Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Bjerregard (Federaţia Europeană a Jurnaliştilor): Ideea că reţelele de social media pot înlocui presa profesionistă e un mit

Ideea că reţelele de social media pot înlocui presa profesionistă este un mit, deoarece jurnaliştii din presa profesionistă sunt cei care adresează liderilor întrebări în numele cetăţenilor.

 

Declarația aparține preşedintelui Federaţiei Europene a Jurnaliştilor (FEJ), Mogens Blicher Bjerregard, într-o dezbatere privind dezinformarea şi fenomenul de fake news.

"Ideea că reţelele de social media pot înlocui presa profesionistă este un mit. Deseori vezi numeroşi lideri de state sau alţi lideri care susţin că, dacă ei sunt prezenţi pe social media, atunci pot transmite mesajele lor către toată lumea, deci există mai multă democraţie, deoarece astfel mai mulţi oamenii îi urmăresc. Dar acest lucru nu e decât un mit: la cine ajunge mesajul unui lider transmis pe platformele de social media? Mesajul ajunge doar la proprii adepţi, doar la proprii urmăritori, nicidecum la toată lumea. Astfel, se ajunge la situaţia în care nu are loc o dezbatere democratică reală, deoarece multe dintre întrebările care apar nu primesc răspuns. Cei care adresează întrebările sunt în realitate jurnaliştii şi presa profesionistă. Ei întreabă în numele cititorilor şi în numele cetăţenilor", a afirmat Mogens Blicher Bjerregard.

Liderul Federaţiei Europene a Jurnaliştilor a arătat că zvonurile sunt plasate deseori pe platformele de social media.

Citește și
România, în topul țărilor cu rată mare de vaccinare anti-COVID. La polul opus este Franța
Anchetă în Ucraina după ce presa a relatat despre vaccinări ilegale la un preţ de 3.000 de euro doza

"Un alt proces care are loc în social media este faptul că acolo sunt plasate zvonurile. Zvonurile se duc în social media şi, deoarece azi presa funcţionează foarte rapid, foloseşte deseori platformele de social media şi zvonurile ajung astfel în lumea reală", a precizat Bjerregard.

 

Social media nu folosește standardele etice ale presei

 

Potrivit sursei citate, platformele de social media nu folosesc standardele etice ale presei profesioniste.

"Sunt tot mai dese cazurile în care presa întâi publică informaţia (incompletă - n. r.), după care o editează. Este important să se editeze informaţia înainte de publicarea ei, mai ales atunci când vine din social media. Au apărut copiii ca şi cititori, subiecţi de interviu sau producători, într-o măsură mai mare decât în trecut. Există discuţia despre 'dreptul de a fi uitat', dar social media nu respectă aceste reguli, nu foloseşte standarde etice, nu pune întrebări suplimentare", a susţinut el.

Preşedintele FEJ a recomandat mass-media profesioniste să aplice mecanisme de autoreglementare, pentru a evita ca reglementarea să fie aplicată de autorităţi.

"Autoreglementarea este un alt mijloc pentru a lupta împotriva informaţiilor false. Mass-media trebuie să îşi impună ea singură mecanisme de control, pentru ca, astfel, credibilitatea şi transparenţa ei să crească. Dacă mess-media nu îşi dezvoltă propriile mecanisme de autoreglementare, în mod automat acest lucru va reprezenta o invitaţie către Guvern să impună aceste mecanisme de reglementare. Iar atunci când Guvernul primeşte invitaţia să reglementeze, acest lucru va duce doar la mai multă cenzură şi în cel mai rău caz la propagandă. Şi asta nu pentru că nu ne plac autorităţile, ci pur şi simplu aşa funcţionează lucrurile. Guvernele vor să controleze informaţia, de aceea este important ca mass-media să îşi respecte principiile, valorile", a explicat Mogens Blicher Bjerregard.

Acesta a atras atenţia asupra faptului că, din societate, lipsesc mass-media profesioniste la nivel local şi regional.

"Propaganda şi acţiunile de dezinformare au loc de sute de ani, ele nu reprezintă un lucru nou. Ceea ce e astăzi nou este metoda sofisticată prin care ele sunt aplicate. Avem nevoie de sprijin pentru mass-media profesionistă. Iar ceea ce lipseşte în prezent sunt mass-media de încredere locale şi regionale. Acestea dispar din peisaj în prezent, iar tinerii nu mai citesc ziarele. Deci, trebuie să găsim un alt mod să ajungem la ei, acest lucru este extrem de important, deoarece tinerii trebuie ascultaţi", a arătat Bjerregard.

 

 

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult