătoriei, dar nu opri ventilatorul. Astfel, nu va rămâne în sistem nicio umiditate reziduală care să favorizeze infestarea bacteriană și fungică, precum și mirosurile neplăcute.
Interiorul vehiculului începe să miroasă atunci când praful sau polenul formează culturi bacteriene și fungice în mediul umed de pe suprafața evaporatorului.
Persoanele cu un sistem imunitar slăbit sunt mai expuse aici, deoarece pot dezvolta reacții alergice, de la rinita cronică permanentă până la astm bronșic.
Ai grijă să nu ții aerul condiționat pe prea puține grade și să nu bată în tine, la drum lung. Acest aspect este la fel de important ca cel privind hainele lejere cu care să te îmbraci vara, când mergi mult cu mașina. Nu uita să ai în permanență la tine o sticlă de apă și să te oprești pentru odihnă ori de câte ori simți nevoia.